خطر تعطیلی روزنامه‌ها جدی است

به گزارش فناوری فرهنگی، سیف‌اله یزدانی؛ مدیر‌مسئول روزنامه «عصر‌اقتصاد» به‌وضعیت صنف مطبوعات و برنامه‌ریزی کلان مدیریتی کشور اشاره وگفت: اصل داستان این است که صنف مطبوعات منسجم نیست که بتواند از نهادهایش مراقبت کند. همچنین در برنامه‌ریزی کلان مدیریتی کشور برای رسانه ارزشی که باید قائل شوند را نمی‌شوند تا آن‌ها بتوانند از بازار خود مراقب کنند. این مساله فقط درباره مطبوعات نیست بلکه چاپ‌کتاب و مصارف دیگر را دربر دارد. در حال‌حاضر این مسائل تاثیر خود را گذاشته و فکر می‌کنم بیش از ۲۰‌درصد از تیراژ روزنامه‌ها در مدت سه یا چهار‌ماه کاهش پیدا کرده است و تعطیلی برخی مطبوعات را هم شاهد بودیم.

مدیر مسئول روزنامه «عصر‌اقتصاد» ادامه داد: اگر بخواهند بگویند که کاغذ را با ارز آزاد بیاورید یعنی تجار و سوداگران ارز توانسته‌اند یک گپ ۹۱۰‌تومانی میان ارز مبادله‌ای و ارز آزاد ایجاد کنند که در‌واقع بیش از ۲۵ یا ۲۶‌درصد، ارزش کاغذ را گران کرده‌اند.

او با بیان این‌که بحران کاغذ مانند سیل و زلزله نیست که دوره گذر داشته باشد و تمام بشود، گفت: مساله کاغذ یک بحران در روابط مصنوع بشر است و تا زمانی‌که عواملش را متعادل نکنند، این داستان وجود دارد. همچنین تخریب را بیشتر خواهد کرد به دلیل این‌که منابع مالی مطبوعات روز‌به‌روز فرسوده خواهد شد. بسیاری از روزنامه‌ها هم با ذخایر روز مبادا چاپ می‌شوند که این ذخایر تمام خواهد شد و ممکن است تعداد روزنامه‌هایی که تعطیل می‌شوند، افزایش پیدا کند.

سیف اله یزدانی در پایان گفت: باید بدانیم که اصولا نشریات در سبد استفاده مردم جایگاهی ندارد. بنابراین روزنامه‌ها نمی‌توانند با افزایش قیمت کاغذ، قیمت فروش خود را دو برابر کنند. قیمت دوبرابر به‌منزله بسته‌شدن روزنامه است. اگر بخواهیم تعرفه تبلیغات را هم افزایش دهیم، کشش وجود ندارد و بازار نمی‌تواند خود را با بحران ما تطبیق دهد.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد