فناوری­‌های وارداتی که شکست خوردند

به گزارش فناوری فرهنگی، راهبردی­ترینِ فناوری­ها برای حفظ امنیت کشور، فناوری ارتباطات است که آنهم در کشور انقلابی ما، وارداتی است! اما این تنها ایراد نیست، چگونگی واردسازی فناوری ارتباطات و چالش­های بهره­‌برداری بهینه از آنها، مشکلات بزرگتری هستند که به آن کم پرداخته شده است.

در نخستین سال­های پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تنها فناوری­های جدید ارتباطیِ موجود در کشور، ارثیه­هایی بودند بجا مانده از آمریکائیان، مانندِ: سامانه­های الکترونیکی سوئیچینگ #1ESS، “کراس­بار” و “کراس­پوینت”. (از این ارثیه، هیچ گزارشی در واقعیت یا در اینترنت پیدا می­کنید؟ اگر پیدا کردید، خبرم کنید)

 

واردات سامانه­‌های جدید تلفن ثابت، برخلاف عرف و عقلانیت معمول

از سال­ 1360 به بعد که مبحثِ «گذار از شبکه­های تلفن آنالوگ به دیجیتال» در جهان مطرح شد، ما هم در شرایط  “فورس­ماژورِ” جنگ تحمیلی، شروع به کار روی این گذار اجباری کردیم.

شرایط جنگی معمولاً باعث می­شوند، دولت­ها راه­های مواصلاتی و خطوط مخابراتی موجود را شدیداً کنترل و توسعه شبکه­های تلفنی جدید را تا پایان جنگ متوقف ­کنند، تا راه نفوذ “ستون پنجمِ” دشمن به درون (و به پشت جبهه­‌ها) را مسدود نماید، اما ایران در بحبوحه جنگ تحمیلی در بدترین شرایط امنیتی، بزرگ­ترینِ پروژه تاریخ ارتباطات خود، پروژه گذار از آنالوگ به دیجیتال را، با قدرت تمام اجرا می­کند.

 

رویکرد غیر عُقلایی توسعه ارتباطات به روش فناوری-پیشران و آثار مخرب آن

اجرای کامل پروژه گذار شبکه عمومی تلفن از آنالوگ به دیجیتال، 20 سال طول کشید: از 1364 تا 1383. در این­سال­ها، نقدینگی و قدرت خرید وزارت پست و تلگراف و تلفن با اخذ هزاران میلیارد تومان ودیعه از میلیون­ها متقاضی خط تلفن ثابت، همراه و دورنگار (فکسی­میلی)، بالا بود. این منبع مالی مردمی، از سویی برای دولت سازندگی، موهبت بود و از سوی دیگر برای مدیریت دولتی ارتباطات کشور، باعث رویکرد «فناوری-پیشران» یا technology-driven به توسعه شد. از همین رو ست که می­بینیم در همه سیاست­ها و گزارش­های مربوط به توسعه ارتباطات، بر استفاده از جدیدترین فناوری ارتباطی روز تأکید شده است. اما چرا  جدیدترین فناوری ارتباطی روز؟ آیا آخرین فناوری ارتباطی، ضرورتاً بهترین فناوری ارتباطی برای ما ست؟

 

ورود 7 فناوری­ جدید ارتباطی دیگر پس از پایان جنگ تحمیلی

وزارت پست و تلگراف و تلفن در دولت “سازندگی”، علاوه بر واردسازی سامانه­های ارتباطات دیجیتالی در شبکه ثابت تلفن، حداقل شش فناوری نوین را وارد کشور کرد: پیجینگ، موبایل ماهواره­ای اینمارست، ISDN، سوئیچینگ دیتای X.25؛ شبکه سیار جی.اِس.اِم و نسل­های نوین آن و “تله­تل” که بجز یکی، اثری از بقیه در دسترس نیست. اما هفتمین فناوری جدید:  اینترنت مجهز به وب را وزارت علوم برای نخستین بار وارد کشور کرد.

 

فناوری ناکام پیام­رسانی پیجینگ

فناوری پیجینگ یا به فارسی: “پیجویی” که اولین مواجهه کارشناسان ایرانی با شبکه­ای غیر از تلگراف و تلکس و تلفن ثابت بود، در نخستین سال­های دولت سازندگی وارد کشور شد.

اما به علت ناکافی بودن ظرفیت سوئیچ مرکزی آن، در آغاز بهره­برداری نتوانست پاسخ­گوی انبوه تقاضاهای اشتراک باشد و به زودی جمع­آوری شد.

سپس، نخستین مقررات­زدایی در بخش مخابرات کشور، در شرایط فقدان مرجع مقررات­گذار قانونی، با مقررات­زدایی از خدمات پیجویی رقم خورد و دو شرکت خصوصی فراهم­آور شبکه پیجویی، یکی پس از دیگری شبکه­های پیجویی خود را گستردند و مشتریانی را جذب کردند، اما هردوی آنها بالاخره در دولت دهم، ورشکسته شدند و بدون یاری مرجع مقررات­گذاری نوپای کشور، از میان رفتند، و نابود شدند؛ در حالی که حداقل می­شد مکان تجهیرات آنها را به موزه منتقل کرد و تعدادی از دستگاه­های آنها را فعال نگه داشت تا در صورت شرایط بحرانی و اضطراری (زلزله) به خدمت گرفته شوند.

 

فناوری ناموفق موبایل ماهواره­ای اینمارست

دومین فناوری نوین وارداتی به شبکه مخابرات کشور، پس از پیروزی انقلاب، مرکز سوئیچینگ موبایل دریایی، مرتبط با سامانه­‌های ماهواره­ای اینمارست بود که با 45 میلیون دلار هزینه، خریدارای و راه­اندازی شده ولی در مدت عمر مفیدش، به علت عدم شناخت بازار منطقه و بی­‌توجهی به رقابت شرکت­های هندی با خدمات ماهواره­ای وزارت پست و تلگراف و تلفن، نه بازگشت سرمایه داشت و نه هیچ­گاه به سوددهی لازم رسید، پس بار دیگر، تجربه جمع­آوری و نابودی یک فناوری روز و یک پروژه مخابراتی (در آن زمان) جدید، تکرار شد، بدون آن که برای روز مبادا حفظ یا حداقل موزه­ای شود.

 

فناوری بدشانس  ISDN: شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه

فناوری آی.اِس.دی.اِن یا ” شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه”، پیش از رواج اینترنت، شبیه کاری را می­کرد که امروزه DSL (خط اینترنت پرسرعت) می­کند، یعنی: دادن امکان دسترسی دیجیتالی به مشترک تلفن ثابت برای استفاده ی همزمان و موازی از چند پایانه: رایانه، دستگاه تلفن و دورنگار (فکس) و دستگاه انتقال داده از روی خط تلفن. معنای “خدمات یکپارچه” مزبور نیز همین همزمانی و توازی انتقال صوت (تلفن)، تصویر (دورنگار) و داده (رایانه) بود.

در آن زمان؛ من، سرپرست طراحی شبکه دیجیتالی تهران بودم و از سال 1367 تا 1376، ده درصد ظرفیت هر مرکز تلفن دیجیتالی در شبکه ثابت تهران (و سپس شهرستان­های کشور) را به فناوری آی.اِس.دی.اِن اختصاص می­دادم. به عبارت دیگر: شرکت مخابرات می­توانست در هر یک میلیون شماره تلفن ثابت راه­اندازی شده، یک­صدهزار اشتراک آی.اِس.دی.اِن واگذار کند. اما احدی از مشترکان شرکت مخابرات ایران، از آن بهره­مند نشدند. چرا؟-چون طراحی شبکه سیگنالینگ مورد نیاز بهره­برداری از چنین خدماتی، غلط اجرا شده بود. در نتیجه، نه تنها ده درصد ظرفیت شبکه تلفن هدر رفت، بلکه از کل شبکه دیجیتالی تلفن ثابت کشور که می­توانست ده­ها سرویس نوین را به مشترکان ارائه دهد، همچون مراکز آنالوگ قدیم رفتار ­شد و مردم از خدمات جدید مراکز دیجیتالی فیض نبردند.

 

فناوری کُند انتقال دیتای X.25

در زمان خرید و سفارش تجهیزات آی.اِس.دی.اِن، مقوله دیتا (بخاطر وجود شبکه داده­رسانی آنالوگ از طریق تلکس و جنتکس قبل از انقلاب)، مبحثی جا افتاده بود؛ اما Digital Data Communication مبحث جدیدی بود و برای تأسیس شبکه داده­رسانی دیجیتالی باید در شبکه و تشکیلات موجود در ایران برای ایجاد و اداره آن، جایی باز می­شد.

ولی چون واحدی به نام “امور دیتا” هنوز سازمان­دهی نشده بود، مناقصه خرید آن را وزارت پست و تلگراف و تلفن به کمک معاونت توسعه و مهندسی مخابرات، برگذار کرد.

پس از تشکیل امور دیتا در وزارت پست و تلگراف و تلفن، چون اندک همسنخی یی میان امور تلگراف و تلکس و امور مربوط به Data Communication کشف شد، لذا مدیریت بهره­برداری و امور مشترکان مرکز سوئیچینگ دیتای سفارش و خریداری شده (موسوم به “ایکس 25”) را به همان امور تلگراف و تلکس دادند. در این صورت، تنها نام سازمانیِ امور تلگراف و تلکس تغییر کرد. با این وجود، امور دیتای تازه تشکیل شده می­توانست ظرفیت­سازی کند و قابلیت­های مورد نیاز اش را کسب نماید، اما چنین نشد و امور دیتا در درون وزارت پست و تلگراف و تلفن هیچگاه به بلوغ سازمانی لازم نرسید و همچون “امور سیار” (موبایل) که بعدها «شرکتی­سازی» شد، مستقل نشد. نارسایی­های نگه­داری و بهره­برداری مرکز سوئیچینگ دیتای “ایکس 25” هم که یکی یکی رو می­شدند، مزید بر علت شد؛ از آن­جمله این که معلوم شد، مرکز سوئیچینگ دیتای “ایکس 25″ خریداری شده، بسیار کـُند عمل می­کند، خدماتش از نوع ” باریک­­باند” است و سرعت­های مورد نیاز بسیاری از  مشتریان را پاسخ­گو نیست؛ اما ایراد عمده نگه­داری و بهره­برداری سوئیچینگ دیتای “ایکس 25” این بود که شناسه و گذرواژه مدیریت نرم­افزارهای سامانه سوئیچینگ آن، به شرکت مخابرات ایران واگذار نشده و در اختیار نمایندگی شرکت فروشنده بود.

 

فناوری موفق و هنوز جدید شبکه ارتباطات سیار جی.اِس.اِم

بالاخره در سال 1373 پنجمین فناوری نوین ارتباطی پس از پیروزی انقلاب، به همان شیوه «فناوری-پیشران» یا technology-driven و اِعمال روش سعی وخطا، یعنی بی­مطالعه و بدون تدوین راهبرد، رهنگاشت، نگاشت سازمانی، آزمایش و آزمون عملی اولیه، از منابع خارجی خریداری و وارد ایران شد. این پنجمین فناوری نوین ارتباطی عبارت بود از: فناوری شبکه­سازی سیار جی.اِس.اِم!

این خرید نیز باز در نبود واحد سازمانی مستقل توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن صورت گرفت ولی چون به کمک فنی کارشناسان معاونت توسعه و مهندسی مخابرات نیاز داشت، مشخصات فنی لازم توسط شرکت دولتی مخابرات تهیه و عرضه شد. لذا سال­ها طول کشید تا مدیریت توسعه و بهره­برداری شبکه سیار در شرکت ارتباطات سیار کشور شکل گرفت و به راهبرد توسعه خدمات، رهنگاشت مدیریت بازار و نگاشت سازمانی مناسب مجهز شد.

 

فناوری “تله‌­تل”

تله تل (Teletel)  نامِ فناوری و شبکه­ای مخابراتی بود که دیتا را روی خطوط تلفن ثابت منتقل می­کرد و شبیه به اینترنت، داده­ها را روی پایانه­‌ای رایان‌ه­ای­شکل موسوم به «مینی تل» (Minitel) نمایش می­داد. اما محتوای اطلاعاتی تله تل، فقط به خط و زبان فرانسوی بود.

تله­تل از سال 1982 تا اوایل سده بیست و یکم دوام آورد، اما بالاخره در مقابل اینترنت، کاری از پیش نبُرد و روز  30 ژوئن 2012 تعطیل شد. استفاده از خدمات تله­تل در شرکت دولتی مخابرات ایران اما خیلی زود (یعنی در حدود دو دهه پیش، در اواخر وزارت غرضی) برچیده شد.

 

فناوری اینترنت

متولی اینترنتِ بدون وب در دهه هفتاد، وزارت پست و تلگراف و تلفن بود؛ اما متولی اینترنتِ دارای وب وزارت علوم (و در وزارت علوم، بنیاد ملی دانش و مؤسسه ریاضیات و فیزیک نظری) است. به همین دلیل، پسوند کشوری .ir و سرورهای آن توسط این مؤسسه اداره، نگه­داری و بهره­برداری می­شود.

به این ترتیب، اینترنت و شبکه­سازی و سازمان­دهی برای نهادسازی واگذاری خدمات اینترنت در کشور می­بایست، نخست توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن سیاست­گذاری و سپس توسط امور دیتای آن اداره می­شد؛ اما، اینترنتِ نوین (مجهز به وب) توسط نهادی بیرون از وزارت ارتباطات وارد کشور شد و یگانه “رجیستری” انحصاری پسوند کشوری و مقررات­گذار آن وزارت عتف است؛ مقررات­گذاری که فاقد قانون مصوب مجلس در عرصه مدیریت اینترنت کشور است، و لذا، برای قانونی کردن بخش “رجیسترار”ها، در کشور هنوز اقدامی نکرده و نشده و این در حالی است که طبق آمار اعلام شده از سوی دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه­ای، بیش از 80 درصد شکایات، مربوط به سوء استفاده شرکت­های رجیسترار از مالکیت مادی و معنوی نام دامنه­های اینترنتی است.

نتیجه این که:

فناوری­های نوین، نفرین­شده اند، اگر مطالعه نشده، نامتأملانه و تقلیدی، صرفاً با اعتقاد به جدیدترین بودن فناوری و اِعمال رویکرد “فناوری-پیشران” تهیه و راه­اندازی شوند. آنها یا مانند پیجینگ، موبایل اینمارست، ISDN و تله­تل نیست و سرمایه­های ما را می­بلعند و بی­ نتیجه­ای مثبت، نیست و نابود می­شوند؛ و یا مانند اینترنت و شبکه تلفن همراه، موجودند اما نگرانی­زا و چالش­برانگیز به صورتی کج­دار و مریز اداره می­شوند. اکنون که ده­ها فناوری نوین روی اینترنت، وب و شبکه همراه تعریف شده یا در حال تعریف شدن هستند، ما کجای کاریم؟

منبع: آی تی آنالیز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد