روایتِ عاشقیِ خسرو و شیرین در کاخ نیاوران

به گزارش فناوری فرهنگی، شبی از شب‌های مرداد 1396 حیاط هنرِ کاخ نیاوران میزبان کنسرت «تار و پود» بود. کنسرتی که ماجرای عاشقیِ خسرو و شیرین اثر نظامی گنجوی را روایت می‌کرد. آهنگساز این اثر حمید متبسم و خواننده‌اش وحید تاج بود. «تاروپود» پیشتر در چند کشور اروپایی با صدای مهدیه محمدخانی اجرا شده بود و این نخستین بار بود که روایت عشق دو شاهزاده ایرانی در داخل کشور و با صدای وحید تاج روایت شد.

این کنسرت در زمانی 70 دقیقه‌ای تنظیم و آماده شده بود.

«تاروپود» در آهنگسازی‌اش موسیقی چندصدایی را به گوش شنونده می‌رساند. در تنظیم قطعه‌های این اثر، برای هر ساز خطی مجزا نوشته شده و هر نوازنده رپرتوار خاص خود را می‌نواخت.

این کنسرت در دستگاه «نوا» و با بیت «فلک جز عشق محرابی ندارد/ جهان بی خاک عشق آبی ندارد» آغاز شد. متبسم به نوعی راوی داستان هم بود و سرفصل‌ها را اعلام می‌کرد. پرده‌ی نخست در دستگاه شور، آواز دشتی و دستگاه نوا به اجرا درآمد و بابیت «اشارت کرد خسرو کی جوانمرد/ بگو گرم و مکن هنگامه را سرد» به پایان رسید.

«حکایت شیرین» پرده‌ی دیگری از این اجرا بود که با بیت «زنی فرمانده‌ست از نسل شاهان/ شده جوش سپاهش تا سپاهان» در دستگاه چهارگاه آغاز شد.

«چو بر گفت این سخن شاپور هشیار/ فراغت خفته گشت و عشق بیدار»، «چنان آشفته شد خسرو بدان گفت/ کزان سودا نیاسود و نمی‌خفت» این دو بیت توسط ارسلان علیزاده و بهار مدیری دکلمه شد تا با صدای وحید تاج پرده سوم به پایان برسد.

متبسم «به تصویر کشیدن خسرو» را اعلام کرد و پرده چهارم در دستگاه چهارگاه، نوا، اصفهان و شوشتری به اجرا درآمد؛ «نخسبم تا نخسبانم سرت را/ نیایم تا نیارم دلبرت را».

پرده چهارم با دکلمه‌ی بیت «در آن آینه دید از خود نشانی / چو خود را یافت بی‌خود شد زمانی» توسط متبسم آغاز شد و در ادامه «چنان شد در سخن ناساز گفتن/ کزان گفتن نشاید بازگفتن» توسط سمیرا گلباز دکلمه شد.

این کنسرت تنفس(آنتراکت) 15 دقیقه‌ای داشت.

«دیدار خسرو و شیرین در چشمه ساز» توسط وحید تاج در بیداد ِ همایون، شوشتری و دشتی روایت شد و «به هم رسیدن خسرو و شیرین» در پرده ششم با دکلمه علیزاده و مدیری آغاز و در ادامه در دستگاه نوا پایان یافت.

«گر از عشق آسمان آزاد بودی/ کجا هرگز زمین آباد بودی

اگر بی‌عشق بودی جان عالم/ که بودی زنده در دوران عالم

کسی کز عشق خالی شد فسرده ست/ گرش صد جان بود، بی‌عشق مردست

گر اندیشه کنی از راه بینش/ به عشق است ایستاده آفرینش»

پرده آخر «سخنی چند در عشق» در چهار بیت بود.

آغاز و پایان تار و پود با خواندن این بیت همراه بود: «گر اندیشه کنی از راه بینش/ به عشق است ایستاده آفرینش»

در این اجرا سمیرا گلباز (سه‌تار)، بهار مدیری (قیچک آلتو)، ارسلان علیزاده (بربت) و بهنام معصومی (سازهای کوبه‌ای) اعضای گروه را به سرپرستی و آهنگسازی «حمید متبسم» نوازنده سه‌تار و خوانندگی «وحید تاج» تشکیل می‌دادند.

کیوان ساکت، اردشیر کامکار، علی‌اکبر شکاری، حمیدرضا نوربخش، داوود آزاد، اسماعیل تهرانی، کریم قربانی، پری ملکی، حسام‌الدین سراج، سعید فرج پوری، موقتیان، کامبیز روشن‌روان، کیاووش صاحب نسق، نادر مشایخی، میلاد عمرانلو، عباس سجادی، حمید قنبری، شروین مهاجر ازجمله مهمانان کنسرت تار و پود بودند اما این اجرا میزبان علی ارشدی و آرش ملک (آمین) از خوانندگان حوزه موسیقی پاپ کشورمان بود.

کنسرت «تار و پود» اثر تازه «حمید متبسم» با اجرای «وحید تاج» به تهیه‌کنندگی «سید محمدجواد معینی» و همت موسسه فرهنگی هنری «نای و نی» 6 مردادماه در حیاط هنر کاخ نیاوران برگزار شد.

منبع: تسنیم

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد