اخذ عوارض شهرداری از شرکت‌ها و کسب‌های الکترونیک تصویب شد

به گزارش فناوری فرهنگی،دیروز در جلسه غیرعلنی شورا موضوعات مختلفی مطرح و مصوب شد که از مهم‌ترین آنها پیش بینی اخذ عوارض از خدمات و کسب و کارهای الکترونیکی و همچنین انتخاب نماینده شورا به‌عنوان ناظر در مناقصات شهرداری بود. تا امروز کسب و کارهای الکترونیکی از پرداخت عوارض شهرداری معاف بودند اما با تصویب اعضای شورای شهر از این پس این کسب و کارها نیز باید عوارض شهرداری خود را پرداخت کنند. براین اساس، دیروز بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به بهره‌گیری از تجارت الکترونیک به‌عنوان یکی از منابع درآمد پایدار شهرداری تهران» در دستور کار جلسه شورا قرار گرفت. در جریان بررسی این طرح محمد حقانی نیز با بیان برخی آمارهای مربوط به دیگر نقاط جهان گفت: در حال حاضر در برخی شهرهای جهان خرید‌های آنلاین رواج داشته به‌گونه‌ای که 60درصد خرید کتاب، موزیک فیلم و گیم به صورت آنلاین انجام می‌شود. 43درصد خرید رایانه، تبلت و وسایل الکترونیکی، 40درصد البسه و کفش، 39درصد اسباب بازی‌ها، 36درصد تجهیزات ورزشی، 33درصد لوازم خانگی و 30درصد مبلمان خانگی به‌صورت آنلاین خریداری می‌شود. لذا اجرای این طرح ضروری است و اینکه می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار شهر باشد. محمدمهدی تندگویان نیز گفت: در حال حاضر تجارت الکترونیک در شهر انجام می‌شود و عوارض این کسب و کار می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار باشد. دنیامالی نیز در این باره گفت: در سال میلیارد‌ها تومان خرید و فروش در قالب فضای مجازی از طریق ماهواره‌ها و به وسیله شماره‌های وزارت ارتباطات آن هم با نازل‌ترین کیفیت صورت می‌پذیرد بدون هیچگونه پرداخت عوارض، لذا باید در این زمینه ورود شود. بدین‌ترتیب در نهایت این طرح با رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.  همچنین به‌دنبال ابهاماتی که در برگزاری مناقصه‌های شهرداری به وجود آمده، دیروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای نظارت بر مناقصات شهرداری که با بودجه دولتی صورت می‌گیرد یک نفر از اعضای شورا را به عنوان نماینده انتخاب کردند. در بررسی این امر ابتدا قرار بر این بود یک نفر کارشناس از سوی شورا معرفی شود که با نظر اعضای شورا به واسطه تسلط و تبحر بیشتر در این موضوعات این جلسات، یک نفر از اعضای شورا برای این منظور معرفی شد.
خطر ریزش در میدان امام(ره)
دیروز همچنین رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان هشداری جدی در مورد خطر بالقوه ریزش در میدان امام خمینی گفت: برای چندمین بار به شهرداری تذکر می‌دهیم که وضعیت گود میدان امام مناسب نیست. این گود در یکی از شریان‌های پر تردد واقع شده که به علت وجود خاک دستی و نیز گذر تاسیسات آب بسیار خطرناک بوده و متاسفانه رها شده است. وی اظهار داشت: برخی از نیلینگ‌های (پایه‌ها برای مقاوم‌سازی) این گود به پایان زمان تضمین شده رسیده‌اند و در چنین شرایطی در جوار گود سازه تبلیغاتی با 12 شمع و با فاصله 5/1 متری گود اجرا شده است. در این سازه می‌خواهند تصویر خانه شهر را به معرض نمایش بگذارند. شاکری افزود: حدود 14 نیلینگ این گود به واسطه شمع‌های سازه تبلیغاتی قطع شده و دو بار هم در این گود با نشت آب مواجه شدیم. ضمن اینکه با ایجاد این گود 5/1 لاین ترافیکی میدان امام نیز بسته شده که باعث مختل شدن جریان ترافیکی شده است. ریزش این گود بسیار محتمل است و تا قبل از اینکه اتفاق ناگواری بیفتد باید فکری به حال این گود کرد.  با وجود سپری شدن دو هفته از آغاز ثبت نام طرح ترافیک موتوسیکلت‌ها، این موضوع هنوز هم با انتقادهای فراوانی روبه‌روست به‌طوری‌که دیروز باز هم رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران خواستار انجام مطالعات دقیق درباره اعمال محدودیت در تردد موتوسیکلت‌ها و نیز اجرای فاز آزمایشی این طرح توسط شهرداری برای سنجش بازخورد آن شد. مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به سردرگمی شهروندان و تردد حدود 5/3 میلیون موتوسیکلت در شهر تهران یادآور شد: بسیاری از این موتوسیکلت‌ها مسوولیت‌های مهم و گاه بی‌بدیل در زمینه‌های متنوع از جمله جابه‌جایی اسناد، کالا و… در شهر بر عهده دارند و با توجه به اینکه تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک، با ممانعت‌هایی روبه‌رو است، محدود کردن تردد موتوسیکلت‌ها می‌تواند تلاشی موثر و اجتماعی را متوقف کند.  وی گفت: شهرداری برای اجرای طرح ترافیک موتورسیلکت‌ها باید سنجیده و مطالعه شده عمل کند.
اعتراض به پرداخت نشدن حق بیمه کارگران شرکت واحد
دیروز همچنین محسن سرخو به پرداخت نشدن حق بیمه کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی اعتراض کرد. رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه تذکری به شهرداری تهران اظهار کرد: حق بیمه کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با وجود اینکه ماهانه از فیش حقوقی آنها کسر می‌شودبه حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است و این امر موجب شده تا تمدید دفترچه‌های درمان این کارگران با مشکل مواجه شود.  وی یادآوری کرد: پیش از این نیز درباره عدم پرداخت حق بیمه کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو با وجود کسر حق بیمه از فیش حقوقی آنها تذکر داده بودم که هنوز نتیجه آن مشخص نشده است.

منبع: اعتماد

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد