هنرمند کارتونیست امکان نامحدود برای ترسیم افکار خود دارد

به گزارش فناوری فرهنگی، مراسم اختتامیه سومین دو سالانه بین‌المللی کارتون کتاب پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۷ اسفند با حضور مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور و دیگر چهره‌های فرهنگی و هنری کشور در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

اسماعیل عباسی روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست در ابتدای این برنامه گفت: سابق بر این در نشریات طنز و کاریکاتور کشور در آستانه عید نوروز معروف‌ترین کارریکاتوری که به چاپ می‌رسید مربوط به شتاب آخر سال بود که همانطور که می‌دانید در این ایام همه در حال دویدن هستند. آن کاریکاتورها این مفهوم را نشان می‌داد که فرد با گرفتن حقوق آخر سال و عیدی‌اش دست و دلباز می‌شود اما وقتی فروردین از راه می‌رسد می‌فهمد که چه راه زیادی تا آخر برج مانده است.

وی افزود: کاریکاتور در قرن نوزدهم با سه مشخصه از هنر نقاشی جدا شد؛ طنز و پیام نقدآمیز، انیمیشن هم برگرفته از کاریکاتور و کارتون است. کاریکاتور به چهره و صورت انسان‌ها ربط دارد اما کارتون فقط در صورت خلاصه نمی‌شود کاریکاتور در راس هنرهای عالی جهان قرار دارد.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت ادامه داد: علم فلسفه با اتکا به فیزیک کوانتوم به این نتیجه رسیده که هر چیزی جان دارد حتی جامدات اما کاریکاتور خیلی زودتر به این نتیجه رسیده، نمونه‌اش این است که کتاب یک شی نیست همیشه هم از آن به عنوان دوست و راهنما یاد شده اما کدام هنر توانسته به اندازه کاریکاتور و کارتون به کتاب جان ببخشد تا بتواند حرف‌هایش را بزند و درددل کند.

عباسی گفت: بهترین احترامی که به کتاب بگذاریم این است که کتاب را بخریم و آن را بخوانیم.

وی در پایان سخنانش گفت: از دولتمردان هم تقاضا می‌کنم آستانه تحمل شان را نسبت به کارتون و کاریکاتور بالا ببرند.

در ادامه مراسم مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: حقیقتا بحث کتاب بحث مهمی است و خوشحالیم که توانسته‌ایم با همکاری نهاد کتابخانه‌ها اهتمامی در این زمینه داشته باشیم از ابتدای امسال هفت نشست کتاب هنر، ۱۲ نشست تخصصی با موضوع نقد و تحلیل کتاب‌های هنری و ۱۵ جلسه رونمایی کتاب‌های هنر در خانه هنرمندان انجام شده است.

وی گفت: مساله کتاب و کتابخوانی مساله همه مردمان دنیاست و شاید ما در ایران بیشتر با آن مواجه باشیم همه مسئولان موظفند در این زمینه هر تلاشی که می‌توانند بکنند. پیشنهاد می‌کنم مجموعه تمام آثار حاضر در دو سالانه کارتون کتاب را در اختیار خانه هنرندان بگذارید تا ما هم در حد بضاعتمان آنها را به نمایش بگذاریم.

آخرین سخنران این مراسم علیرضا مختارپور دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور بود که با اشاره به اشعار مولانا گفت: کارتونیست امکان نامحدود دارد و می‌تواند بر اساس ارزش‌گذاری خود بر اشیا رنگ و اندازه بدهد. این هنرمند حتی در ترسیم افکار و احساسات هم با محدودیت مواجه نیست. البته موفقیتش بسته به خود او است. هنر کارتون تشابهاتی با شعر دارد و من راجع به این تشابه و تصویرسازی در شعر فارسی به غزلیات مولانا اشاره می کنم. البته منظورم فقط صفت تشخیص در ادبیات نیست.

وی افزود: همه ما شعر «ما سمیع‌ایم و بصیریم و هوشیم» را شنیده‌ایم این شعر اشاره به این دارد که همه اشیاء و چیزها جان دارند اما موضوع در تفکر مولانا تنها به زنده بودن کوه و دریا خلاصه نمی‌شود کاری که مولانا کرده جان بخشی به احساسات و عواطف انسان است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور گفت: مولانا با خود عشق حرف می‌زند و این کار را در صدها بیت انجام داده است. من سال‌ها پیش کتابی درباره عشق در اشعار مولانا نوشتم که حدود ۳۰۰ صفحه شد واقعا تخیل یک هنرمند تا کجاها بالا می‌رود؟ این جایی است که مولانا در آن بی نظیر است.

مختارپور گفت: شعر از مقوله سخن است و سخن با سمع و سامعه کار دارد. اما مولانا خود را آینه می‌داند. آینه را باید دید و اشعار را باید شنید. مولانا در این زمینه راه حلی متناقض نما ارائه می‌دهد: «دیده شود حال من ار/چشم شود گوش شما»

وی در پایان سخنانش گفت: سخنان امروزم شاید ارتباط چندانی به مقوله کارتون و کاریکاتور نداشت اما بیان شان کردم تا ارادت خودم را به هنرمندان و به ویژه هنرمندان کارتونیست اعلام کنم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد