فناوری‌های شبکه هوشمند برای توسعه چه روندی را طی کردند

به گزارش فناوری فرهنگی، شبکه هوشمند برق به دلیل این‌که بستر استفاده از فناوری هایی نظیر خودروهای الکتریکی ومنابع مختلف انرژی های تجدید پذیر است، برای تولید و مدیریت مصرف انرژی حائز اهمیت است. بسیاری از حوزه های فناوری شبکه هوشمند در سرتاسر شبکه از تولید و انتقال  تا توزیع و مصرف کاربرد دارند. بعضی از این فناوری‌ها به بلوغ رسیده و درحال استفاده اند درحالی‌که گروهی دیگر مراحل رشد خود را طی می کنند.

 

کنترل و پایش گسترده شبکه

همچنین مانیتورینگ لحظه ای و نمایش اجزای مختلف سیستم و عملکرد آن ها و ارتباط بین آن ها در یک منطقه وسیع جغرافیایی، به بهره بردار سیستم کمک می کند تا به‌صورت بهینه از شبکه بهره برداری کند. ابزارهای پیشرفته بهره برداری سیستم مانع اتفاق خاموشی سراسری می شوند و اتصال منابع تولید برق تجدید پذیر به شبکه را تسهیل می کنند. ابزارهای پایش، کنترل و تحلیل پیشرفته شبکه شامل فناورهایی نظیر WASA  ، WAMS  ، WAAPCA    اطلاعات لازم برای تصمیم گیری، مدیریت اغتشاشات در سطح گسترده و ارتقاء ظرفیت انتقال و قابلیت اطمینان سیستم را در اختیار تصمیم گیران می گذارند.

 

یکپارچگی فناوری اطلاعات و ارتباطات 

وجود زیرساخت های ارتباطی خصوصی و عمومی همانند شبکه اینترنت و تلفن همراه، بستر لازم برای ارتباط دوطرفه بین بهره برداران شبکه، سیستم های کنترلی و تجاری را برای بهره برداری بهینه از شبکه فراهم کرده است.

 

یکپارچگی انرژی های تجدید پذیر و تولید پراکنده در شبکه 

نیروگاه های تجدید پذیر و تولید پراکنده بهره برداری از شبکه برق را با مسائل جدیدی مواجه می کنند. پخش بار و کنترل‌پذیری این نیروگاه ها با توجه به کاربرد گستره آن ها با فنّاوری‌های شبکه هوشمند قابل‌حل است.

 

ارتقای قابلیت های خطوط انتقال برق 

برای استفاده از قابلیت های خطوط انتقال؛ فناوری‌های مختلفی وجود دارد. ابزار FACTS   معمولا برای ارتقای قابلیت کنترل‌پذیری شبکه های انتقال و حداکثر سازی قابلیت انتقال توان خطوط به کار می‌رود. استفاده گسترده از این فناوری در خطوط منجر به افزایش بهره وری و کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری برای توسعه آنها می شود.  از سوی دیگر فناوری هایی نظیر خطوط ولتاژ بالای جریان مستقیم  برای اتصال نیروگاه های بادی دریایی و نیروگاه های بزرگ خورشیدی به شبکه کاربرد دارد که تلفات انتقال توان کاهش می دهد و همچنین کنترل‌پذیری شبکه را ارتقا می‌بخشد. ابزراهایی نظیر DLR   نیز با استفاده از حسگرهای جریان الکتریکی در بخش های مختلف شبکه، وضعیت آن را دائماً اندازه می گیرد. این فناوری قابلیت استفاده از حداکثر ظرفیت شبکه بدون خطر اضافه‌بار را فراهم می‌آورد. علاوه بر اینها فناورهایی نظیر ابر رساناهای دما بالا ( HTS ) به میزان قبل توجهی تلفات انتقال را کاهش داده و خطای جریان را به شکل بهینه تری کنترل می کند، اگرچه همچنان در مورد تولید انبوه این فناوری تردید هایی وجود دارد.

 

مدیریت شبکه توزیع  

پایش مداوم شبکه توزیع و کنترل نرم‌افزاری آن زمان تعمیرات را کاهش و پایداری سطح ولتاژ و مدیریت استفاده از تجهیزات شبکه توزیع را ارتقا می‌بخشد. کنترل نرم‌افزاری شبکه توزیع اطلاعات لحظه ای وضعیت شبکه را از حسگرها و ابزارهای اندازه گیری دریافت می کند و برای تعیین محل اتفاق خطا، برنامه ریزی خودکار فیدرها، کنترل سطح ولتاژ و بهینه‌سازی شارش توان راکتیو و یا کنترل تولید پراکنده، به کار می برد.

زیرساخت اندازه گیری پیشرفته مصرف انرژی  

 

ایجاد زیر ساخت هوشمند اندازه گیری میزان مصرف انرژی به همراه اندازه گیری هوشمند توان، گروهی دیگر از فناوری‌ها را برای فراهم آوردن امکان انتقال اطلاعات دوطرفه بین مشتریان و شرکت های ارئه دهنده خدمات انرژی در خصوص میزان مصرف و قیمت لحظه ای انرژی را فراهم می کند. این سامانه قابلیت‌های گسترده ای را در اختیار قرار طرفین قرار می دهد.

 

زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی

زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی، برنامه‌ریزی شارژ خودرو در زمان کم باری شبکه و تزریق توان به شبکه در مواقع پیک‌بار را فراهم می‌آورد که در این صورت خودروهای الکتریکی به‌عنوان منابع ذخیره انرژی و همچنین منابعی برای برنامه‌های پیک سایی و کسب در آمد کاربرد خواهند داشت.

سامانه های سمت مصرف‌کننده  

سیستم‌های سمت مصرف کننده در بخش های مصرف کننده صنعتی، تجاری و خانگی به کار می‌روند شامل: سیستم های مدیریت انرژی، تجهیزات ذخیره ساز انرژی، تجهیزات هوشمند و تولید پراکنده انرژی. بهره وری انرژی و کاهش بار پیک شبکه از دستاوردهای مهمی هستند که با مدیریت صحیح،رگولاتوری مناسب قیمت انرژی و با استفاده از تجهیزات هوشمند می‌توان به آن رسید.

بر اساس این گزارش ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی با اهداف مختلف همچون توسعه فناوری های مرتبط با حوزه انرژی در کشور و توانمندسازی نیروی انسانی و خلاق در حال فعالیت است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد