رتبه بالای ایران در گردشگری و اهمیت حفظ این جایگاه

به گزارش فناوری فرهنگی، این مجمع در گزارش اردیبهشت 96 خود، کشورهای جهان را از جوانب مختلف مقاصد گردشگری مورد بررسی قرار داده که در این بررسی، مولفه های زیادی از قبیل هزینه سفر، زیرساخت ها، خدمات عمومی، حمل و نقل، امنیت و… لحاظ و در نهایت کشور موردنظر با توجه به امتیازات در میان دیگر کشورها رتبه بندی می شود.

مجمع جهانی اقتصاد، یکی از سازمان‌های بزرگ اقتصادی سوئیس است که برای اولین بار در ژانویه سال ۱۹۷۱ و در شهر داووس توسط کلاوس شواب به عنوان جایی برای جمع شدن رهبران اقتصادی و سرمایه‌داران اروپایی راه اندازی شد.

از سال ۱۹۷۹ مجمع مدیریت جهانی انتشار گزارش رقابت اقتصادی جهانی را نیز بر عهده گرفت اما در سال ۱۹۸۷ «مجمع مدیریت اروپا» به «مجمع اقتصاد جهانی» تغییر نام داد و با توسعه حوزه کاری خود تلاش کرد تا اختلافات و مشکلات جهانی را با ایجاد راهکار بین‌المللی حل کند.

این گزارش سالانه نکات بسیار مهم و حائز اهمیتی هم برای گردشگرانی که قصد سفر به ایران را داشته و هم برای مسئولین دست اندرکار صنعت گردشگری کشور دارد.

برای رتبه بندی براساس مولفه ها در این گزارش از امتیاز یک تا هفت استفاده شده است و ایران در بین کشورهای مورد مقایسه در بخش هزینه گرشگری از 7 امتیاز 6.7 امتیاز را کسب کرده که در بین 136 کشور مقایسه شده رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

براساس آمار منتشر شده از مسافران خارجی، یک سفر یک روزه شگفت انگیز در ایران هزینه ای برابر 25 دلار تا 600 دلار برای شما در بر خواهد داشت.

براساس همین گزارش، ایران برای سومین سال متوالی این رکورد را به نام خود ثبت کرده است. از این رتبه که بگذریم یکی از رتبه های دیگر خوب صنعت گردشگری ایران میزان بالای امنیت برای گردشگران است.

نکته جالب اینکه امتیاز ایران در رتبه بندی میزان امنیت برای گرشگران از 7 امتیاز 5.2 امتیاز است که دقیقا با کشور آمریکا هم رده و هم امتیاز است، حال آنکه مقامات آمریکایی همیشه تلاش داشته اند ایران را مکانی خطرناک برای خارجیان جلوه دهند.

حال گزارش سازمان های جهانی نیز سندی محکم بر امن بودن ایران دارد و در رده بندی امنیتی کشورهای روسیه، تایلند، ترکیه و بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر رتبه هایی بسیار پایین تر از ایران کسب کرده اند.

حال اگر از این دو رتبه خوبی که صنعت گردشگری ایران کسب کرده است بگذریم نکته مهمی که در این گزارش نهفته و بسیار حائز اهمیت است، مشخص شدن نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران است.

ایران در بخش صنایع هوایی و زیرساخت فرودگاهی از 7 امتیاز تنها امتیاز 2.2 را کسب کرده که امتیاز پایینی محسوب شده و موجب کاهش امتیاز کلی ایران در این رتبه بندی گردشگری جهانی است.

ایران در بخش زیرساخت های حمل و نقل درون شهری و زمینی امتیاز 3.1، زیرساخت های خدمات گردشگری امتیاز 2.5، آماده سازی منابع طبیعی و فرهنگی برای مقاصد گردشگری و گردشگرپذیر نمودن آنها نیز امتیاز 2.4 را از 7 امتیاز کسب کرده است.

به نظر می رسد مسئولین و دست اندرکاران صنعت گردشگری کشور در بخش خصوصی و دولتی باید با بررسی کارشناسانه این گزارش جهانی و بسیاری از گزارش های دیگر توجه خود را به این نقاط ضعف معطوف کنند تا در گزارش های آینده شاهد رتبه های بهتری در این زمینه برای کشور باشیم.

اکنون که کشور ما در زمره کشورهای امن قرار گرفته است که حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز امروزه از این نعمت برخوردار نیستند و حتی آرزوی آن را دارند، شایسته است تمام تلاشمان را به کار گرفته و نقاط ضعف را رفع نماییم تا روز به روز به اعتلای نام کشور عزیزمان در سرتاسر جهان کمک کنیم

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد