تزریق 504 میلیاردی هالیوود به اقتصاد آمریکا

به گزارش فناوری فرهنگی، طبق آمارهای منتشره، هالیوود در سال 2011 توانسته 504 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا تزریق کند.

دولت آمریکا برای نخستین بار، آمار رسمی میزان هنر و فرهنگ این کشور در اقتصاد را منتشر کرد.

صنایع خلاق که توسط هالیوود مدیریت می‌شوند در حدود 504 میلیارد دلار درآمدزایی داشته و حداقل سهم 3.2 درصدی از درآمدهای خدماتی آمریکا را شامل می‌شوند، این اولین باری است که دولت آمریکا چنین آمار رسمی از درآمدهایی فرهنگی-هنری کشور را منتشر می‌کند.

اداره تحلیل آمارهای اقتصادی و بنیاد ملی هنر آمریکا در اولین بررسی رسمی خود از تاثیر فرهنگ و هنر بر اقتصاد کشور سخن گفت؛ بر طبق آن 3.2 درصد رشد اقتصادی ایالت متحده معادل 504 میلیارد دلار به اقتصاد خلاق هالیوود اختصاص یافته است. همچنین در این نشست نقش نوآوری در تولید ناخالص داخلی در سال2011 مورد بحث قرار گرفت.

سانیل آینگر، مدیر تحقیقات بنیاد ملی هنر اذعان داشت میزان سود حاصله در بخش هالیوود، نشر و تولید برنامه‌های رادیو وتلویزیون، هنرهای نمایشی و همچنین میزان درآمد ناشی از بخش جذب توریست، مراقبت‌های پزشکی و دیگر بخش‌ها بطور سالانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد یکی از چالش‌هایی که اقتصاددانان و قانونگذاران و حتی مردم با آن دست به گریبان هستند “درک ارزش هنر” است. روش‌های گوناگونی برای ارزیابی دقیق و درست نقش بخش‌های مختلف در اقتصاد خلاق کشور در نظر گرفته شده‌اند. تحلیلگران بین سال‌های 1998-2011 از روش‌های ابتدایی جهت ارزیابی سود صنایع مولد و غیرمولد بخش فرهنگ و هنر استفاده می‌کردند. در حال حاضر این بخش گوی سبقت را از بخش گردشگری ربوده است بطوریکه در سال 2011، 2.8 درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا را به خود اختصاص داده است.

معاون ارشد شرکت NEA  می‌گوید: فرهنگ و هنر یکی از شاخه‌های مهم اقتصاد آمریکاست، زیرا نه تنها زمینه ساز ایده‌های خلاقانه در اقتصاد است بلکه به کار گرفتن نیروی کار و تولید ناخالص داخلی آمریکا به آن بستگی دارد.

وزارت صنایع نظارت دقیقی بر قرارداد ها، دستاوردهای تحقیقاتی و اقتصادی جامعه دارد.

حمایت و دنبال کردن برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و هنرهای تجسمی؛ سرمایه گذاران را به بازار تولید فیلم‌های سینمایی هالیوودی و تلویزیونی در بخش نوین تولیدات ناخالص داخلی سوق می‌دهد.

محققان دریافتند درآمد ناشی از کلیه فعالیت‌های اقتصادی و تولیدات فرهنگی و هنری در سال2011؛ بالغ بر 916 میلیارد دلار بوده است. 200 میلیارد دلار از این درآمد مربوط به توسعه شیوه‌های نوین در زمینه تبلیغات، 104 میلیارد دلار از آموزش هنر در دانشگاه‌های مرتبط با این رشته، 100 میلیارد دلار در بخش تولیدات تلویزیونی و 83 میلیارد دلار هم از طریق تولیدات سینمایی کسب شده است.

در مجموع دو میلیون نفر در صنایع خلاق مشغول بکار هستند که از این تعداد 310 هزار نفر در سینما و هالیوود و فیلمسازی، 100 هزار نفر در موزه‌ها و هنرهای نمایشی مشغول فعالیت هستند. 25 میلیون دلار نیز صرف پرداخت حقوق و مزایای افراد شاغل در این بخش اختصاص یافته است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در بازدید از استودیوی انیمیشن سازی “Dream Works“، هالیوود را یکی از موتورهای فعال اقتصاد آمریکا خواند. در سال 2012 سینما و تلویزیون آمریکا بالغ بر یک تریلیون دلار درآمدزایی اقتصادی داشته‌اند.

تحلیلگران تاثیر صادرات و همچنین بحران اقتصادی اخیر در بخش اقتصاد خلاق را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند از سال 2007 تا 2011 این صنعت با رکود مواجه بوده است.آنها معتقدند بیشترین فشار وارد بر هنر مربوط به دوران بحران اقتصادی اخیر است که بین سال‌های 1998-2006 رخ داد و تولید ناخالص داخلی آمریکا را بین 3.5 تا 3.7 درصد دچار نوسان کرده است.

کسری بودجه در اوایل سال 2008 تا 2011 باعث شد صادرات محصولات فرهنگی و هنری آمریکا 10.4 میلیارد دلار بیش از واردات آن باشد و بیشترین صادرات این کشور در زمینه جواهرات، ظروف نقره و فیلم‌های سینمایی بوده است. بطور کلی آمریکا در این بازه زمانی با کسری بودجه و بحران اقتصادی شدیدی روبرو بوده است.

تحلیلگران بر این باورند محصولات فرهنگی و هنری، محصول فعالیت هنرمندان خلاق است.آنها به این بخش خدمات رسانی می‌کنند و از آن حمایت می‌کنند. همچنین ساخت و ساز ساختمان‌ها در صنایع خلاق و در صنعت سرگرمی می‌توان از هنرمندان فعال در این عرصه و نشر و پخش کتاب، مجلات، روزنامه‌ها و مهندسی معماری نام برد.

منبع: اقتصادخلاق

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد