سهم ۲۰۰ میلیارد دلاری گردشگری غذا در دنیا

به گزارش فناوری فرهنگی،مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری با بیان اینکه صنعت گردشگری غذا سهم چشمگیری در اقتصاد دنیا ایفا می کند، گفت: گردشگری غذا در دنیا ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.

علی باقر نعمتی، مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در نشست خبری جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری گفت: غذا به عنوان یکی از آیتم های تعیین کننده مربوطه به برنامه ریزی های گردشگری و سفر نقش تعیین کننده دارد.

وی با بیان اینکه غذا به عنوان یک مقوله مهم در سیاستگذاری ها و توسعه گردشگری مورد توجه است، خاطرنشان کرد: غذا هم فرهنگ دیرینه دارد و هم ظرفیت عظیمی دارد و از طریق برگزاری این جشنواره درصدد هستیم تا از غذا به عنوان یکی از آیتم های تاثیرگذار در جذب گردشگر و انتقال آداب و سنن استفاده کنیم.

نعمتی با بیان اینکه صنعت گردشگری غذا سهم چشمگیری در اقتصاد دنیا ایفا می کند، تصریح کرد: 200 میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذا مربوط می شود.

وی با بیان اینکه طبق آمار UNWPO هر گردشگر در سفرهایش بین 1500 تا 2000 دلار برای تامین غذا هزینه می کنند، افزود: کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای غنی در حوزه غذا باید از ظرفیت موجود استفاده کنند.

نعمتی ادامه داد: افزایش سهم گردشگری غذا با استانداردسازی، احصای غذاهای محلی و برندسازی و از طریق این جشنواره و سلسله فعالیت هایی که در قالب جشنواره سفره ایرانی برگزار می شود، محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت های کشور در حوزه گردشگری غذا را احصا کنیم، تصریح کرد: ساماندهی و استانداردسازی و مستندسازی غذای ایران به عنوان یکی از برندها و جاذبه های گردشگری و میزبانی از گردشگران می تواند در توسعه جوامع فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری نقش آفرینی کند.

مدیر کل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری با بیان اینکه غذا در تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم هر کشوری ریشه دارد، خاطرنشان کرد: غذا می تواند اثرگذاری مثبتی بر روی گردشگران داشته باشد.

وی افزود: می توانیم با معرفی غذاهای اصیل و سنتی ایرانی در توسعه صنعت گردشگری کشور موفق تر عمل کنیم و در فضایی که با برندهای وارداتی مواجه هستیم باید به غذاهای سنتی ایرانی توجه بیشتری داشته باشیم تا اثرگذاری برندهای وارداتی بر جوامع محلی کمرنگ تر شود.

نعمتی ادامه داد: برای توسعه گردشگری غذا می توانیم از طریق شناسایی غذاهای بومی و تبدیل آن به بازار عرضه به گردشگران داخلی و خارجی این حوزه را از حالت انفعالی به حالت تاثیرگذار تبدیل کنیم که این امر به توسعه جوامع محلی نیز کمک می کند.

مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با بیان اینکه احصای ظرفیت ها و توانمندی های کشور در حوزه غذاهای سنتی هدف اصلی برگزاری این جشنواره است، گفت: بعد از برگزاری این جشنواره در سطح منطقه ای و ملی می توانیم غذاهای برتر سنتی را وارد رستوران ها و هتل های کشور کنیم.

وی توضیح داد: در بعد بین المللی نیز تلاش می کنیم تا در رویدادهای بین المللی و متناسب با فضا، غذاها و برندهای اصیل ایرانی را در این همایش های بین المللی شرکت دهیم و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از حضور تولیدکنندگان در این برنامه ها حمایت می کند.

نعمتی با بیان اینکه صنعت گردشگری صنعتی کاملا مردمی است، اظهار داشت: در قالب یک اتاق دربسته نمی توانیم در حوزه گردشگری تصمیم بگیریم و فعالیتی انجام دهیم بلکه شناسایی، بازاریابی، توسعه و فعالیت برندهای حوزه گردشگری باید انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی در کنار جشنواره سفره های ایرانی اظهار داشت: در هر کدام از مناطقی که جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری برگزار می شود کارگاه های آموزشی با محوریت پخت غذا سفره ایرانی و اهمیت غذا در اقتصاد صنعت گردشگری برگزار می شود.

نعمتی افزود: مراسم آیینی در ارتباط با غذا، سفره و موسیقی محلی و بخشی نیز در ارتباط با صنایع وابسته و مورد استفاده در پخت غذا، مسابقه بهترین غذا، بهترین آشپز و بهترین ارایه کننده نیز برگزار می شود.

منبع:شبستان

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد