31 کتابخانه سیار روستایی اغاز به کار کرد

به گزارش فناوری فرهنگی، مراسم آغاز به کار 31 کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «قاصدک مهربانی» با حضور محمدرضا واعظ‌مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون و جمعی از معاونان کانون صبح یک‌شنبه 8 مرداد 1396 در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری در این نشست کتاب و کتابخوانی را از محورهای اساسی کار کانون پرورش فکری عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم در این زمینه خوب هدف‌گذاری و عمل کنیم درواقع توانسته‌ایم زیرساخت‌های فرهنگ و تمدن جامعه را پایه‌ریزی کنیم.

وی افزود: کتابخوانی بحث کم اهمیتی نیست و پایه‌ساز جامعه‌ای متفکر و قدرتمند است. در یک جامعه متفکر، خلاقیت و سلامت روانی هم وجود دارد و ما معتقدیم اگر کودکان به جریان کتابخوانی متصل شوند این جریان اثرات بلندمدت و عمیق برجامعه دارد. اگر عادت به کتابخوانی از کودکان شروع شود اثراتش در یک جامعه اندیشه‌ورز دیده می‌شود.

حاجیان‌زاده با بیان اینکه بچه‌های کتابخوان جامعه می‌توانند فردا را بسازند، گفت: در این میان نقش مربیان متخصص کانون در اشاعه فرهنگ مطالعه و ایجاد رغبت و انگیزه نسبت به کتابخوانی بسیار با اهمیت است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره بر اینکه بچه‌ها در مناطق روستایی و حاشیه شهرها بیشتر تحت تاثیر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی هستند،‌گفت: از همین رو به سراغ کودکان و نوجوانان روستاها و حاشیه شهرها رفتیم و آنها را در اولویت قرار دادی

وی با تاکید بر اینکه با افزایش کتابخوانی شناخت کودکان و نوجوان و بالطبع آن امنیت فرهنگی نیز افزایش می‌یابد، یادآور شد: امنیت فرهنگی باید درکنار امنیت اجتماعی  در این مناطق بوجود آورد، ایجاد شود.

وی در ادامه بر لزوم ایجاد عدالت فرهنگی تاکید کرد و گفت: ایجاد شرایط برابر برای یادگیری باید مورد توجه قرارگیرد. اگر شرایط برابر یادگیری در روستاها ایجاد نشود ما به محرومیت موجود در این مناطق افزوده‌ایم. لذا باید تلاش کنیم در مناطق کم‌برخوردار روستاها و حاشیه شهرها که یک سوم کل کشور را تشکیل می‌دهند حضور پررنگ داشته باشیم و فرصت برابر آموزش و یادگیری را برای آنها فراهم کنیم.

به گفته حاجیان‌زاده، کتابخانه‌های سیار کانون علاوه بر کتاب، فعالیت‌های دیگری را نیز مانند نمایش فیلم، تئاتر عروسکی، قصه‌گویی، کاردستی، بازی و … برای افزایش رغبت به کتابخوانی در بچه‌ها اجرا می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سیاست کانون توسعه واحدهای سیار روستایی است، گفت: امروز توانستیم با عنایت و توجه اقای واعظ مهدوی 33 ناوگان به کتابخانه‌های سیار روستایی‌مان اضافه کنیم و امیدواریم در چشم‌انداز افق 1404 این تعداد را به 500 ناوگان برسانیم تا بتوانم ده هزارروستا را زیر پوشش قرار دهیم.

حمایت و مراقبت از کتابخانه‌های سیار ضروری است

فریدون واحدی، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم بیان کرد: توجه به توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های کانون به‌ویژه در مناطق کمترتوسعه یافته جزء سیاست‌های اصلی و تاکیدات آقای حاجیان‌زاده در این دوره بوده است و براین اساس توانسته‌ایم در کمتر از چهار سال تعداد کتابخانه‌های سیار روستایی را از 85 به 170 کتابخانه سیار ارتقا دهیم و توانستیم دو هزار روستا را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: از مجموع 33 ناوگانی که به این مجموعه اضافه شده است، دو ناوگان مربوط به تهران است و 31 ناوگان مربوط به سایر شهرها.

واحدی در پایان سخنانش حمایت و مراقبت از این ناوگان‌ها را حائز اهمیت دانست و گفت: شایسته است سازمان برنامه و بودجه طی ابلاغ‌نامه‌ای به واحدهایش در سطح استان‌ها، ردیفی را برای بودجه بازسازی و نوسازی این ناوگان‌ها در سطح استان‌ها درنظر بگیرد.

منبع: ایبنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد