هنر؛ میانبری برای احیای اقتصاد مناطق روستایی

به گزارش فناوری فرهنگی، در مناطق روستایی منطقه سوک کانتی در ایالت ویسکانسین آمریکا، تاسیسات هنری مزارع کشاورزی را آباد کرده و نوازندگان گیتار،‌ساز خود را می‌نوازند. در ریدزبرگ و بارابو،‌ سازمان‌های غیرانتفاعی نوپا و تازه‌کار برای ایجاد جوامع قوی‌تر و اقتصادهای حیاتی از طریق هنر تلاش می‌کنند و با توجه به نیروی عظیم گردشگری در ویسکانسین، مقام‌های محلی سعی دارند تا این منطقه را از گردشگاه تابستانی توریست‌ها به یک مکان گردشگری ثابت در طول سال تبدیل کنند. در آن مکان‌ها و سایر مناطق روستایی ویسکانسین، هنر آزادانه به ستاره قرن ۲۱ در نیروهای اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده است.

ایجاد لحظه‌ای تاریخی برای نقاط دورافتاده

آن کاتز؛ مدیر اجرایی هنرهای ویسکانسین در این باره به استارتریبیون می‌گوید: ما هم‌اکنون در لحظه جالب تاریخی قرار داریم. اقتصاد در حال تغییر است و ما در این دوران زندگی می‌کنیم. موسسه هنرهای ویسکانسین یک ‌سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۹۲ میلادی در مدیسون مرکز ایالت ویسکانسین شکل‌گرفته تا برای پیشبرد اقتصاد خلاق این ایالت کمک کند.

نقطه عطف اقتصادی در دوران رکود

کاتز که از سال ۱۹۹۵ میلادی این موسسه را اداره کرده است، تصریح می‌کند: افول اقتصادی که از سال ۲۰۰۷ آغاز شد و بحران و رکود بزرگی که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی اتفاق افتاد، نقطه عطف بزرگی در راه برنامه‌ریزان شهری در توسعه اقتصادی بوده است. پیش از این جوامع مختلف بر تلاش‌های توسعه اقتصادی تمرکز می‌کردند که به‌طور کلی مربوط به ایجاد کارخانه‌ها و سایر کسب‌وکارهای بزرگ در شهرها بود. ولی پس از وقوع بحران و رکود اقتصادی ۲۰۰۸ میلادی این روند ظاهرا تغییر کرده است.

تدارک برنامه تامین مالی هنری

بی‌شک هنر و فعالان این بخش نقش زیادی در احیای اقتصادی ویسکانسین و مناطق روستایی آن داشته‌اند. کاتز می‌افزاید: منطقه سوک یکی از سه منطقه در ایالت ویسکانسین است که یک برنامه تامین مالی هنری عمومی دارد. منطقه سوک به‌خاطر داشتن همه دارایی‌ها در زمینه توسعه یک سرچشمه به‌شمار می‌رود.

برخی مخالفت‌های ساکنان با حمایت از هنرمندان

مارتی کروگر؛ رئیس هیات مدیره سوپروایزرهای منطقه سوک در همین خصوص خاطرنشان می‌کند: حمایت‌های مالی منطقه سوک از هنرمندان، گاهی اوقات با مخالفت‌هایی از سوی ساکنان روبه‌رو می‌شد. پاسخ من این بود که این تنها یک کمک مالی نیست، این یک سرمایه‌گذاری است.

در سال‌های اخیر کروگر به فرد مهم و برجسته‌ای در زمینه فعالیت‌های خلاق تبدیل شده و این رویکرد همچنان رو به تکامل و بهبود است. توسعه فعالیت‌های خلاق هنری نه‌تنها موجب تقویت و احیای اقتصاد منطقه‌شده بلکه فضای بهتری را برای زندگی ساکنان فراهم کرده است.

اهمیت جذب جوانان برای آینده اقتصادی منطقه

کروگر تاکید می‌کند: کل تلاش‌های مربوط به فعالیت‌های خلاق برای توسعه اقتصادی اهمیت داشته یکی از مهم‌ترین ارکان‌های توسعه اقتصادی بوده و اهمیت زیادی برای آینده دارد. جذب جوانان به این گونه فعالیت‌ها برای آینده اقتصادی منطقه مهم است.

تحقیقات نشان می‌دهد جوان‌های بیست و سی ساله دیگر مانند والدین خود کار و فعالیت نمی‌کنند. آن‌ها چیزها را با معیارهای دیگری ارزیابی کرده و تصمیمات خود را بر اساس معیارهای جدید اتخاذ می‌کنند. امروزه متقاضیان جوان برای کار اهمیت زیادی به موقعیت مکانی می‌دهند و پیش از آن‌که شغلی را انتخاب کنند به این فکر می‌کنند که کجا محل زندگی‌شان کجا باشد.

مرکز بولز که در سال ۱۹۶۹ میلادی تاسیس‌شده یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های آموزشی دولتی در منطقه است. فارغ‌التحصیلان این مرکز که خودشان هنرمند هستند، با بخش تجاری فعالیت‌های هنری همکاری می‌کنند. در واقع هنرمندان و فارغ‌التحصیلان این مرکز در برنامه‌ریزی‌های شهری و توسعه منطقه مشارکت داده می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد تشکیل موسسه «فست‌اند فارم» بهترین مثال برای نشان‌دادن این مسئله است که فعالیت خلاق نه‌تنها برای ایالات متحده خوب و مفید واقع شده است بلکه برای سلامت اقتصادی جامعه نیز مفید خواهد بود.

سازمان‌دهندگان موسسه «فست‌اند فارم» بر این باورند که این موسسه نشانگر یک همگرایی فرهنگی زنده است. تشکیل این موسسه نتیجه همکاری بین بخش خصوصی و دولتی است. این موسسه به‌دنبال ایجاد یک آینده باثبات و پایدار برای کشاورزی و هنرها از طریق ایجاد یک ارتباط حیاتی بین مردم و سرزمین است. موسسه «فست‌اند فارم» در پنجمین سال فعالیت خود قرار دارد.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد