استعداد صنایع فرهنگی در رونق کسب و کار

به گزارش فناوری فرهنگی،هنر و میراث فرهنگی می تواند یکی از مزیت ها و پتانسیل های مهم اقتصاد کشورها باشد، در این راستا توجه به صنایع خلاق یا صنایع فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

یونسکو صنایع خلاق را صنایعی می داند که محصولات خلاقانه ملموس و ناملموس هنری و فرهنگی تولید می کنند و دارای پتانسیل بازتولید درآمد و ثروت از طریق به کارگیری دارایی های فرهنگی و تولید کالاها و خدمات دانش پایه اعم از سنتی و معاصر هستند.

طبق تعریف یونسکو، صنایع خلاق به 4 دسته تقسیم می شوند: 1- میراث فرهنگی (شامل: میراث فرهنگی ملموس و ناملموس)؛ 2- انواع هنر (شامل: هنرهای نمایشی و تجسمی)؛ 3- رسانه ها (فیلم، تلویزیون، رادیو، رسانه های چاپی و نشریات) و 4- آفرینش های کارکردی (شامل: طراحی داخلی، گرافیک، مد، جواهرآلات، صنایع دستی، اسباب بازی ها، نرم افزار، بازی های ویدئویی و کامپیوتری، محتواهای دیجیتالی، معماری، تبلیغات، پژوهش ها و تحقیقات خلاق).
مهمترین منابع صنایع خلاق چهار سرمایه اقتصادی، انسانی، اجتماعی و نمادین هستند و فرهنگ و هنر به عنوان مهم ترین کارخانه تولید سرمایه های اجتماعی و نمادین هستند. رشد فناوری، تقاضا و گردشگری از مهم ترین پیشران های اقتصاد و صنایع خلاق هستند.
مناطق کردنشین ایران و خصوصاً استان کردستان دارای ظرفیت های گسترده، متنوع و متکثر در حوزه فرهنگی و هنری می باشند. وجود آثار تاریخی و باستانی و جاذبه های طبیعی دیدنی، صنایع دستی کم نظیر و متنوع، جواهرآلات زیبا، وجود گروه های مختلف و خلاق در زمینه هنرهای نمایشی، وجود جوانان و نیروهای خلاق و باتجربه، برگزاری مراسمات مختلف و بسیار زیبای بومی، مذهبی و باستانی (مراسمات نوروز، پبرشالیار و…) از پتانسیل هایی است که در صورت توجه و برنامه ریزی مناسب می توان کردستان را به قطب صنایع خلاق فرهنگی تبدیل نمود.
در این راستا توجه به مفاهیمی نظیر: گردشگری فرهنگی و مذهبی، ارائه تسهیلات فرهنگی، ایجاد موزه های مختلف مردم شناسی و تاریخی، ایجاد پژوهشکده صنایع دستی، حفاظت از مالکیت فکری، حمایت از خوشه ها و ایده های خلاق، برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی فرهنگی و هنری در کردستان با رویکردی مردمی، توجه به کارآفرینی فرهنگی و… موثر باشد.

منبع: راه دانا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد