صنایع‌دستی ایرانی موضوع خوبی برای تجارت

به گزارش فناوری فرهنگی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با آرمن امیریان؛ وزیر فرهنگ جمهوری ارمنستان، دیدار کرد.

 علی‌اصغر مونسان؛ معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این دیدار که با حضور آرتاشس تومانیان؛ سفیر ارمنستان در ایران، گریگور گریگوریان؛ رئیس موزه تاریخ ارمنستان، محمدحسن طالبیان؛ معاون میراث‌فرهنگی، محمد محب‌خدایی؛ معاون گردشگری، بهمن نامورمطلق؛ معاون صنایع‌دستی و سعید شیرکوند؛ معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صورت گرفت، ضمن خوشامدگویی گفت: دو کشور ایران و ارمنستان سابقه دیرینه تاریخی و فرهنگی دارند. امیدواریم از این روابط به‌خوبی بهره بگیریم و موضوعات گردشگری بین دو کشور را گسترش دهیم.

او افزود: اکنون میان دو کشور ایران و ارمنستان تبادل گردشگر داریم، اما این تبادل گردشگر بیشتر از سوی ایران به ارمنستان است. البته جمعیت ایران و ارمنستان بسیار باهم تفاوت دارد، ولی ما علاقه‌مندیم به‌واسطه روابط فرهنگی و تاریخی بین دو کشور، ایران مقصد اول گردشگری مردم ارمنستان شود. می‌توان از مسیر هوایی و زمینی برای تبادل گردشگر استفاده کرد، مسیر زمینی بین ایران و ارمنستان می‌تواند برای گردشگران دو کشور بسیار جذاب باشد.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به ارمنستان نیز باب جدیدی از روابط بین دو کشور باز شد، همچنین تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و وزارت فرهنگ ارمنستان به امضا رسید کمک کرد که اولین رویداد فرهنگی مشترک را در قالب نمایشگاهی از آثار فرهنگی‌تاریخی ارمنستان در ایران داشته باشیم. ما همچنین آمادگی داریم علاوه بر همکاری بین‌ موزه‌ای همه موضوعات فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را بین دو کشور توسعه دهیم.

همکاری ایران و ارمنستان برای ثبت آداب ‌و رسوم تقدس آب در میراث ناملموس یونسکو

امیریان؛ وزیر فرهنگ جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار گفت: ایران و ارمنستان دارای سابقه طولانی تاریخی و فرهنگی هستند. در دوره معاصر الزام گسترش چنین روابطی برای شناخت متقابل از گذشته نیز بیشتر احساس می‌شود. سردمدار همه روابط اعم از اقتصادی، تجاری و… روابط فرهنگی بین دو کشور است.

او با اشاره به صحبت‌های مونسان درباره توسعه گردشگری بین دو کشور و تایید این مسئله گفت: برای گسترش صنعت گردشگری بین این دو کشور نیازمند تعریف و تدوین یک راهبرد اساسی و جامع هستیم.

وزیر فرهنگ ارمنستان با بیان این‌که ایرانیان و ارمنستانی‌ها آداب و رسوم مخصوص زیادی برای تقدیس آب دارند گفت: می‌توانیم با تلاش و همکاری یکدیگر بحث ثبت آداب و سنن مربوط به تقدیس آب را در فهرست جهانی ناملموس یونسکو به ‌ثبت برسانیم. همچنین می‌توانیم با برگزاری جشنواره‌های مختلف آداب و رسوم دو کشور را به‌صورت مشترک معرفی کنیم.

او با اشاره به کمیسیون حمایت از میراث‌فرهنگی در برابر جنگ در یونسکو گفت: این کمسیون به‌زودی تشکیل جلسه می‌دهد و امیدواریم که باتوجه به گسترش ناآرامی‌ها در دنیا و منطقه، ایران از موزه‌های ارمنستان حمایت لازم را در این کمیسیون انجام دهد.

امیریان با اشاره به این‌که روند ثبت مسجد کبود در فهرست جهانی میراث یونسکو اندکی طولانی شده است، گفت: ما آمادگی داریم که کارشناسانمان با کارشناسان ایرانی برای سرعت بخشیدن به روند تکمیل پرونده ثبت مسجد کبود همکاری‌های لازم را داشته باشند.

او با اشاره به معرفی شهر گوریس ارمنستان به‌عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای مشترک‌المنافع در سال۲۰۱۸ گفت: از کشورهای مشترک‌المنافع گروه‌های زیادی برای اجرای برنامه به ارمنستان خواهند آمد، از ایران نیز دعوت می‌کنیم که به‌عنوان مهمان افتخاری در این برنامه‌های فرهنگی شرکت کند. همچنین می‌توان نمایشگاهی از آثار صنایع‌دستی ایرانی برای نمایش و فروش در این برنامه‌های فرهنگی ترتیب داد. این فرصت خوبی است تا هزاران نفری که از کشورهای مشترک‌المنافع برای شرکت در این رویداد فرهنگی به گوریس می‌آیند با صنایع‌دستی ایرانی آشنا شوند.

وزیر فرهنگ ارمنستان در ادامه پیشنهاد کرد که ایران و ارمنستان به همراه گرجستان جشنواره مشترک عاشیقان را برگزار کنند.

معرفی صنایع‌دستی ایرانی در ارمنستان

او ضمن‌ تشکر از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای حفاظت از آثار تاریخی مربوط به ارامنه در ایران به‌ویژه نگهداری و حفاظت از زنگ تاریخی کلیسای مریم مقدس در موزه ارومیه گفت: می‌توان گروه‌های تحقیقاتی علمی برای تحقیقات آثار باستانی تشکیل داد تا با سفر به کشورهای هم باهم بیشتر آشنا شوند و باب تازه‌ای از مذاکرات را باز کرد.

امیریان با بیان این‌که می‌توان از نقش‌ها و موتیف‌های ایرانی در تولید صنایعی مثل فرش، ظروف فلزی و… استفاده کرد، افزود: باتوجه به این‌که ارمنستان در بازار اوراسیا عضو است، می‌توان با اجرای این ایده صنایع‌دستی با نقوش ایرانی را به کشورهای عضو ارواسیا عرضه کنیم.

برگزاری رالی‌تور خانوادگی بین ایران و ارمنستان

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه این دیدار با اشاره به رویداد «تبریز۲۰۱۸» گفت: ما نیز از شما دعوت می‌کنیم که با گروه‌های فرهنگی ارمنستان در این رویداد فرهنگی شرکت کنید و حتی آثار تاریخی‌فرهنگی خود را در موزه‌های تبریز به‌نمایش درآورید تا همکاری‌های بین‌موزه‌ای را ادامه دهیم.

او پیشنهاد کرد برای رونق گردشگری زمینی بین ایران و ارمنستان، رالی‌تور خانوادگی بین این دو کشور ترتیب داده شود تا مردم این دو کشور بتوانند بیشتر باهم آشنا شوند.

مونسان ادامه داد: ما همچنین آمادگی داریم که کارگاه‌های آموزش صنایع‌دستی ایرانی را برای ارمنستانی‌ها دایر کنیم. همچنین باید از فرصت اوراسیا برای فروش صنایع‌دستی به کشورهای عضو اوراسیا استفاده کنیم. اگر کمک کنید که صنایع‌دستی ایرانی در ارمنستان معرفی شود می‌توانید تجارت خوبی را ایجاد کنید. صنایع‌دستی ایرانی بسیار متنوع، زیبا و هنری است و می‌تواند موضوع خوبی برای تجارت باشد

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد