زیرساخت فقهی فضای مجازی ما چیست؟

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدجواد آذری جهرمی – وزیر اتباطات و فناوری اطلاعات – امروز در همایش جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات که در محل این وزارتخانه برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید دید زیرساخت فقهی فضای مجازی ما چیست؟ و اینکه گزارشی در این باره برای ارسال به فقها آماده شده است اظهار کرد: اکنون دو راه حل داریم، اینکه یا زیرساختها را توسعه نداده و متوقف کنیم تا بخشهای خدماتی و فرهنگی خودشان را برسانند و دیگر اینکه بیاییم به آنها کمک کنیم.

نقض حریم خصوصی توسط اپراتورها

وی با اشاره به گزارش شب گذشته مرکز ماهر که به نقض حریم خصوصی توسط اپراتورها اشاره داشت تاکید کرد: متأسفانه دیشب گزارشی توسط این مرکز به دست بنده رسید مبنی بر اینکه ظاهرا اپراتورهای تلفن همراه از طریق آی‌پی آدرس، شماره مشترکان را استخراج کرده و برای آنها تبلیغات ارسال می‌کنند که بنده دستور جلوگیری و توقف این کار را دادم اما واقعا با توجه به اینکه خلأ قانونی در این بخش داریم، فعلا با نظام سلیقه به برخورد با چنین اقداماتی می‌پردازیم.

او این روند را جزو آفات دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی ابعاد شبکه ملی اطلاعات با یکدیگر توسعه داده نشده است، شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که آفات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در فضای مجازی اشاعه پیدا کرده است، گفت: ابعاد حریم خصوصی متاسفانه در فضای مجازی مشخص نیست. اولین مساله این است که ما مشخص کنیم می‌خواهیم در لایه خدمات و محتوا به کجا برسیم و نهادهای متولی کدام‌اند. در این حوزه تبیین تنها وظیفه وزارت ارتباطات نیست بلکه نهادهای دیگر هم باید این مساله را به صورت جدی پیگیری کنند و اگر کم‌کاری در آن نهادها صورت می‌گیرد، شاید به خاطر عدم آگاهی‌شان از تاثیرگذاری فضای مجازی در آینده دنیاست.

آذری جهرمی در ادامه با بیان این که ما همچنین در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و باید در این فضا به موضوعات فقهی هم توجه داشته باشیم، اظهار کرد: برخی به پول ارزهای دیجیتال ایراد فقهی می‌گیرند. بحث حریم خصوصی هم یکی از این مسائل است که زیرساخت شرعی دارد و در قرآن درباره ضرورت حفظ حریم خصوصی آیات زیادی آمده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در عرصه حریم خصوصی باید وزارت ارتباطات وارد عمل شوند و فقها هم کمک استنتاجی کنند تا بتوانیم قوانین و مقرراتی را در این حوزه تنظیم کنیم.

وی با تفکیک بحث قوانین و نظارت بر قوانین، اظهار کرد: در بحث دوم باید نظام نظارت بر قوانین را اصلاح کنیم؛ باید دقیقا مشخص شود نظارت سیستمی ما برای کشف سرک کشیدن حریم خصوصی کجاست و کیست؟ وقتی نظام مالکیت فکری و معنوی جاری نشود، هیچ امنیتی در تولید در فضای مجازی را هم نخواهیم داشت.

آذری جهرمی با اشاره به بلاک چین‌ها به عنوان حل کننده نظام هویت و مالکیت معنوی، اظهار کرد: باید به عنوان یک نگاه فرصت محور به این مقوله بپردازیم، چرا که اگر نتوانیم چارچوبی را در این حوزه تهیه کنیم، چارچوب‌های دیگران بر ما تحمیل خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نهایت از همه شرکت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و همچنین صاحبنظران و نخبگان حوزه ICT خواست تا برای بهتر شدن تدوین لوایح نظرات سازنده خود را ارائه دهند، چرا که این لوایح از اهمیت بسیار ضروری برای پیشبرد مسائل این حوزه برخوردار است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد