پیشنهاد آشنا؛ آزادی در ممنوعیت!

به گزارش فناوری فرهنگی، هفته گذشته در پی اعتراضات مردمی و ناآرامی در شهرهای مختلف در ایران، آقای حسام الدین آشنا، مشاور رسانه ای رییس جمهور در توییتر خود hesamodin1@ نوشت: «آیا به عنوان جایگزین اعتراضات کور خیابانی، با طراحی و اجرای یک برنامه کاربردی از طرف ریاست جمهوری برای دریافت طومارهای مردمی (شامل درخواست های عمومی یا شکایات و اعتراضات جمعی) که در صورت اعلام حمایت بیش از مثلا صد هزار نفر مشخص، قابلیت طرح در دولت یا مجلس را داشته باشد موافقید؟». بیش از 17 هزار کاربر توییتر در این نظرخواهی شرکت کردند؛ 27%موافقم، 14%مخالفم و 59% فایده ای ندارد. بعد از این نظرسنجی، آقای آشنا پیشنهادی به کاربران توییتر داد: « پیشنهاد: نهاد ریاست جمهوری از طریق اپلیکیشن موبایلی امکان طومارنویسی آنلاین را برای جمع آوری شکایات و خواسته های عمومی فراهم کند. به این ترتیب طومارهایی که می توانند مثلا بیش از صد هزار تایید از افراد قابل شناسایی کسب کنند قابل طرح در دولت می شوند. نظر شما در باره این کار چیست؟». بیش از 9 هزار کاربر توییتر به این پیشنهاد رای دادند؛ 51%موافق و 49%مخالف.
فارغ از این نظرسنجی ها و پیشنهادات که حداقل طی 3 روز گذشته موضوع بحث آقای آشنا بوده و ظاهرا هم خواهد بود، جلب توجه ایشان به عنوان مشاور رسانه ای رییس جمهور به چند سوال ضروری است:
توییتر از نظر حاکمیت، ممنوع است. چطور چنین پیشنهادی در این فضا مطرح می شود و با تکیه بر آرایی که کاربران توییتر دادند تصمیم گیری می شود؟ چرا از رسانه ملی برای طرح چنین موضوعی –فارغ از درست و نادرست بودن_ استفاده نمی شود؟
در پاسخ به کاربران توییتر درباره خط قرمزهای انتقادات و اعتراضات در طومارنویسی آنلاین اشاره کرده اید که پیشنهاد در حوزه اختیارات ، وظایف و محدودیت های قوه مجریه طرح شود. اصلاح ساختار و رفع مشکلات اقتصادی مردم، دسترسی به اطلاعات و گردش آزاد اطلاعات و حتی دسترسی به همین ابزاری که در خدمت گرفتید، توییتر و دیگر مشکلات جامعه در حوزه اختیارات و وظایف قوه مجریه نیست؟
در کشور ما برای اعلام اعتراض همیشه خط قرمزی وجود داشته و دارد. همین خط قرمز است که تجمعات ساده خیابانی را تبدیل به اعتراضاتی خشمگین و خونین می کند. آیا طومار نویسی آنلاین که مورد اشاره شماست قرار است فیلترینگ را در مورد انعکاس اعتراضاتی که خط قرمز را می گذرانند لحاظ کند و حتی افراد را مورد پیگرد قرار دهد؟ چه تضمینی برای مصونیت قضایی افراد وجود دارد؟
در حال حاضر بسیاری از نهادها سیستم شکایات دارند که مسوولان باید به آنها رسیدگی کنند اما جعبه شکایات و پیشنهادات بعضا به عنوان یک جعبه دکوری مورد استفاده قرار می گیرد؟ ضمانت اجرایی چیست؟
پیشنهاد آقای آشنا در توییتر واکنش های زیادی در بر داشت، همچنین سوالات زیادی به وجود آورده است. بزرگ ترین سوال و شدیدترین واکنش شاید استفاده از توییتر برای طرح چنین نظرسنجی است؛ تبلیغ آزادی در فضای ممنوعه.

منبع: آی تی آنالیز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد