صنعت چاپ ایران در مسیر توسعه قرار گرفته است

به گزارش فناوری فرهنگی، محمود رضا برازش مدیر کل امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی در مشهد گفت: براساس سند چشم انداز ٢٠ ساله ایران در افق سال ١۴٠۴ باید در زمینه صنعت چاپ به رتبه نخست در خاورمیانه دست یابد اما اکنون ایران در جایگاه پنجم منطقه قرار دارد.

وی بیان کرد: این در حالی است که کشورهای خاورمیانه در زمینه صنعت چاپ از قدرت و توانایی بسیار بالایی برخوردار نیستند و ایران با استفاده درست از مزیت ها و ظرفیت های خود در این زمینه می تواند جایگاه بهتری را در حوزه صنعت چاپ در منطقه داشته باشد.

وی اظهار کرد: تراز تجاری ایران در حوزه صنعت چاپ منفی است به این معنا که واردات در این حوزه بیشتر از صادرات است اما در سالهای اخیر ورود ماشین آلات به روز در حوزه صنعت چاپ به این بخش کمک شایانی کرد و باعث شد صنعت چاپ کشور در برخی بخشها از جمله کارت های اعتباری به مرز خودکفایی برسد.

مدیر کل امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری روند رو به افزایش صادرات محصولات چاپ و بسته بندی در کشور گفت: صادرات این حوزه به کشورهای همسایه نظیر افغانستان و عراق در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته و همچنان رو به گسترش است.

وی افزود: صنعت چاپ در کشور در مسیر توسعه قرار گرفته و بخش دولتی و بخش خصوصی باید در عرصه رقابت، بهره وری، کاهش هزینه ها و ارتقا کیفیت تولیدات را مدنظر قرار دهد.

برازش اظهار کرد: خراسان رضوی در ابعاد صنعتی و فرهنگی مختلف جزو پنج استان برتر کشور و در حوزه چاپ نشریات جزو سه استان برتر کشور است اما این استان در حوزه چاپ صنعتی به رتبه و جایگاه شایسته خود هنوز دست نیافته است.

وی افزود: انتظار می رود با توجه به سابقه درخشان خراسان رضوی در حوزه چاپ، توانایی های خود در زمینه چاپ صنعتی را گسترش داده و حایز رتبه های برتر و ارائه کننده خدمات صادرات محور در حوزه چاپ صنعتی شود.

وی اظهار کرد: پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی نیز به نسبت دوره های پیشین رشد خوبی داشته و بعد از تهران دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی را به لحاظ کیفی و کمی در کشور دارد.

مدیر کل امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد؛ با حمایت مسئولان استانی شاهد توسعه فعالیت های چاپخانه داران خراسان رضوی در حوزه چاپ صنعتی بود.

برازش اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خراسان رضوی را در زمینه برنامه ریزی؛ آموزش و تسهیل در برقراری ارتباطات به منظور صادرات حوزه چاپ به کشورهای همسایه یاری دهد.

منبع: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد