دبیرخانه دائمی کالاهای فرهنگی شکل می گیرد/توجه به برندسازی

به گزارش فناوری فرهنگی، علی فریدونی در نشست رسانه ای سومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی فیروزه که امروز ۱۲ دی ماه در موسسه نمایشگاه های فرهنگی برگزار شد به اهمیت توجه به اقتصاد و فرهنگ اشاره و بیان کرد: با توجه به رویکردهای جدید در حوزه اقتصاد و پرداختن به منویات مقام معظم رهبری و مبنی بر توجه به تولیدات داخلی بر آن شدیم تا به کالاهای فرهنگی نگاهی اقتصادی داشته باشیم و بیشتر از قبل به بحث ارتباط میان فرهنگ و اقتصاد توجه کنیم.

فریدونی گفت: امروز کالای فرهنگی صرفاً به کتاب محدود نمی شود پس ما با توجه به نیازها و اقتضائات جدید باید فراتر از کتاب به حوزه های دیگر هم توجه کنیم. از این رو جشنواره کالاهای فرهنگی سه سال پیش شکل گرفت و بر کتاب-اسباب بازی و پژوهش متمرکز شد. امسال علاوه بر این سه موضوع قرار است به هدیه های فرهنگی هم توجه ویژه ای شود.

مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت های فرهنگی وزارت ارشاد از راه اندازی دبیرخانه دائمی برای کالاهای فرهنگی خبر داد و تأکید کرد: امسال به فکر شکل دادن به دبیرخانه دائمی جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی افتاده ایم. این دبیرخانه در معاونت فرهنگی و اداره کل مجامع و فعالیت های فرهنگی وزارت ارشاد مستقر است و در شورای سیاست گذاری آن بر گره خوردن اقتصاد و فرهنگ توجه شده است. لذا علاوه بر تولید کنندگان اشخاص حقیقی چون سازمان ملی استاندارد، شورای نظارت بر اسباب بازی کانون فکری نوجوانان و کودکان و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور دارند تا علاوه بر اسباب بازی، کتاب- اسباب بازی به نوشت افزار و هدیه های فرهنگی و موضوعات پژوهشی هم پرداخته شود.

وی به آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره کالاهای فرهنگی اشاره و بیان کرد: امسال در زمینه اسباب بازی ۳۰۰ اثر، کتاب- اسباب بازی ۲۶۰ اثر، نوشت افزار ۸۰۰ اثر و هدایای فرهنگی ۵۰۰ اثر برای ما ارسال شده است. همچنین تاکنون هزار و ۶۱۰ اثر شامل کتاب، مقاله و پایان نامه برای ما ارسال شده است.

فریدونی هدف از برگزاری جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی را افزایش تولید چه به لحاظ کمی و چه کیفی دانست و تصریح کرد: ما بر آنیم تا به تولید محصولات فرهنگی که با ارزش های دینی و هویتی ما هماهنگ هستند را افزایش دهیم از این رو قرار است کانون پرورش فکری به تولیدات برتر در زمینه اسباب بازی، هولوگرام اعطا کند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم تولیدات برتر را جزو تشکیلات خلاق به شمار آورد. علاوه بر این مقرر شده تا سه اثر پژوهشی برتر و سه اثر برگزیده در زمینه اسباب بازی، کتاب – اسباب بازی، نوشت افزار و همچنین هدایای فرهنگی معرفی و شناخته شوند.

مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت های فرهنگی وزارت ارشاد همچنین یادآور شد: جشنواره های مختلفی در زمینه اسباب بازی و نوشت افزار در طول سال برگزار می شوند. ما به دنبال آن هستیم که یک کار جمعی و سازمانی در این زمینه شکل بگیرد و از تولیدات برتر حمایت بیشتری شود. همچنین هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرداختن به مقوله های ترویجی و آموزشی است. از این رو ما به کیفیت محصولات توجه بیشتری داریم.

وی افزود: همزمان با جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه که از ۱۳ تا ۱۷ دی ماه در بوستان گفتگو برگزار می شود، سلسله نشست ها و کارگاه های آموزشی هم برپاست. این کارگاه ها دانش محور هستند و در آنها در پی پاسخ دادن به یک سوال مخاطبان هستیم. برای مثال در یکی از این کارگاه ها درباره کتاب- اسباب بازی توضیح داده می شود.

برندسازی، ضرورت کالاهای فرهنگی

امیرمسعود شهرام نیا مدیر عامل نمایشگاه های فرهنگی هم توجه به کالاهای فرهنگی را یکی از دغدغه های این موسسه دانست و افزود: گرچه کتاب مهمترین ابزار برای انتقال فرهنگ است اما همه آن نیست. در دنیای جدید کالاهای تازه فرهنگی شکل گرفته و تعریف شده. پس ما باید براساس این تغییرات جلو برویم و با فناوری های نوین همسو شویم.

وی حمایت از تولید کنندگان کالاهای فرهنگی را یکی از اولویت های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد برشمرد و ادامه داد: امروز کالاهایی در زمینه های مختلف از کیف، لباس و نوشت افزار با پیام های نامتجانس فرهنگی تولید می شود پس وظیفه ماست تا از تولیدکنندگانی که ذائقه مخاطب را می شناسند و برای ذائقه های مختلف کالاهای فرهنگی متجانس تولید می کنند حمایت کنیم. جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه در راستای تشویق و حمایت این تولید کنندگان شکل گرفته است.

شهرام نیا توجه به برندینگ را یکی از اهداف اصلی جشنواره فیروزه دانست و یادآور شد: شخصیت پردازی و برندسازی از الزاماتی است که باید به آن توجه کنیم. ۱۲۰ شرکت کننده در جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه حضور دارند. امسال بخش نمایشگاه هم به جشنواره افزوده شده تا تولید کنندگان بتوانند آثار خود را به نمایش و فروش بگذارند. ما امیدواریم این جشنواره فرصت خوبی برای معرفی و برندسازی تولید کنندگان خوب کالاهای فرهنگی باشد.

جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه از ۱۳ تا ۱۷ دی ماه ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب در بوستان گفتگو برپاست.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد