کتب توسعه صنعت پویانمایی ایران تدوین شد.

به گزارش فناوری فرهنگی، به منظور تدوین این سند، فازهای مختلفی جهت انجام مطالعات جامع در خصوص وضعیت موجود صنعت پویانمایی ایران و چشم­انداز مطلوب آن به اجرا درآمد که نتایج مطالعات صورت­گرفته در شش جلد کتاب با عنوان کلی “توسعه صنعت پویانمایی ایران” ارائه شده است.

شایان ذکر است نتایج مطالعات انجام­شده در جلسات تخصصی و نشست‌های متعدد با حضور فعالان صنعت پویانمایی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت وفاق مناسبی در راهبردهای تدوین­شده برای توسعه صنعت پویانمایی به­وجود آمد.خاطر نشان می­سازد در تدوین این سند، نمایندگانی از شرکت‌های خصوصی، مرکز پویانمایی صبا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شبکه‌های تلویزیونی پویا و امید، انجمن آسیفا، خانه انیمیشن انقلاب اسلامی، دانشگاه صدا و سیما و دانشگاه هنر به عنوان شورای راهبری تدوین سند حضور موثر داشتند.

جزئیات عناوین کتاب‌ها در قالب “مجموعه کتب توسعه صنعت پویانمایی ایران” عبارتند از:

جلد 1: فناوری‌های صنعت پویانمایی: در این جلد ضمن معرفی و بررسی فناوری‌های مورد استفاده در صنعت پویانمایی، درخت فناوری‌ این صنعت بر اساس زنجیره تولید انواع پویانمایی تشریح شده است.

جلد 2: ساختار صنعت پویانمایی کشورهای پیشرو: در این جلد تلاش شده است تا با مطالعه ساختار صنعت پویانمایی در کشورهای آلمان و تایلند، درس‌های آموخته­شده جهت راهنمای سیاستگذاری توسعه صنعت پویانمایی اقتباس گردد.

جلد 3: صنعت پویانمایی ایران در اسناد بالادستی کشور: در این جلد، تلاش شده است تا اسناد بالادستی مرتبط با حوزه صنایع فرهنگی و خلاق مورد بررسی قرار گیرد تا خطوط راهنما و رویکردهای کلی جهت سیاستگذاری توسعه این صنعت تبیین گردد.

جلد 4: وضع موجود صنعت پویانمایی ایران: در این جلد بر اساس زنجیره ارزش و فعالیت‌های پشتیبان و اصلی تولید پویانمایی، با استفاده از نظرات خبرگان و فعالان این صنعت، شکاف میان وضع موجود و وضع مطلوب در هر یک از فعالیت‌های اصلی و پشتیبان مورد ارزیابی قرار گیرد.

جلد 5: ساختار نهادی صنعت پویانمایی ایران: در این جلد نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های فعال در این صنعت به تفکیک وظایف و نقش‌هایشان مورد بررسی قرار گرفته­اند و بر اساس آن نگاشت نهادی ذینفعان صنعت پویانمایی کشور ترسیم شده است. در انتها چالش‌های ساختاری و ارتباطی میان نهادها مورد تحلیل قرار گرفته است.

جلد 6: چشم‌انداز رقابت بین‌المللی صنعت پویانمایی ایران در افق 1404: این جلد جمع‌بندی خروجی‌های همه مطالعات شامل نگاشت نهادی، تحلیل زنجیره ارزش، تحلیل اسناد بالادستی و مطالعات سیستمی است. همچنین در ادامه این جلد، به چشم‌انداز ترسیم شده در افق 1404 به همراه راهبردها و زمان­بندی‌ اجرای آن‌ها نیز اشاره شده است.

امید است که نتایج ارائه ­شده در این کتب، به عنوان منبعی برای علاقمندان و محققان در صنعت پویانمایی قرار گیرد.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت سازکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد