طعنه نیوزویک به ترامپ در خصوص مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی در ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، درحالی‌که اعتراضات روزهای گذشته در برخی شهرها، منجر به آن شد که مقامات مسئول و تصمیم‌ساز در این زمینه اقدام به مسدود کردن موقتی تلگرام و اینستاگرام کنند، این موضوع منجر به آن شده است که انتقادات متفاوتی از سوی برخی افراد و نهادهای خارجی معطوف به این اقدام شود. اکنون نشریه نیوزویک در مطلبی به انتقاد ترامپ از این مسأله پرداخته است.

مسدود شدن موقتی اینستاگرام و تلگرام در پی رویدادهای اخیر در شهرهای مختلف ایران، انتقادات زیادی را در داخل و خارج از کشور موجب شده است. این مسأله که قطعا از ناحیه تصمیم‌گیری مقامات و به دلایل امنیتی بوده است، اکنون دستمایه هجمه چهره‌هایی شده است که پیش از این نیز در جریان شروع اعتراضات با سخنان خود، سعی در ایجاد جوی منفی علیه ایران داشته اند.

در همین راستا، نشریه نیوزویک در مطلبی جالب توجه، انتقادات ترامپ رئیس جمهور آمریکا از این مسأله را مورد توجه قرار داده است.

طعنه نیوزویک به ترامپ در خصوص مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی در ایران

البته آنچه نویسنده نیوزویک در این مطلب بیان کرده، انتقاد در یک زمینه خاص است و به شکلی طبیعی، وی نیز رهیافت ترامپ در خصوص حمایت از اعتراضات در ایران را مناسب و قابل تقدیر دانسته است. آنچه نویسنده در مطلب خود به آن معترض شده و انتقاد دارد، در واقع طعنه‌ای کاملا شخصی است: چرا ترامپ از مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی در ایران انتقاد دارد، درحالی‌که خود در توییتر دیگران را بلاک کرده و مسدود می کند؟

این مطلب اشاره‌ای به کنفرانس خبری چندی قبل استیو گلدشتین، رئیس دفتر کاخ سفید دارد که طی آن وی گفته بود، آمریکا خواهان دسترسی آزاد به تلگرام و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی در ایران است، زیرا این ها ابزار ارتباط مشروع و آزاد هستند. وی حتی تا به آنجا پیش رفت که پیشنهاد استفاده از وی پی آن‌ها را به مخاطبان ایرانی برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی داد.

این مسأله به سرعت منجر به آن شد که بسیاری از منتقدان ترامپ، مسدود و بلاک شدن برخی از چهره‌های مهم در سیاست آمریکا از سوی وی در توییتر را به یاد آورده و گوشزد کنند.

این در حالی است که به عقیده نویسنده مطلب نیوزویک، ترامپ توییتر خود را تبدیل به ارگان رسمی کاخ سفید کرده است و بسیاری از سیاست های اصلی دولت ترامپ در داخل و خارج از آمریکا از طریق توییتر شخصی وی اعلام می‌شود و همچنین دان اسکاوینو مدیر شبکه‌های اجتماعی کاخ سفید گاهی بیانیه‌ها و اقدامات دولت آمریکا را از طریق توییتر شخصی ترامپ اعلام می کند. در نتیجه این حساب کاربری توییتر دیگر چندان جنبه شخصی نداشته و اقدام برای مسدود کردن برخی نهادها و چهره‌ها از دسترسی به آن به هیچ وجه قانونی و مشروع نیست.

نویسنده در ادامه اقدام به مقایسه کار ترامپ با فیلتر شبکه‌های اجتماعی در ایران می کند و می گوید: هرچند در ایران کل یک شبکه اجتماعی برای جلوگیر از هماهنگی معترضان برای اعتراض از دسترس خارج می‌شود، کار ترامپ نیز در خصوص مسدود کردن افراد از دسترسی به حساب کاربری توییتر خود، چندان تفاوتی به لحاظ ماهوی با اقدام دولت ایران برای مسدود کردن شبکه اجتماعی ندارد.

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد