هفت روش فرانسه برای سروسامان دادن به صنعت موسیقی

به گزارش فناوری فرهنگی،بررسی تجربه‌های موفق کشورهای مختلف برای رونق بخشیدن به اقتصاد موسیقی ؛

مقام‌های دولتی و سهامداران فرانسوی از این مسئله آگاه شده‌اند که حمایت از توسعه قانونی و ارائه پیشنهادات نسبتا عادلانه دستمزد یک نیاز ضروری در تضمین بهبود صنعت موسیقی است. اخیرا اجرای طرح جدید دولت فرانسه برای سروسامان دادن به صنعت موسیقی با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

 طرح «کد» که به صورت مشترک به امضای برندهای مستقل و بزرگ، ناشران و فعالان در عرصه خدمات دیجیتال هنرمندان رسیده، به دنبال تضمین موارد زیر است:

توسعه و رشد صنعت موسیقی

حفاظت از تنوع فرهنگی و رشد نوآوری

ایجاد شفافیت بیشتر در تعاملات بین شرکت‌کنندگان

توزیع عادلانه ارزش ایجاد شده توسط ضبط موسیقی

همه این اهداف بلندپروازانه سالم و بدون عیب است ولی این اهداف به چه معناست و فلور پلرین؛ وزیر ارتباطات فرانسه که این طرح را اعلام کرده، چگونه امیدوار به دستیابی به آنهاست؟ بخصوص زمانی که صحبت درباره داغ‌ترین مباحث اعلام شده در کسب و کار مدرن موسیقی به میان می‌آید: توزیع عادلانه ارزش؟

تفاهم‌نامه کامل طرح «کد» اکنون در فرانسه منتشر شده و به هفت هدف اصلی تقسیم بندی شده است.

هدف اول: حمایت از توسعه ارائه موسیقی قانونی

صنعت موسیقی فرانسه به خاطر توسعه ارائه‌های جدید با کاهش قابل توجهی در حجم و ابعاد روبه‌رو شده است. در 15 سال، بازار جهانی موسیقی بیش از 50 درصد افت داشته، میانگین قیمت هر آلبوم بیش از 35 درصد کاهش یافته و میانگین قیمت هر تراک با افت 80 درصدی روبه‌رو شده است.

بر این اساس، مقام‌های دولتی و سهام‌داران از این مسئله آگاه شده‌اند که حمایت از توسعه قانونی و ارائه پیشنهادات نسبتا عادلانه دستمزد یک نیاز ضروری در تضمین بهبود صنعت موسیقی است.

چهار نکته عملیاتی یادآوری شده است: نخست، اجرای حفاظت از حقوق نویسندگان و کپی‌رایت که پیش از این برای تبلیغ‌کنندگان آنلاین به منظور جلوگیری از دستبرد سایت‌های سارق اجرا می‌شده است. دوم، تضمین این مسئله که طرح‌های کمیسیون اروپا برای مدرنیزه کردن حقوق نویسندگان و کپی‌رایت به طور کامل مسئله به اشتراک‌گذاری ارزش با فعالان جدید دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد. سوم، همکاری با شرکت‌کنندگان در صنایع فرهنگی و با همه ذی‌نفعان برای ارتقای واکنش اروپا به نقض حقوق مالکیت معنوی و چهارم، مشارکت در مشاوره کمیسیون اروپا در خصوص نقش اقتصادی پلت‌فرم آنلاین و مباحث مربوط به راهبرد اروپا برای بازار دیجیتال و ایجاد یک چهارچوب اروپایی مطلوب برای توسعه قانونی موسیقی آنلاین است.

هدف دوم: شفاف‌تر کردن بیشتر اقتصاد صنعت موسیقی

گزارش «کد» نشان می‌دهد که این مسئله برای هنرمندان دشوار است که درک کنند حقوق منحصر به فرد آنها چگونه بازگردانده می‌شود و همواره سوالاتی در باره عادلانه بودن پاداش و حقوقی که دریافت می‌کنند، مطرح می‌شود.

دولت فرانسه و ذی‌نفعان کسب و کار موسیقی در نهایت موافقت کرده‌اند تا یک واحد نظارتی بر اقتصاد موسیقی تشکیل دهند که شامل موارد زیر است:

تهیه و انتشار اطلاعات اصلی اقتصادی این صنعت که در حال حاضر پراکنده و ناقص است. نظارت بر جریان درآمد، نابرابری در دستمزدها و توزیع ارزش بین همه شرکت‌کنندگان. نظارت بر روند عرضه آثار هنری در سراسر رسانه‌های فرانسوی. سازماندهی، از طریق توافق با ارائه‌دهندگان خدمات موسیقی آنلاین و مطالعه در خصوص الگوهای پرداخت دستمزد و پاداش. سهامداران و ذی‌نفعان کسب و کار موسیقی توافق کرده‌اند که به طور فعال در مطالعاتی که از سوی اداره صنایع فرهنگی و رسانه فرانسه پیشنهاد شده است، مشارکت کنند تا توزیع ارزش را بر اساس نمونه‌ای از قراردادها ارزیابی کنند.

هدف سوم: گسترش عرضه موسیقی و تنوع فرهنگی

گزارش «کد» نشان می‌دهد که بر عکس، در دسترس بودن نامحدود پلت‌فرم‌های دیجیتال، که بر مبنای آن بیش از سی میلیون تراک موسیقی در دسترس بوده، یک چالش را برای تنوع اشاعه موسیقی به وجود آورده است.

در معرض نمایش قرار گرفتن آثار هنری از طریق پلت‌فرم‌ها و الگوریتم‌های توصیه شده، یک اثر کلیدی بر انتخاب‌های کاربران داشته است.

به منظور حفاظت از تنوع فرهنگی، دولت فرانسه موافقت کرده است تا اثر‌گذاری موسیقی از طریق پخش آهنگ‌های اصلی از رادیو را افزایش دهد.

در همین حال، ارائه‌دهندگان خدمات موسیقی آنلاین توافق کرده‌اند تا تضمین دهند که ارائه آثار از سوی آنها زمینه لازم برای ارائه کارهای هنرمندان فرانسوی را فراهم می‌کند.

هدف چهارم: ترویج بهترین قرارداد

این هدف به 13 تعهد برای موسیقی آنلاین باز می‌گردد که در ژانویه 2011 میلادی توسط خدمات دیجیتال به امضا رسیده است. با این حال، تنها برای یک دوره دو ساله اجرا شد و دیگر تمدید نشده است. دو طرف هیچ تعهدی برای قوانین جدید ندارند. یکی از جالب‌ترین این چیزها شاید توافقنامه‌هایی باشد که در خصوص شرکت‌های موسیقی دیجیتال به امضا رسیده است. برخی موارد مهم این قراردادها عبارتند از: محدود کردن پیشرفت‌ها به مقداری که از نزدیک در ارتباط با اطلاعات واقعی از بازار موسیقی دیجیتال بوده یا به طور دقیق هزینه‌ها یا خدمات را تشخیص داده و شناسایی کند. به منظور حمایت از پرداخت صحنه از طریق تمدید مهلت قرارداد در مواردی که هزینه‌های پرداخت نشده مهمی وجود دارد. به منظور تعریف اهداف سود متعارف و منطقی از نخستین قرارداد بازنگری شده است. برای تعریف مفاد و شرایط توزیع و دستمزد به فعالانی که از خدمات آنلاین استفاده می‌کنند.

الزامات تضمین‌شده پرداخت درآمد از سرویس‌های آنلاین به ناشران باید بر اساس روش‌های شفاف با استفاده از اطلاعات واقعی باشد. همچنین یک شرط برای استفاده رایگان از خدمات موسیقی وجود دارد تا خدمات پرداختی ارزش افزوده به منظور افزایش نرخ استفاده کاربران از خدمات رایگان گسترش یابد. زمانی که مسئله مربوط به صدور مجوز بازیگران جدید در فضای موسیقی دیجیتال باشد، برندهای تجاری در موارد زیر به توافق رسیده‌اند:

محدود کردن پیشرفت‌های بالقوه‌؛ یعنی از ناشران خدمات موسیقی آنلاین خواسته شده است تا به بخش قابل توجهی از حداقل‌های تضمین شده محدود بمانند و در راه‌اندازی سرویس‌ها به اندازه معقول عمل کنند.

اجازه دادن به سرویس‌های دیجیتال تا به صورت نامحدود پیشرفت‌های قبلی را طبق قرارداد جبران کنند.

هدف پنجم: تضمین پاداش عادلانه برای هنرمندان

جامعه هنرمندان نگرانی رو به افزایش خود را نسبت به اثر جریان روش‌های پرداخت و دستمزد اعلام کرده است. پیچیدگی روندهای مالی که در اقتصاد جدید موسیقی شاهد آن هستیم، موجب بروز سوءتفاهم‌هایی در خصوص این مسئله شده که «ارزش به طور واقعی چگونه توزیع می‌شود.» شک و تردید زیادی در بین هنرمندان به وجود آمده در این خصوص که چگونه با آنها رفتار می‌شود.

سهامداران و ذی‌نفعان از این تحولات آگاهی دارند و بر این باورند که این مسئله مهم است و به نفع کل صنعت موسیقی است که اعتماد هنرمندان را با افزایش شفافیت و توزیع عادلانه درآمد و پاداش مجددا جلب کنند.

هدف ششم: استفاده از منابع موجود برای تسهیل انتقال دیجیتال

گزارش «کد» به منظور استفاده از منابع موجود برای تسهیل انتقال دیجیتال خواستار موارد زیر است:

ساده‌سازی و مدرنیزه کردن سازمان‌های عمومی که در صنعت موسیقی فعالیت می‌کنند. صندوق حمایتی اشتغال مستقیم برای موسیقیدان‌ها که به طور مشترک توسط شرکای اجتماعی مدیریت می‌شود. جوامع توزیعی و سایر کسانی که این تفاهم‌نامه را امضا کرده‌اند، متعهد شدند تا بخشی از منابع خود را به شیوه‌ای هماهنگ، برای حل و فصل مسائل مربوط به صنعت موسیقی اختصاص دهند. این شامل حداقل دستمزد برای هنرمندان و نوازندگانی است که در استخدام شرکت‌های کوچک هستند.

هدف هفتم: اطمینان از اجرای موثر تفاهم‌نامه

تفاهم‌نامه یا توافق قابل تجدید است و به مدت سه سال قابلیت اجرایی خواهد داشت. یک کمیته راهبردی به ریاست وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه و امضاکنندگان این تفاهم‌نامه، هر سال حداقل یک بار تشکیل جلسه می‌دهد تا بر روند پیشرفت حاصل شده برای دستیابی به این اهداف نظارت کند.

…………….

چه باید کرد؟

برندهای تجاری موافقت کردند تا همه درآمدها را با هنرمندان به اشتراک بگذارند و درآمدهایی را که از منتشرکنندگان موسیقی دیجیتال و خدمات توزیع به دست می‌آورند، با هنرمندان شریک شوند. درآمدها و پاداش‌ها به معنای منافع پولی و غیر‌پولی است که به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم به ضبط ارتباط دارد، شامل آنهایی که نمی‌تواند به طور خاص به حقوق دارنده اثر دسترسی داشته باشد.

وقتی نوبت به حقوق صاحبان سهام در کسب و کار دیجیتال می‌رسد، این یک بحث جاری و ادامه‌دار است. گزارش «کد» نشان می‌دهد که برندهای تجاری موافقت کرده‌اند که سوالات مطرح شده از سوی صاحبان سهام باید از طریق یک چهارچوب بین‌المللی مناسب پاسخ داده شود.

کاهش قراردادها نیز با اصول زیر رعایت خواهد شد:

تخفیفات در سطح معقولی تعیین خواهد شد و بر اساس دلایل منطقی مربوط به فعالیت‌های دیجیتال خواهد بود. هیچ‌گونه تخفیف و کاهش ساختاری در ارتباط با استفاده دیجیتال وجود ندارد. یک تحول بزرگ این است که برندهای تجاری ظاهرا موافقت کرده‌اند به هنرمندان تضمین حداقل درآمد را بدهند.

«کد» می‌افزاید: این ضمانت شاید شامل شکل‌های مختلفی باشد؛ مثل بخش متناسبی از درآمد یا حداقل پیشرفت. مقررات و ضمانت سطح حداقل درآمد توسط توافقنامه جمعی تعیین خواهد شد که باید شرایط مختلف شرکت‌های فعال در این بخش را در نظر بگیرد.

آنها همچنین موافقت کرده‌اند که:

یک نمایش خلاصه کلی از کاهش‌ها ارائه کنند که نشانگر تاثیر جمعی آنها بر درآمد هنرمند به عنوان یک ارزش یا درصدی از ارزش باشد. اظهارات را به شکل الکترونیکی در دسترس قرار دهند. حق امتیاز را توسط توزیع‌کننده اصلی و شیوه فروش را نشان دهند. برای شرکت‌هایی که بیش از 10 کارمند دارند یک نماینده تعیین کنند تا همه سوالات مربوط به این اظهارات را مدیریت کند.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد