توجه به حوزه سواد فضای مجازی رهبر معظم انقلاب است/ سطح سواد فضای مجازی والدین و فرزندان اختلاف فاحشی دارد

به گزارش فناوری فرهنگی،  مهدی حقوردی طاقانکی: اگر ارتقاء سطح سواد رسانه ای به عنوان یک مطالبه رهبری که به آن توجه نشده است و این مطالبه محقق شود و سطح سواد فضای مجازی کشور ارتقاء پیدا کند ما شاهد این چنین وقایعی نخواهیم بود.

مهدی حقوردی طاقانکی کارشناس بازی های ویدیویی و فضای مجازی کشور ،فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مدیر گروه مجاهد مجازی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری باشت نیوز در رابطه با خودکشی دو دختر نوجوان اصفهانی که آن را منتسب به چالش نهنگ آبی کرده اند گفت: این نهنگ آبی در واقع یک بازی اینترنتی نیست.بلکه یک چالش اینترنتی، مبتنی بر شبکه اجتماعی است.

وی افزود : این چالش در شبکه های اجتماعی روس زبان ها  شروع شده و مدیر این چالش دستگیر شده و طبق اعلام ها اکنون در زندان است.

استاد مهدی حقوردی تصریح کرد: احتمال اینکه این خودکشی مربوط به این چالش باشدکمی ضعیف به نظر میرسد ولی باید منتظر اعلام رسمی مقامات مربوطه در این حوزه باشیم.

این کارشناس فضای مجازی به چند نکته در این حوزه اشاره و عنوان کرد: موضوع خودکشی دختران اصفهانی مبتنی بر این چالش نهنگ آبی باشد که بسیار ضعیف به نظر می رسد و احتمالا به دلیل وجود زمینه ها و مشکلاتی و با تب رسانه ای و یا  مشکلاتی که خود این افراد داشته اند باعث این موضوع شده است.

مهدی حقوردی ضمن اشاره به اینکه اگر موضوع خودکشی این نوجوانان در رابطه با چالش نهنگ آبی تایید و یا رد شود گفت:اگر این موضوع درست باشد  رسانه ها باید بیشتر به آن توجه کنند زیرا فضایی که در سطح جامعه ایجاد شده و مطالبه گری بیشتری مردم در این حوزه دارند ،توجه به حوزه سواد رسانه ای است.

وی افزود: سواد فضای مجازی مطالبه ای است که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح کرده اند و در حکم ابلاغ ریاست محترم صدا و سیما و حکم اعضای شورای فضای مجازی بر روی آن تاکید کرده اند .

استاد حقوردی سواد فضای مجازی را  ذیل سواد رسانه ای تعریف کرده و اظهار کرد: سواد رسانه ای مهارتی است که کاربرها بتوانند رسانه ها و تولیدات آن ها را بشناسند و بین آنها تفکیک قائل شوند.

این کارشناس فضای مجازی و بازی های رایانه ای عنوان کرد: مقدمه سواد فضای مجازی تحت عنوان سواد دیجیتالی یاد میشود، به این معنی که افراد بدانند چه سرویس هایی در فضای مجازی وجود دارد،مانند شبکه های پیام رسان ،شبکه های اجتماعی،سایت های اشتراک گذاری فیلم و عکس،سایت های تصویری و دیگر سایت ها.

این کارسناس ارشد مدیریت آموزشی همچنین با اشاره به اینکه کاربران  باید نحوه استفاده از سخت افزار ها در این حوزه را داشته باشند گفت: در این حوزه مشکلی که کاملا مشهود است سطح سواد رسانه ای و دیجیتال  والدین و سواد کودکان بوده که بسیار اختلاف فاحشی دارد و به عنوان یک عامل آسیب زا مطرح است.

استاد مهدی حقوردی طاقانکی تصریح کرد: اولین گام در حوزه سواد فضای مجازی،رژیم مصرف رسانه ای است به این معنی که هر کاربر باید بتواند به پنج سوال؛ چه کسی،چه چیزی،چه زمانی،چه مکانی و چه مقدار پاسخ دهد.

وی گفت: هرکاربر اگر بتواند با توجه به شرایط هر فرد به این سوالات پاسخ مناسب دهد امکان مدیریت فضای رسانه ای وجود دارد.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: هر فردی نمی تواند هربازی دیجیتالی را انجام دهد. خیلی از والدین سوال خواهند داشت که بهترین بازی را چگونه میتوان انتخاب کرد.

مدیر گروه مجاهد مجازی عنوان کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای تحت عنوان اِسراء فضا را فراهم میکند تا گیمرها و والدین بتوانند بازی رایانه ای مناسب سن  گیمرها را انتخاب کرده و از محتوای آن با خبر باشند.

وی به سوالات دیگری که در این زمینه مطرح است اشاره و گفت:  باید به موضوع چه مقدار دقت کرد !! عدم رعایت چه مقدار در حوزه رسانه های فضای مجازی مانند بازی های دیجیتالی کاربران با مشکلی مواجه می شوند تحت عنوان وابستگی و یا اعتیاد به فضای مجازی و بازی های دیجیتالی.

حقوردی به معضل بزرگی در کشور اشاره و افزود: برخی از گیمرها  در هر روز بالای ۱۲ساعت از وقت خود را صرف بازی های رایانه ای و دیجیتالی می کنند که مطمئنن زمینه آسیب زایی را خواهد داشت .

وی به اعلام بنیاد بازی های رایانه ای اشاره و گفت:  حدود ۹۵ درصد از بازی ها در ایران خارجی هستند و برخی از این بازی ها همسو با فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست که زمینه آسیب رسانی را فراهم می کند.

این کارشناس بازی های ویدیویی و فضای مجازی در پایان اظهار کرد: چنانچه خودکشی این دو نوجوان در اصفهان ارتباط آنها با چالش نهنگ آبی تایید شود و یا رد شود موضوعی که می تواند در حقیقت  کاربران را در فضای مجازی ایمن کند، ارتقاء سطح سواد فضای جازی جامعه است .

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد به عنوان یک مطالبه رهبری که به آن توجه نشده است و اگر این مطالبه محقق شود و سطح سواد فضای مجازی کشور ارتقاء پیدا کند ما شاهد این چنین وقایعی نخواهیم بود.

منبع: کرونانیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد