تجاری‌سازی طرح‌های هنری پوشاک ایرانی؛ واقعیت یا رویا؟

به گزارش فناوری فرهنگی،برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌هایی در زمینه طراحی لباس با رویکرد میان‌رشته‌ای می‌تواند بر رشد نوآوری و خلاقیت در این زمینه تاثیر بسیار داشته باشد. در این سال‌ها میزان برگزاری نمایشگاه‌هایی با رویکرد لباس از رشد قابل‌توجهی برخوردار شده اما تا این طراحی‌ها وارد چرخه تولید و مصرف‌ نشوند تاثیری که باید بر جریان مد نخواهند گذاشت. نیاز است از آثاری که در جشنواره‌ها پذیرفته می‌شوند برای رسیدن به عرصه پوشاک حمایت‌هایی صورت بگیرد و پلی میان صنایع و طراحان لباس زده شود. اکنون به‌بهانه برگزاری پنجمین جشنواره «نقش تن‌پوش» با الهام زایجانی؛ دبیر این جشنواره گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

خرده‎ای که فعالان عرصه مد و تولیدکننده‏ها به جشنواره‏های دانشجویی می‌گیرند این است که اغلب طراحی‏ها چندان بر نیازهای بیرون منطبق نیستند و بیشتر بر زیبایی‌شناسی متمرکزند؛ دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

مسئله‎ای که به آن پرداختید کاملا درست است. نیاز است که در این زمینه بازنگری‌ای داشته باشیم زیرا لباسی که به سطح جامعه راه می‌یابد با طرحی که طراح می‏کشد فاصله بسیار دارد که همین مسئله یکی از عوامل مهم تولیدنشدن طرح‏های جشنواره‌ای است. فکر می‌کنم این معضل از سوی مسئولان امر نیز نیاز به بازنگری دارد.

در قسمت داوری گزاره‏هایی که داوران به آن‌ها توجه خواهند کرد شامل چه مواردی خواهد بود؟

خلاقیت، مفهوم و کانسپت کار برایمان اهمیت دارد و در مرتبه بعدی ایده‏های نو چراکه این جشنواره بیشتر بر ایده‌های نو متمرکز است. باتوجه به‌این‌ مسئله، تکنیک اجرا -از پارچه‏سازی تا طراحی و انواع سوزن‏دوزی- را باز گذاشته‌ایم تا شرکت‌کنندگان بتوانند هر طرحی و ایده‏ای که به ذهنشان می‌رسد پیاده کنند.

دلیل این‌که برای ارائه طرح‌ها تفکیکی براساس جنسیت و سن نداشتید چه بود؟

برای تی‎شرت‎ها گروه سنی خاصی را درنظر نگرفتیم بلکه برایمان طرح و طراحی تی‏شرت مهم بود. در این دوره از جشنواره قصد داشتیم که بخش کودک را به جشنواره اضافه کنیم اما ابتدا باید در زمینه جوایز بخش کودک، اسپانسر پیدا می‌کردیم تا هزینه‏های این بخش را برعهده بگیرد که این اتفاق نیفتاد. به‎همین دلیل امسال مانند سال‌های قبل تی‎شرت‎‌های ارسالی باید در سایز بزرگ (L) باشند.

در کنار جریان برگزاری جشنواره آیا برای آثاری که شرکت‌کرده‌اند، برنامه در نظر دارید؟

اولین مسئله برای ما برگزاری هدفمند جشنواره بوده است. هدفمان از برگزاری این جشنواره استفاده از آثار در جامعه است. امسال برای اولین‌بار برای آثاری که در جشنواره ثبت‌نام می‌کنند موضوعات را تعریف کرده‌ایم اما در دوره‌های گذشته، جشنواره به‌شکل آزاد برگزار می‌‏شد و تنها داشتن نقوش ایرانی و اسلامی برایمان شاخصه‌ای مهم بود.

قرار بر این است که کارهای طراحی شده به خط تولید برسند و برای این منظور تولید‌کننده‎های اصلی و برند کشور اهمیت داشته‎اند. در‌حال‌حاضر جلساتی را با تولید‎کننده‎ها برگزار می‎‌کنیم تا در زمان داوری حضور داشته باشند که اگر آثاری از نظر استادان ما، با توجه به شاخصه‎های نمره‎دهی انتخاب نشدند اما تولیدکننده آن‌ها را طرحی مناسب برای تولید دیدند، در چرخه تولید قرار بگیرند.

کارگروه مد و لباس ایران جزو حامیان این جشنواره است، حمایت کارگروه از آثار به‌چه صورت اتفاق می‌افتد؟

در دوره گذشته کارگروه مد و لباس شماره‌های طراحانی را که در جشنواره شرکت‌کرده بودند از ما گرفت تا به این طراحان کد شناسه شیما بدهد که ما پیگیری‌ای نکردیم که آیا کد شیما به طرح‏ها رسیده است یا خیر؛ در این دوره از جشنواره نیز کارگروه مد و لباس به ما این قول را داده است.

اولین اتفاقات در عرصه مد ایران با هنرمندان عرصه تجسمی و گرافیک و بیشتر با تکنیک چاپ آغاز شد تا این‌که به‏مرور بخش‎های دیگر و نیز فعالان مد، طراحی‎هایی را در بخش‎های مختلف مانند پارچه و… ارائه دادند. حضور هنرمندان عرصه تجسمی و گرافیک در دوره‎های این نمایشگاه به چه ترتیب بوده است؟

ما سعی‎کردیم فراخوان جشنواره را به همه دانشگاه‏ها در تمام استان‏ها که شاخه‏های هنر – اعم گرافیک، تجسمی و…- را ارائه می‏کنند بفرستیم. قوانین مربوط به فراخوان را با همکاری اساتیدی که از آن‌ها دعوت کرده بودیم بازنویسی کردیم؛ اساتید دعوت شده، شامل رشته‌های گرافیک، هنرهای تجسمی، نقاشی، چاپ و طراحی پارچه و لباس می‌شدند.

مشکلاتی که در دوره‎های گذشته برگزاری جشنواره با آن‌ها روبه‏رو بوده‏اید چه بوده است؟

معرفی خود جشنواره یکی از معضلات ما بوده است؛ در دوره اول، جشنواره را در سطح تهران برگزار کردیم و در دوره دوم تنها چند استان درگیر این مسئله شدند که بعد نمایشگاه‎ را به استان‏ها بردیم. درواقع با این کار جشنواره را معرفی کردیم و اکنون در سطح گسترده‌تری درحال رخ دادن است که بر این مسئله متمرکز شده‌ایم. چراکه حمایت از این جشنواره‌ها مهم است.

متاسفانه ‌سازمان‏های مرتبط با موضوع و اهداف جشنواره پای کار نمی‏آیند و واقعا باید با آن‌ها صحبت کرد چراکه با اهمیت‌دادن به این آثار -که کار خود بچه‏های ایران است- از اشتغال دانشجویان نیز حمایت کرده‌اند.

در نظر بگیرید که ما جشنواره‏ای به بزرگی فجر را در حوزه مد و لباس کشور برگزار می‌کنیم و ادعا داریم که با علائم و نشانه‏هایی که از غرب وارد حوزه مد و لباس کشور می‌شود در حال مبارزه هستیم. مسئله این‌جاست که مبارزه کردن فقط شامل جمع‏آوری لباس‏ها از سطح فروشگاه‏ها نیست و باید نمونه‌هایی جایگزین در این زمینه داشته باشیم که در بخش فرهنگ و هنر اتفاق می‌افتد.

در جشنواره «نقش تن‌پوش» ما به امری فرهنگی می‌پردازیم که به‌واسطه طرح‌ها بر فرهنگ مردم دست گذاشته و هویت‎سازی می‏کنیم. درواقع ما امکانات بیشتری را به مخاطبان پوشاک ایرانی می‎دهیم که این مسئله بسیار بر چرخه اقتصادی این عرصه تاثیرگذار است و تشویق فعالان عرصه مد و دانشجویان را نیز در پی دارد. وقتی تولیدکننده و ‌سازمان‏های فرهنگی پشت این کار باشند، صداوسیما در این کار به‏خوبی می‌تواند کنار ما باشد ولی همه ‌سازمان‏ها با این مسئله به‌ چشم اتفاقی مالی نگاه می‏کنند و برای هزینه تبلیغات از ما پول می‏خواهند؛ درحالی که شما باید از یک کار فرهنگی که جایگزین هنر غرب می‌شود حمایت کنید.

سوتیتر: مسئله این‌جاست که مبارزه‌کردن فقط شامل جمع‏آوری لباس‏ها از سطح فروشگاه‏ها نیست و باید نمونه‌هایی جایگزین در این زمینه داشته باشیم که این امر در بخش فرهنگ و هنر اتفاق می‌افتد

به‏نظرتان تعلق گرفتن کد شناسه شیما به آثار رسیده به جشنواره، چه امکاناتی را می‌تواند برای آن طرح به‏وجود بیاورد؟

در نشستی که با تعدادی از طراحان و تولیدکننده‌ها داشتیم، مطرح کردند که از این کد توقع بیشتری داشته و از آن ناراضی بودند، از نگاه طراحان، با دریافت کد شناسه ‌شیما برای آثارشان، اتفاق خاصی برای آن‌ها نیفتاده بود. مسئله اساسی تولید است؛ یعنی تولیدکننده باید از طراح حمایت کند.

هر چقدر ما نشان تعریف کنیم و کد بدهیم، اتفاقی را در پی نخواهد داشت بلکه مهم بخش تولید و فروش و درواقع دیده‌شدن کارهاست.

آیا در دوره‎های گذشته جشنواره آثاری به مرحله تولید رسیدند؟

در دوره‎های گذشته در زمان برگزاری نمایشگاه، اگر بازدیدکننده‎ای از طرحی خوشش می‎آمد، کار را به‎عنوان یک کار تک برآورد هزینه می‎کردیم که می‌توانست در بخش تولید پارچه یا چاپ بوده باشد و بازدیدکننده طرح را می‎خرید. سال گذشته کارگروه مد و لباس به ما گفت که «تولیدکننده‎ها به‎طور حتم طرح‎ها را از شما خواهند خرید.» اما این اتفاق نیفتاد. در سال گذشته دعوت از تولید‌کننده‏ها را بعد از زمان داوری‎ها داشتیم که در این دوره تولیدکننده‎ها حضور بیشتر و پررنگ‌تری خواهند داشت. برای تولیدکننده مسئله بازار بیشترین اهمیت را دارد اما در بخش داوری مسابقه طرح و نقش مهم است.

منبع:صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد