«آبزو» از ویژگی‌ها و ابزار لازم برای موفقیت برخوردار است

به گزارش فناوری فرهنگی،«آبزو» از دو کلمه آب و زو تشکیل می‌شود؛ آب به معنای اقیانوس و زو که به معنای دانستن است. با توجه به ریشه‌های این کلمه می‌توان گفت که سازندگان برای ساخت این بازی از فرهنگ شرقی کمک گرفته‌اند

در میان بازی‌های پر سر و صدایی که هر سال با بودجه‌های کلان ساخته می‌شوند، معدود عناوینی هستند که با اهدافی فراتر از درآمدزایی در پروسه ساخت قرار می‌گیرند. معمولا این قبیل آثار مخاطب‌های خاص خود را دارند و گاهی همین موضوع سبب فروش پایین آنها می‌شود. از نظر بسیاری از کارشناسان، وجود چنین عناوینی برای صنعت بازی لازم است تا تلنگری به گیمرها بزند و آنها را بیشتر با مفاهیم بزرگ زندگی آشنا کند. شاید «سلوک» معروف‌ترین عنوان در این شیوه بازیسازی باشد که توانست علاوه‌بر قشر خاص، نظر قشر عام را نیز به خود معطوف کند. این نوع بازی‌ها کاملا با آثار بلاک باستر متفاوتند و به قولی تفاوتشان همانند سینمای‌هالیوود و سینمای اروپاست.

بازی «سلوک» با اهدافی فراتر از مسائل اقتصادی در زمان عرضه توانست مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. این عنوان مثل یک اثر هنری علاوه‌بر سرگرم کردن بازی‌کننده، او را با مفاهیم هستی‌شناسی نیز آشنا می‌کرد.

در بازی «سلوک» یا همان Journey عوامل استودیوی thatgamecompany توانسته بودند تا در طول دو ساعت بازی، مخاطب را درون افکار خود غرق کنند و به این ترتیب «سلوک» به اثری فراتر از زمان خود تبدیل شد.

پس از «سلوک»، مت ناوا که از کارگردانان این بازی بود تصمیم گرفت تا از استودیو جدا شود و روی پروژه‌ای شخصی کار کند. به این ترتیب استودیوی جاینت اسکویید را بنیانگذاری کرد. عوامل استودیو تا اواسط سال 2014 به سختی مشغول کار روی عنوانی بودند که قرار بود تا در جریان نمایشگاه E3 پرده‌برداری شود. به این ترتیب «آبزو» شکل گرفت که پتانسیل بالایی را برای موفقیت در اختیار دارد.

رستگاری در دریا

طبق گفته سازندگان، «آبزو» از دو کلمه آب و زو تشکیل می‌شود؛ آب به معنای اقیانوس و زو که به معنای دانستن است. با توجه به ریشه‌های این کلمه می‌توان گفت که سازندگان برای ساخت این بازی، از فرهنگ شرقی کمک گرفته‌اند؛ نکته‌ای که پیش از این در «سلوک» هم قابل تشخیص بود.

ناوا می‌گوید: داستان «آبزو» روایتگر شناگری است که در اقیانوس شنا می‌کند تا گذشته خود را به یاد بیاورد. این‌که این کاراکتر که مونث بودن او تایید شده است کیست و چطور در این موقعیت قرار می‌گیرد، در جریان بازی مشخص می‌شود. ارتباط میان ماهی‌ها و همراه شدن با آنها، اساس گیم پلی «آبزو» را تشکیل می‌دهد که مانند دیگر ساخته‌های ناوا، بهانه‌ای برای روایت داستان خواهد بود.

ردپای کارگردان

حرکت دسته‌جمعی مقوله‌ای است که ناوا با آن بیگانه نیست و پیش از این در «سلوک» و «گل‌ها» از آن استفاده کرده بود. این کارگردان خلاق، صحبت‌های جالبی پیرامون مکانیزم‌های خارج از طبیعت اقیانوس «آبزو» به میان می‌آورد: شما در طول بازی تنها اقیانوس گردی نمی‌کنید. ما می‌دانیم که عناوین مکاشفه محور پس از مدتی خسته‌کننده می‌شوند و به همین دلیل ابزاری را برای خارج شدن از این یکنواختی درنظر گرفتیم. درون‌ها (Drones) علاوه‌بر خارج کردن گیمر از فضای صرفا اقیانوس، برای روایت عناصر داستانی طراحی شده‌اند و با قابلیت‌های منحصر به فردشان، راه را برای ادامه بازی هموار می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید بازی‌های پیشین ناوا تم‌های کاملا روشنی نداشتند و المان‌های تاریک پس از مدتی به جریان بازی وارد می‌شدند. اگرچه این قبیل موارد در طول بازی زیاد رخ نمی‌دادند اما به یاد ماندنی بودند. به عنوان مثال دکل‌های برق را در «گل‌ها» به یاد بیاورید که چگونه گلبرگ‌ها را پرپر می‌کردند. در «آبزو» چنین باری را کوسه‌ها به دوش می‌کشند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بازگشت آقای نابغه

موسیقی «آبزو» را آستین وینتوری خواهد ساخت که در کارنامه درخشانش آثاری چون «سلوک»، «بنر ساگا» و «فرقه اساسین: سیندیکیت» دیده می‌شود. این آهنگساز جوان برای اولین‌بار صنعت بازی را با موسیقی «سلوک» وارد مراسم گرمی کرد. پس از این بابت باید به موسیقی «آبزو» مطمئن بود و آن را اثری شایسته خواند.

وینتوری که علاقه عجیبی به ساز ویولنسل دارد، این‌بار نیز بار اصلی را بر دوش این ساز گذاشته است با این تفاوت که پیانو هم جایگاهی پررنگ‌تر از آثار گذشته آهنگساز دارد و هم‌ردیف ویولنسل قرار می‌گیرد. «آبزو» به واسطه جغرافیایی که در آن اتفاق می‌افتد، به پیانو احتیاج مبرمی داشت تا بتواند آب را در قالب نت بیان کند. از سوی دیگر ویولنسل نقش شخصیت اصلی را بازی خواهد کرد تا کنش بین این دو به خوبی صورت بگیرد.

طبق آنچه تاکنون به گوش رسیده است، موسیقی کماکان ساختاری ملودی محور دارد که به روایت داستان کمک شایانی خواهد کرد. در طول بازی کوچک‌ترین دیالوگی را نخواهید شنید که چندان با روحیات ناوا بیگانه نیست و می‌تواند تم مینیمال آثار او را حفظ کند. سازندگان تلاش کرده‌اند تا نمادسازی کنند تا هرکس بنا به تجربه خود، برداشتی متفاوت از آنچه می‌بیند، داشته باشد.

وقتی همه خوب بودند

مت ناوا در صحبت‌های خود به عدم خشونت «آبزو» تاکید می‌کند و می‌گوید: کوسه‌ها اگرچه دشمن شما محسوب می‌شوند اما هیچ‌گاه خشونتی را که از آنها سراغ دارید، در این بازی نخواهید دید. آنها شنا می‌کنند و دران‌ها را از بین می‌برند اما احساس خشونت را به ذهن متبادر نخواهند کرد. ما قصد داشتیم تا اثری خلاف جهت تولید کنیم تا کنتراست خوبی برای جو غالب بازار ایجاد کند.

شخصیت اصلی نقشی مشابه با «سلوک» خواهد داشت و می‌تواند ماهی‌ها را صدا کند که این حرکت با شکل‌هایی نمادین انجام خواهد شد. گیمر می‌تواند خود را به سفره ماهی‌ها یا موجودات بزرگ‌تر تکیه دهد و از محیط بسیار زیبای بازی لذت ببرد. «آبزو» با موتور پایه آنریل 4 ساخته می‌شود و از بعد هنری دست کمی از شاهکار نداشته و چشم‌ها را خیره می‌کند. سازندگان 10هزار ماهی طراحی کرده‌اند که به صورت تصادفی در جریان بازی قرار می‌گیرند و تجربه متفاوتی را رقم می‌زنند.

«آبزو» برای اولین‌بار در کنفرانس سونی رونمایی شد و به نظر می‌رسید که انحصاری باشد اما با معرفی ناشر همه چیز تغییر کرد. کمپانی 505 گیمز ناشر این عنوان خواهد بود و در حال حاضر پلی استیشن 4 و کامپیوترهای خانگی مقصد «آبزو» خواهند بود و به احتمال زیاد پس از مدتی برای اکس باکس وان هم عرضه خواهد شد. برای تجربه «آبزو» تا دوم آگوست امسال صبر کنید.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد