بازار IT‌ ایران باید به سهم ۵۰ میلیارد دلاری برسد

به گزارش فناوری فرهنگی، ابوالحسن فیروزآبادی در اختتامیه جشنواره محتوای الکتریکی با طعم مهارت که امروز در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت: بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان قابل توجه است و برآورد می‌شود حدود ۳۸۵۰ میلیارد دلار باشد اما بازار فناوری اطلاعات ایران رقمی در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار پیش بینی می‌شود که تا رسیدن به این عدد فاصله زیادی داریم.

وی تاکید کرد: با توجه به طرفیتهایی که در حوزه خدمات داریم و تعداد بالای فارغ التحصیلان جویای کار، باید نظام آموزشی و مهارتی خود را مبتنی بر فناوری های IT‌  و ICT پیش ببریم.

قائم مقام وزیر کار با اشاره به ظرفیتهای بالای بخش خدمات در اشتغال، بر لزوم توجه به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به جهت پیوند با بخش خدمات تاکید کرد.

وی تصریح کرد: بازار ICT در دنیا سالانه چهار درصد رشد می کند، در حالی که این رقم برای صنعت انرژی یک درصد است و کشورمان نیازمند رشد ١٨ درصدی در این بخش است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به جایگاه ایران در حوزه دولت الکترونیک افزود: در حال حاضر ایران در حوزه الکترونیک رتبه سه رقمی دارد و صد به بالا است که باید بهبود یابد اما متاسفانه تنها کار هنرمندانه‌ای که صورت داده‌ایم ایجاد دفاتر پیشخوان دولت بوده است.

فیروزآبادی معضل ترافیک تهران را از طریق الگوی شهر هوشمند قابل حل دانست وگفت: امروز توجه به آموزشهای هوشمند در اولویت بسیاری از کشورها قرار دارد و باید به این مساله توجه کنیم که دیگر ترافیک تهران را با مترو و جاده و پل نمی‌شود حل کرد؛ بلکه برای پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات باید به دانشی که به روز باشد، اشراف داشته باشیم.

وی درعین حال استارت آپ‌ها را تئوری‌های مبتنی بر توسعه بازار کار دانست که بر پایه دانش‌های مهارتی و مهارتهای ICT استوارند و افزود: امروز ضرورت توجه به دانش‌های نوین بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و لازم است که سواد الکترونیکی، سواد استفاده از فضای مجازی و سواد رسانه‌ای را نیز به عنوان مهارتهای مختلف به زندگی افراد اضافه کنیم.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به لحاظ تولید محتوا در وضعیت مناسبی قرار نداریم، افزود: در مقایسه با کشورهای عربی و منطقه وضعیت بدی نداریم ولی از میانگین جهانی پایین‌تر هستیم و باید نهضت فراگیری ایجاد کنیم که فراتر از نرم افزارهای هوشمند باشد.

به اعتقاد وی علاوه بر آموزشی که در حرفه خاص مثل محتوای الکترونیک صورت می‌گیرد باید در حوزه فضاهای جدید ورود کنیم و به کارآفرینان و جویندگان کار آموزشهای مبتنی بر بازار با زنجیره ارزش ارائه دهیم.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد