باید سهم صنایع دستی ایران از شهرهای خلاق بیشتر شود

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور که به عنوان نماینده ایران و اصفهان در اجلاس شهرهای خلاق در فرانسه حضور یافته است در ارتباط با اهمیت مقوله شهرهای خلاق در توسعه فرهنگ و هنر ایران زمین گفت: شهرهای خلاق طرح یونسکو برای توسعه بر پایه فرهنگ محسوب می شود، این شهرها در هفت رشته دسته بندی شده اند. ایران باید در این زمینه بیش از پیش تلاش داشته باشد. شهر اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی می تواند فتح باب خوبی باشد برای انتخاب شهرهای خلاق دیگری از ایران تابتوان ظرفیت های بی بدیل ایران زمینه را در این عرصه نیز به نمایش گذاشت.

وی با تاکید بر حضور فعال صنایع دستی و شهر اصفهان در این اجلاس افزود: بیش از یک صد وده شهر در جهان به این شبکه پیوسته اند که هر سال بیشتر می شوند. ایران فقط دو سهم دارد یکی در صنایع دستی یعنی اصفهان ودیگری در صنایع غذایی یعنی رشت که متاسفانه در این اجلاس کرسی آن خالی بود، متاسفانه از این فرصت چنانکه شایسته است استفاده نشده است. حوزه هایی مانند ادبیات فیلم، طراحی، رسانه و موسیقی ایران هیچ شهری را ثبت نکرده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بااشاره برلزوم افزایش سهم صنایع دستی در حوزه شهرهای خلاق گفت: صنایع دستی می تواند سهم بیشتری در این حوزه داشته باشد. شهرهای خلاق آینده شهرهای جهانی محسوب می شوند و امتیازات زیادی دارند که یکی از آنها تخصصی شدن فعالیتهای فرهنگی، اقتصادی و دیگری شناساندن و معرفی آنها برای جذب سرمایه است.

نامور مطلق در ادامه افزود: در گفتگویی که با چانچسکو رییس دوره ای شهرهای خلاق صنایع دستی داشتم ایشان نیز اذعان داشتند ایران می تواند حضور فعالتری داشته باشد. شبکه شهرهای خلاق امکان به روز سازی صنایع خلاق را فراهم می کند. در نظریه شهرهای خلاق بر همکاری های بین رشته ای وبه خصوص بر روی طراحی تاکید شده که خوشبختانه در ایران نیز این گرایش ازچند سال پیش شروع شده است. همچنین جالب است اشاره کنیم که در این اجلاس حضورشهرداران شهرهای خلاق چشمگیر بود.

وی باتاکید برلزوم همکاری و تلاش بخش های مختلف فرهنگی ایران در زمینه شهرهای خلاق گفت: درگفتگو با دومیز بوکس رییس واحد برنامه ریزی و هماهنگی شهرهای خلاق قرار شد ایران در زمینه های گوناگون همکاری داشته باشد که تلاش بیشتر بخش های فرهنگی کشور را می طلبد.

بهمن نامور مطلق افزود: رییس واحد برنامه ریزی و هماهنگی شهرهای خلاق در این گفتگو تاکید داشتند که جای ایران در شهرهای خلاق ادبیات و فیلم و نیز رشته های موسیقی و طراحی خالی و تاسف برانگیز است. به خصوص که در این زمینه ها هم تاریخ و هم مکاتب غنی ای دارد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: عصر روز گذشته جلسات رسمی اجلاس به پایان رسید. در مراسم اختتامیه نیز بر همکاری بیشتر و به خصوص توسعه متوازن شهرها تاکید شد. همچنین توجه بیشتر به شهرهای در حال توسعه از مصوبات این دوره بود.

وی ادامه داد: ایران هم برای استفاده بیشتراز این فرصت مهم باید دبیرخانه ای مشترک و ملی راه اندازی کند. تا بتواند در جهان شهرآینده نقش فعالی را بخود اختصاص دهد. برای تاثیرگذاری لازم است عده ای در این دبیرخانه به نظریه شهر ایرانی اسلامی بر اساس دانایی عدالت و فرهنگ بپردازند.

معاونت صنایع دستی در نظر دارد طرح دبیرخانه را با کمک اصفهان در سطح سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ودر اندازه ملی مطرح نماید. بیش از این نباید فرصتها را از دست بدهیم. متاسفانه در این دوره هیچ شهر ایرانی اضافه نشد.

منبع: مهر

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد