دبیرخانه دائمی کالاهای فرهنگی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، سید رضا صالحی‌امیری در مراسم اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی که عصر امروز (۱۹ بهمن ماه) در سالن شورای عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی برای کالاهای فرهنگی خبر داد و افزود: این دبیرخانه با هدف سیاستگذاری، حمایت و نظارت بر محصولات فرهنگی با الگوی ایرانی ـ اسلامی شکل می‌گیرد، چرا که این کالاها یک بخش از موضوعی مهمتر با عنوان «سبک زندگی، زیست فرهنگی و مصرف فرهنگی» هستند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط مستقیمی بین مصرف فرهنگی و تبدیل شدن به یک جامعه فرهنگی وجود دارد، گفت: هر قدر سرانه مصرف فرهنگی در جامعه ما بالاتر رود و مردم جامعه ما به محصولات فرهنگی چون کتاب، سینما، انیمیشن و نوشت‌افزار توجه بیشتری داشته باشند، جامعه ما فرهیخته‌تر خواهد شد و مفاهیمی چون همدردی، همگرایی و توجه به معنویت در این جامعه پررنگ‌تر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت توجه بیشتر به محصولات فرهنگی به ویژه اسباب‌بازی‌ها اشاره و بیان کرد: تُرک‌ها از ما پیش‌روترند، آنها عروسک‌هایی تولید کرده‌اند که نماز خواندن را به کودکان آموزش می‌دهد؛ این یک نمونه کوچک است که می‌تواند الگوی همه حوزه‌ها قرار بگیرد. ما در قالب اسباب‌بازی می‌توانیم به آموزش غیرمستقیم کودکان خود بپردازیم.

صالحی‌امیری، سهم ایرانیان از کالاهای فرهنگی را بسیار ناچیز دانست و گفت: گردش مالی کُره‌ای‌ها از محصولات فرهنگی ۴۲ و چینی‌ها ۱۲۰ میلیارد دلار است. وضع ما در این میان، وضعیت جالبی نیست؛ پس ما باید یک برنامه مدون برای آینده داشته باشیم و با یک عزم و اراده ملی به فعالیت در زمینه تولید، معرفی و ارائه کالاهای فرهنگی خود بپردازیم، چرا که دیگر زمان پوستر و بنر گذشته و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه مصرف کالاهای فرهنگی را در داخل، افزایش و بازار منطقه را تحت تأثیر قرار دهیم.

وی به ضرورت شناخت ذائقه مخاطب اشاره و بیان کرد: ما نمی‌توانیم ذائقه مخاطبان خود را نادیده بگیریم و برای این ذائقه‌سنجی، باید نیاز آنها را دریابیم و به اصل تنوع توجه کنیم، چرا که نمی‌توان کالایی تولید کرد که مطابق با پسند و سلیقه مخاطب نباشد؛ آن هم مخاطبی که ذائقه او از دیزی به پیتزا و از کوفته‌ برنجی به لازانیا رسیده است، پس در حوزه کالاهای فرهنگی هم این تغییر و تنوع در ذائقه وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ایران ۴۰ میلیون نفر در شبکه‌های هوشمند زیست می‌کنند، پس ما نمی‌توانیم از توجه به این شبکه‌ها و تبلیغ در آن غافل شویم. یکی دیگر از عناصر بسیار تعیین‌کننده در بالا رفتن مصرف فرهنگی، زیباشناختی است. مخاطبان کالایی که زیبا نباشد را انتخاب نمی‌کنند.

صالحی‌امیری، ارزش‌آفرینی را یکی دیگر از ضرورت‌ها در زمینه افزایش مصرف فرهنگی دانست و افزود: کالای فرهنگی هم باید ارزش اقتصادی داشته باشد و اشتغال‌زایی کند، هم باید برخوردار از ارزش فرهنگی باشد. برای مثال عروسک «باربی» نماد یک گفتمان است. عروسکی که بچه ندارد و مستقل است، نماد «فمنیسم» به شمار می‌آید، پس ما هم باید در عروسک‌ها و محصولات فرهنگی خود به این گفتمان و نمادسازی توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما نگاه بلندمدت در زمینه فرهنگ نداریم، گفت: ما ایرانی‌ها دنبال منافع زودگذر و محدود هستیم در حالی که باید نگاهی بلند و بلندپروازانه داشته باشیم و محصولات خود را به برند تبدیل کنیم. اگر امروز در همه جای دنیا فرش ایرانی را می‌شناسند، به این خاطر است که این کالای فرهنگی به برند تبدیل شده؛ پس ما باید در ارتباط با دیگر محصولات فرهنگی هم به این برندسازی توجه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت شکل‌گیری صنوف و اتحادیه‌های مختلف در زمینه کالاهای فرهنگی اشاره و بیان کرد: ما انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، اتحادیه ناشران، خانه سینما و خانه تئاتر داریم و یک نفر به نمایندگی از یک مجمع یا یک صنف، مشکلات و مسائل را با منی که نماینده دولت هستم، در میان می‌گذارم؛ پس ضروری است که بنگاه‌های کوچک که منافع مشترکی دارند، با هم یکی شوند، بازارهای جدید را بشناسند، مشکلات و مسائل را با ما در میان گذارند، تا ما هم از آنها حمایت کنیم و در رفع مشکلاتشان بکوشیم.

صالحی‌امیری، اغناسازی را یکی دیگر از ضرورت‌ها برشمرد و گفت: لازمه حرکت به سمت جلو، اغناسازی است. فرد باید به این باور برسد که کالای ایرانی هم جذاب است و هم قابلیت رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارد و لازمه رسیدن به این نقطه، کیفیت بالای کالاهایی است که تولید می‌شود. اگر ما فکر می‌کنیم که فلان کالای آلمانی بهتر از نمونه چینی آن است، به این خاطر است که آلمانی‌ها سرمایه‌گذاری و اغناسازی کردند؛ پس ما زمانی می‌توانیم کالای فرهنگی خود را به برند تبدیل کنیم که به اغناسازی در این زمینه بپردازیم.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد