واقعیت مجازی در حال تبدیل شدن به صنعتی با درآمدی هنگفت! تبدیل شدن به صنعتی با درآمدی هنگفت!

به گزارش فناوری فرهنگی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده عبارت هایی هستند که این روزها در کنفرانس های معتبر بین المللی شرکت های بزرگی چون گوگل، اپل و… از آنها صحبت می کنند و محصولات جدیدشان را بر پایه ی این تکنولوژی نو ظهور به رخ می کشند. در واقع واقعیت مجازی (Virtual Reality) مجموعه ای از فناوری ها است که به کمک آن محیطی فیزیکی در دنیای مجازی ساخته می شود به طوری که با نگاه کردن به این تصاویر و  البته به کمک هدست مخصوص آن تصور می شود دنیای واقعی پیش روی شماست و حال آنکه چنین نیست. به کمک همه‌گیر شدن تلفن های هوشمند اولین ایده های استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در دسترس عموم مردم قرار گرفت و یکی از تجربه های موفق آن بازی محبوب پوکمون گو بود. در واقع بعد از معرفی این بازی و استفاده ی آن از واقعیت افزوده دیری نگذشت که سیل عظیمی از کاربران از سراسر دنیا متقاضی استفاده از آن شدند،

به طوری که برای سرویس دهی این بازی به کشورهای مختلف صفی تشکیل شد و کاربران هر روز منتظر سرویس دهی این بازی به کشورشان شدند. از طرفی گوگل به کمک عینک ۲۹ دلاری خود که از مقوا بود و به کمک گوشی های هوشمند کار می کرد واقعیت مجازی را در دسترس عموم قرار داد تا بدین ترتیب این تکنولوژی شناخته شود و در واقع به نوعی با کارهای صورت گرفته مقدمات ورود گجت های پیشرفته تر به بازار مهیا می‌شد. این مسئله تا جایی پیش رفته است که بر اساس گزارش یک مرکز تحلیلی در بریتانیا طی ۱۰ سال آینده تکنولوژی واقعیت مجازی سهم قابل توجه ای از بازار را تصاحب خواهد کرد. تا سال ۲۰۱۷ گردش مالی بازار واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ارزشی در حدود 4/3 میلیارد دلار خواهد داشت. در حال حاضر شرکتهای بزرگی چون اپل، گوگل، مایکروسافت، اچ تی سی و… در حال تلاش برای معرفی ابزارهای جدید و اپلیکیشن های جدیدی برای تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند. در همین زمینه در کنفرانس  I/O2017، گوگل هدست واقعیت مجازی جدیدی را معرفی کرده است که از جمله نوآوری های آن تشخیص موقعیت مکانی کاربر می باشد و اینکه مثلاً کاربر به سمت جلو یا عقب خم شده است را تشخیص می‌دهد. البته این تشخیص در هدست های قبلی نیز وجود داشت اما با این تفاوت که از سنسورهای بسیاری در بیرون هدست کمک گرفته می شد و در این هدست جدید به سخت افزار مجزا و خارجی نیازی نیست. همچنین ایلان ماسک مدیر عامل شرکت خودرو سازی تسلا بر روی استارت آپی با موضوع آموزش ربات ها به کمک واقعیت مجازی ۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است که این حجم از سرمایه گذاری در یک مجموعه ی استارت آپی نشان دهنده ی اهمیت کار آنها است یعنی باید در آینده ای نه چندان دور منتظر ورود تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در بخش های مختلف صنعتی و خانگی باشیم. در حال حاضر این تکنولوژی بیشتر جنبه ی سرگرمی دارد و در بازی های رایانه ای عرضه می شود. جالب است بدانید بیشترین فروش هدست ها ی واقعیت مجازی در آمریکا می باشد به طوری که ۴۰ درصد کل هدست های واقعیت مجازی دنیا در آمریکا به فروش رسیده است و رتبه ی دوم از آن کشور ژاپن با ۱۴ درصد فروش می باشد و رتبه ی سوم با ۱۱ درصد در کشور چین اتفاق افتاده است. بر اساس گزارش IDTechEX  بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال ۲۰2۷ ارزشی بالغ بر ۳۷ میلیارد دلار را به خود اختصاص خواهد داد و این مسئله می تواند برای کشور ما نیز حائز اهمیت باشد چون ورود تکنولوژی جدید و بسیار محبوبِ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در ایران به دلیل حجم عظیمی از کاربران گوشی های هوشمند بازار بسیار خوبی خواهد داشت که البته سهم ایران از گردش مالی بازار داخلی ایران تقریباً هیچ خواهد بود و از طرفی ورود فرهنگ جدید که در صورت عدم آگاهی بخشی جامعه می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

مشابه مطلب بیان شده می توان به بازی پوکمون گو اشاره کرد که گر چه در ایران فیلتر شده بود اما در نقاط مختلف جهان باعث به وجود آمدن خسارات مالی و جانی برای کاربران شد که یکی از دلایل آن عدم آگاهی بخشی و عدم شناخت درست تکنولوژی جدید بود. در مجموع به دلیل ورود شرکت های بزرگی چون گوگل و مایکروسافت و… و همچنین حجم عظیم سرمایه گذاری این شرکت ها در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می توان انتظار داشت که به زودی این تکنولوژی به صورت مکملی به همراه گوشی های هوشمند و اینترنت نسل ۴ و 5  در اختیار عموم کاربران قرار گیرد و چه بهتر خواهد بود که از هم اکنون برنامه ریزی های مختلف در جهت آگاهی بخشی جامعه و حتی سهیم شدن ایران در گردش مالی این تکنولوژی داشته باشیم چرا که اکثر شرکت ها در شروع کار می باشند و ایران پتانسیل ورود به عرصه ی نرم افزاری این تکنولوژی را از لحاظ نیروی جوان تحصیل کرده دارا می باشد.

منبع: زومیت، آی تی ایران

نویسنده: سید میلاد علیزاده

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد