بازی‌های رایانه‌ای، وسیله‌ای برای انتقال مفهوم «مهدویت» و «انقلاب اسلامی»

به گزارش فناوری فرهنگی، در صد و هجدهمین نشست از سلسله نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی با موضوع «رویکرد نوین به بازی های آخرالزمانی»، مهدی حق‌وردی، رویکرد‌های آخرالزّمانی، پساآخرالزمانی و آرمگدون را در بازی‌های رایانه‌ای مورد بررسی قرار داد. در ابتدای این نشست که به صورت زنده از وب‌سایت موعود (www.mouood.org) پخش می‌شد، اسماعیل شفیعی سروستانی سردبیر ماهنامه موعود درباره وقایع آخرالزمانی طبیعی و انسانی هشدار دهنده در دهه اخیر تذکراتی داد که مشروح این جلسه در ادامه منتشر می‌شود.

سردبیر ماهنامه موعود با اشاره به این نکته که تعدّد و تکثّر وقایع اخیر (طبیعی و انسانی) به حدّی است که در طول تاریخ حضور انسان در زمین بی‌سابقه بوده است، به عنوان مثال از تعداد 1900 زلزله در آبان ماه 1396 یاد کرد و گفت: در 45 سال اخیر خشکسالی در جهان بی‌سابقه بوده است و اگر به همین منوال پیش برود، زمین، به برهوتی بی آب و علف تبدیل خواهد شد.جنگ آینده بشریت ـ که خیلی هم دور نیست ـ «جنگ آب» است. مجموعه وقایع اتّفاق افتاده از جمله وقوع زلزله‌های بسیار، خشکسالی و قحطی، فجعه‌ها و فسادها، بحران‌های اخلاقی و اجتماعی و… که همگی در زبان اهل بیت(ع) از جمله وقایع پیش از ظهور کبرای امام زمان(عج) هستند، لذا باید ما را درباره وضعیت و موقعیتی که در آن قرار داریم، بیدار کرده باشد.

وی با اشاره به بن‌بست رسیدن تمامی ایدئولوژی‌های ارائه شده طی دو قرن گذشته اعلام کرد: هیچ یک از ایدئولوژی‌ها نتوانست بحران‌های چند وجهی را که امروز به اوج خودش رسیده است، به پاسخی درست برساند. امروزه زمان اوج‌گیری بحران‌های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فردی و… است، ناامیدی مردم و جوامع در مقابله با این فساد و تباهی را مقدّمه‌ای برای طلب «منجی» در میان تمامی اقوام و قبایل است، در روایات از اوج‌گیری فساد و تباهی با عبارت «ملئت الارض ظلماً و جوراً؛ زمین از ظلم و ستم پر می‌شود» یاد شده و من به جرئت به شما می‌گویم که این مملوّ شدن جهان از ظلم هنوز فرانرسیده است و وضعیت انسان‌ها و جوامع، بدتر از این خواهد شد تا جایی که به قول رسول خدا(ص): «شخص مؤمن در امت اسلامی در آن زمان خواهد گفت: من در این فتنه هلاک می‌شوم».

سروستانی با بیان اینکه همه استراتژی‌های مورد نیاز بشر برای نجات از فتنه‌های دوران غیبت در زندگی انبیاء و رسل (ع) و از زبان ائمّه معصوم(ع) پیش‌بینی شده، تأکید کرد: مسئولان  باید برای به کار بستن این استراتژی‌های بیان شده، به طور جدّی دست به عمل بزنند.در حالی که در اخبار می‌بینیم «دولت امارات» برای جنگ آبِ پیش رو، در حال ذخیره آب است باید بپرسیم که وزیر نیروی شیعه‌خانه امام زمان چه تمهیدی برای زمانی که مؤمنان کرور کرور هلاک می‌شوند، اندیشیده است؟

مهدی حق‌وردی نیز با اشاره به آمار Gamerها در ایران اشاره کرد و گقت: در سال 1392 از میان جمعیت 79 میلیونی، 23 میلیون گیمر در ایران وجود دارند که به طور متوسط روزی 79 دقیقه بازی می‌کنند که این میزان در مجموع معادل 30 میلیون ساعت در شبانه روز می‌شود، از این آمار بیش از 70 درصد آنها کودکان و نوجوانان هستند.

* بازی‌های رایانه‌ای، وسیله‌ای برای انتقال مفهوم «مهدویت» و «انقلاب اسلامی»

وی تأکرد کرد: نقد بازی‌های رایانه‌ای به معنی نفی بازی‌های رایانه‌ای نیست؛ بلکه می‌بایست با به دست آوردن شناخت از محتوای این رسانه، از نحوه تأثیرگذاری آن به نحو درستی اشاره کرد، در حالی که می‌شود مفهوم انقلاب اسلامی و مهدویت را از طریق بازی‌های رایانه‌ای صادر کرد ما فقط نگاه سرگرمی به بازی‌های رایانه‌ای داریم و صحبت درباره منافع  و مضرّات آن را ضروری نمی‌شناسیم.

حق‌وردی با بیان اینکه 10 سال است آخرالزمان دینی به ویژه بحث اسلام‌هراسی در بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد به بیان نمونه‌هایی در این باره اشاره کرد. 1. میدان نبرد 3 (Battle Field3): در این بازی، مأموریت این است که تروریست‌های ساکن عراق که با عنوان P.L.R. را شکست دهیم. این گروه هر چند در عراق ساکن شده، امّا به طور کلّی تروریست‌ها در بازی، فارسی حرف می‌زنند و البتّه قرار است جنگ اتمی علیه آمریکا راه بیاندازند، این بازی با هدف اسلام و ایران‌هراسی ساخته شده است. در مرحله «گیوتین» این بازی، گیمر به تهران حمله می‌کند. در این فیلم، رهبر گروه تروریست‌ها، «سلیمان» است که این نام تداعی کننده نام فرمانده سپاه قدس، سردار قاسم سلیمانی است.

وی افزود: در بازی لیست سیاه که تولید کمپانی Usoft است، سم فیشر، که سرباز یک سازمان سرّی آمریکایی است، برای محافظت از امریکا در برابر حملات تروریست‌ها به سپاه قدس تهران حمله می‌کند. سم فیشر نماد آمریکاست؛ امّا به واقع یک شخصیّت حقیقی است با نام ساموئل لئو فیشر که سرباز نیروی هوایی آمریکا در حمله به عراق و عضور سازمان امنیتی آمریکا (NSA) است. او در رشته رزمی «کراو ماگا» (مبارزه همراه با تماس) می‌جنگد، این روش که ابداع اسرائیل است بر پایه 24 تکنیک اصلی و حدود 400 تکنیک فرعی ایجاد شده است و جدیدا در بازی‌ها و فیلم‌های غربی از این روش در زد و خوردها استفاده می‌شود.

حق‌وردی خاطرنشان کرد: آرمگدون به زعم عقاید مسیحیان صهیونیستی و یهودیان، جنگ سوم جهانی است، نبردی پیش گویی شده در کتاب مقدّس محسوب می‌شود که در نتیجه آن طرف خیر که یهودیان هستند بر طرف شرّ که مسلمانان و دیگر اقوام هستند، پیروز می‌شوند و عیسی مسیح(ع) منجی یهودیان ظهور می‌کند. این جنگ از نظر یهودیان به صورت اتمی خواهد بود. آرمگدون در بازی‌های رایانه‌ای نیز نمودار شده، در بازی‌هایی مانند:
1. بازی فال اوت 3 و 4 (Fallout) داستان دنیا پس از انفجار اتمی در سال 2077م. روایت می‌شود.
2. بازی‌های مترو- آخرین نور به وضوح به کلیدواژه آمگدون اشاره می شود و کارکاتر اصلی این بازی بازمانده جنگ آرمگدون است که در دنیای یأس آلود و مه‌آلود پسا‌آخرالزّمانی نقش خود را ایفا می‌کند.
3. بازی میدان نبرد 3 هم روایتگر جنگ هسته‌ای در جهان است که توسط سلیمان آغاز می شود. با انفجار بمب‌هایی در «پاریس» و «نیویورک».
در این بازی‌ها به دینی بودن جنگ آرمگدون به زعم یهودیان و مسیحیان صهیونیست نیز اشاره می‌شود. چنانچه در فال اوت 3 به مکاشفه یوحنّا و مبحث جعلی آرمگدون انجیل اشاره می‌شود. در سری بازی‌های مترو نیز انسان منفکّ از خدا و وحی را محور نجات می‌بینیم که برای تغییر سرنوشتنش در دوران پساآخرالزّمان با موجودات عجیب و غریب و مختلفی درگیر می‌شود.
در این بازی‌های رویکرد الحادی و امانیستی کتاب مقدّس درباره پیدایش زمین و آسمان نیز ارائه شده است. چنانچه ذکر شد تأکید بر آن است که انسان دیگر نیازی به خداوند ندارد و سرنوشت انسان به دست خود اوست.
4. آخرین بازمانده (The Last of Us) در این بازی برخلاف بازی‌های دیگر بمب اتم منفجر نمی‌شود؛ بلکه پساآخرالزّمان با انتشار ویروسی که انسان را به زامبی مبدّل می‌کند به تصویر کشیده می‌شود.

منبع: تسنیم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد