چرا صنعت گردشگری در ایران جان نمی‌گیرد؟

به گزارش فناوری فرهنگی، امروزه اهمیت صنعت گردشگری در رشد اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست. در ایران نیز چندیست کارشناسان و مسئولین این حوزه بر لزوم توجه به این صنعت تأکید می‌کنند. علی‌رغم تأکید پی‌درپی مسئولین بر لزوم توجه به صنعت گردشگری اما متأسفانه هنوز ایران نتوانسته است آن‌طور که شایسته است به کانونی برای جذب گردشگران تبدیل شود. در سال 2015 آمریکا از صنعت گردشگری 205 میلیارد دلار درآمد کسب کرد، درحالی‌که ایران در همان سال رقمی در حدود 8/3 میلیارد دلار از طریق گردشگران درآمد کسب کرد و این در حالی بود که کشوری مانند عراق با 4 میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری جلوتر  از ایران قرار داشت.

اما به‌واقع چه موانعی برای رشد و شکوفایی صنعت گردشگری در ایران وجود دارد؟ یکی از دلایل جذب گردشگران قطعاً تبلیغات برای نقاط گردشگری کشورها خواهد بود که به‌این‌ترتیب گردشگران برای دیدن فرهنگ‌ها و مناظر طبیعی و تاریخی روانه کشورهای هدف گردشگری خواهند شد. در همین رابطه باید توجه داشت که قطعاً گردشگران قبل از سفر به کشوری سعی می‌کنند اطلاعات کافی از آن کشور به دست آورند و تبیین حقوق گردشگری قطعاً یکی از پارامترهای مهم برای گردشگران خواهد بود. چون آن‌ها قرار است کیلومترها دور از محل زندگی‌شان به گشت‌وگذار بپردازند و قطعاً نیازمند حقوقی هستند که از آن‌ها در مقابل پدیدهای مختلف اجتماعی محافظت کند.

امنیت یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که برای گردشگران در اولویت‌های اساسی آن‌ها قرار دارد. کشورهایی که می‌خواهند در صنعت گردشگری سرآمد دیگران باشند باید سعی کنند امنیت بسیار خوبی برای گردشگران فراهم کنند. امنیت روانی ایجادشده می‌تواند یکی از بهترین دست‌آوردهای کشورهای هدف گردشگری برای گردشگران باشد. برای آنکه گردشگری در یک کشور بتواند با خیال آسوده به دیدن مناظر تاریخی و طبیعی و یا حتی فرهنگ‌ها برود نیازمند دانستن حقوق خود خواهد بود. در صورت شفافیت در حقوق گردشگران در یک کشور هم مردم آن کشور و هم گردشگران خواهند توانست در یک بستر قانونی و بدون دغدغه با یکدیگر معاشرت کنند. دانستن اطلاعاتی مانند حقوق گردشگران نسبت به یکدیگر، یا حقوق گردشگران نسبت به ارائه‌دهندگان خدمات و حقوق گردشگران در مقابل جرائم میزبان برای جذب گردشگران به یک کشور بسیار مهم است؛ همچنین برای اینکه خود گردشگران حقوق یک کشوری را نقض نکنند و دچار مشکلات بعدی آن نشوند نیازمند دانستن حقوق خود و شهروندان کشورهای هدف گردشگری هستند. به عبارتی وقتی گردشگران به کشوری سفر می‌کنند تا در آن به گشت‌وگذار بپردازند قطعاً دوست ندارند حریم قانونی کشورها را نقض کنند و دچار مشکل شوند. بنابراین بسیاری از گردشگران یا تورهای گردشگری قبل از سفر به کشوری دیگر سعی می‌کنند دید جامعی از قوانین آن کشور به دست آورند. متأسفانه در ایران حقوق گردشگران به‌خوبی تبیین نشده است و در این رابطه کشورمان باید سعی کند برای جذب گردشگران حقوق آن‌ها را به صورتی کاملاً شفاف نشر دهد. در راستای تبلیغات برای مقاصد گردشگری کشورها که ارائه حقوق گردشگری نیز جزئی از آن خواهد بود کشورهای ناشناخته برای گردشگران و تورهای گردشگری 14 تا 40 دلار به ازای هر گردشگر هزینه می‌کنند، کشورهایی مانند ترکیه و مالزی 6 تا 9 دلار به ازای هر گردشگر هزینه می‌کنند و کشورهای اروپایی 2 دلار به ازای هر گردشگر هزینه می‌کنند.

بنابراین ایران نیز باید چشم‌اندازی از جذب گردشگر برای خود تعریف کند و متناسب با آن سعی کند هزینه‌های اولیه‌ای نیز بپردازد که هزینه برای تبیین حقوق گردشگری نیز یکی از آن‌ها خواهد بود.  با این کار هم ایران می‌تواند به اهداف خود برسد که وقتی گردشگری به ایران سفر می‌کند خواهد دانست که رعایت چه مواردی برای او ضروری است و هم گردشگران از حقوق خود مطلع خواهند شد. بنابراین زمانی صنعت گردشگری می‌تواند در یک کشور شکوفا شود که گردشگران در آن کشور احساس آرامش کنند و بدانند که سوداگران نخواهند توانست حقوق آن‌ها را ضایع کنند. به عبارتی کشور مقصد گردشگری باید مدافع حقوق گردشگران باشد تا آن‌ها ازاین‌جهت به یک آسودگی خیال برسند. بنابراین مسئله تبیین حقوق گردشگران بسیار مهم است و یکی از فاکتورهای اساسی گردشگران برای سفر به یک کشور خواهد بود. کشور ما نیز اگر می‌خواهد در صنعت گردشگری گامی مؤثر بردارد و این صنعت را به رشد و شکوفایی برساند با هر چه سریع‌تر حقوق گردشگران را تبیین و تشریح کند و سعی کند به طرق مختلف آن را در اختیار عموم قرار دهد تا بدین ترتیب هم مردم کشورمان و هم گردشگران در یک فضایی شفاف بتوانند با یکدیگر ارتباط بگیرند.

منبع: مهر

نویسنده: مهدی سیدی

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد