همکاری ایران و کره‌جنوبی در حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی گسترده می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری سجادی نیری با اشاره به همکاری مشترک میان ایران و کره جنوبی در حوزه صنایع خلاق و فناوری های فرهنگی گفت: این همکاری مشترک در قالب حمایت از راه‌اندازی دوره مشترک فناوری فرهنگی توسط دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی در ایران و  دانشگاه کایست KAIST)) کره جنوبی در سطح دانشگاهی و آموزشی محقق شد.

وی افزود: برگزاری نشست مشترک فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق میان ایران و کره جنوبی در آذرماه سال گذشته سرآغاز همکاری میان شرکت‌های خلاق دو کشور برای استفاده از امکانات و قابلیت‌های یکدیگر بود.

همکاری مشترک برای ورود به بازارهای جدید صنایع خلاق
دبیر ستاد توسعه فناوری نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری، با بیان این‌که همکاری میان ایران و کره‌جنوبی هم در سطح استفاده از ایده‌ها، هم در بخش تولید محصول و هم در عرضه و فروش آن قطعاً ثمرات مفیدی برای طرفین به بار خواهد آورد، افزود: روند تکامل صنایع خلاق در کشورهای توسعه‌یافته حکایت از آن دارد که این صنایع جز در یک فضای تعاملی، یعنی تعامل بین افکار و اندیشه¬ها، و ایده¬ها و فرهنگ‌ها، رشد نمی‌کنند و همچنان که خلاقیت به معنای شکستن حصارهای ذهنی و پا گذاشتن به قلمروهای تازه است صنایع خلاق هم‌مرزهای جغرافیایی را درمی‌نوردند و به‌سرعت تکثیر و منتشر می‌شوند.

وی افزود: این فرایند، نیازمند توجه، مدیریت و مراقبت است تا از ثمرات آن بهره‌برداری حداکثری شده و از آفات محتمل آن پیشگیری شود.

سجادی نیری با اشاره به گسترش همکاری سازنده و تبادل تجربه میان ایران و کره جنوبی در حوزه صنایع خلاق، افزود: انجام پروژه های تولید مشترک و ورود مشترک به بازارهای جدید مهم‌ترین وجه آن میتواند زمینه‌ساز ایجاد نقطه عطفی در سیر تعامل مثبت میان شرکت‌های خلاق ایرانی و کره‌ای باشد.

شکل‌گیری نوع جدیدی از حمایت‌ها و همکاری‌ها در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، هدف از شکل‌گیری  معاونت علمی و فناوری را حمایت از توسعه علمی و ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: علاوه بر ترمیم شکاف و کاهش فاصله میان دانش و فناوری از سویی و ارزش افزوده اقتصادی از سوی دیگر،  تلاش برای ایجاد بستر و شرایط مناسبی که منجر به افزایش ثروت ملی از طریق رشد و گسترش دانش و فناوری به ترتیبی که متناسب با نیازهای جامعه و بازار و صنعت و الزامات توسعه کشور باشد، رویکرد غالب این نهاد از زمان تولد تاکنون است.
وی با بیان اسن‌که تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز به‌عنوان یکی از ستادهای توسعه فناوری ذیل معاونت علمی و فناوری بر مبنای همان رویکرد فناورانه – تجاری به مقوله فرهنگ صورت گرفت، اظهار کرد:  این ستاد در مقام یک نهاد بالادستی به‌عنوان متولی توسعه نوع جدیدی از فناوری‌ها که فناوری‌های نرم و فرهنگی نام گرفته‌اند در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز با اشاره به ورود این معاونت به عرصه فرهنگ‌سازی عرصه صنایع فرهنگی  گفت: با توجه به وجود موانع متعدد از موانع نهادی و ساختاری گرفته تا عدم آشنایی بسیاری از مسئولان و فناوران و سرمایه‌گذاران و پژوهشگران با فناوری‌های فرهنگی و ابعاد و اهمیت آن‌ها،  این ستاد از ابتدای پیدایش تا کنون سعی کرده است با انجام مجموعه گسترده‌ای از اقدامات در سطوح متفاوت از سیاست‌گذاری و ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها تا تسهیل گری و هماهنگ‌سازی و اقدامات ترویجی و حمایت‌های موردی و… شرایط رشد صنایع فرهنگی در ایران را تسهیل و موانع پیش روی بالندگی و شکوفایی آن را برطرف کند.


گام‌های جدی برای تقویت صنایع خلاق

سجادی نیری، به برخی از اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و گفت: تدوین سند ستاد، تدوین آئین‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه ، مطالعات سیاست‌گذاری، تدوین شاخص‌ها، راه‌اندازی سایت ستاد و مجله الکترونیکی، برگزاری و حمایت از جشنواره‌ها و مسابقات و فعالیت‌های رسانه‌ای، حمایت مالی از طرح‌های فناورانه و تجاری مرتبط، ایجاد زیرساخت‌های کارآفرینی، ایجاد مراکز نوآوری، حمایت از شتاب‌دهنده¬ها  و… بخش کوچکی از فعالیت‌هایی است که در چارچوب مأموریت کلان در نظر گرفته‌شده برای گسترش فناوری‌های نرم و فرهنگی انجام‌گرفته است.

وی با بیان این‌که تقویت صنایع خلاق که در بسیاری از متون تحقیقاتی موجود تناظر و همپوشانی زیادی با صنایع فرهنگی برقرار می‌کنند از اولویت‌های اصلی مدنظر ستاد بوده است ، اظهار کرد: در همین راستا حمایت جدی و مؤثر از شرکت‌های خلاق در چارچوب زنجیره‌ای از اقدامات و راهبردها پیگیری شده است.


ایجاد کارگروه صنایع خلاق معاونت علمی

سجادی نیری کارگروه صنایع خلاق معاونت علمی را گامی در راستای حمایت نظام‌مند از این حوزه عنوان کرد و افزود: با تدوین آئین‌نامه و تشکیل کارگروه صنایع خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چارچوب حمایت از شرکت‌های خلاق صورت نظام‌یافته‌تر و روشن‌تری پیدا کرد.

گسترش حمایت‌های زیرساختی و همکاری‌های بین‌المللی
دبیر ستاد ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی، پویانمایی، بازی‌های ویدئویی و سینما را حوزه‌های اولویت‌دار صنایع خلاق برای حمایت این ستاد برشمرد و گفت: طیف وسیعی از اقدامات برای فعال کردن ظرفیت های داخلی این 3حوزه از جمله اقدامات زیرساختی برای ایجاد شالوده‌های فنی و نهادی، فعالیت‌های ترویجی با هدف تقویت گفتمان صنایع خلاق و همکاری‌های بین‌المللی در راستای هم‌افزایی تجارب و توانمندی‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به تأکید معاونت علمی و فناوری بر گسترش تعامل‌های بین‌المللی گفت:  کشوری که بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داد کشور کره جنوبی است و انتخاب این کشور به دلیل جایگاه ممتاز و پیش‌رونده آن در حوزه صنایع فرهنگی و روابط خوب میان ایران و کره جنوبی بود.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد