ضرر میلیون پوندی صنعت مد بریتانیا با جدایی از اتحادیه اروپا

به گزارش فناوری فرهنگی،بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ممکن است تجارت مد بریتانیا، دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی چون «انجمن مد بریتانیا» دسترسی به صدها میلیون یورو سرمایه اتحادیه اروپا را از دست بدهند.

 به نقل از بیزنس آف فشن، بعد از اعلام نتایج رفراندوم اخیر بریتانیا و در صورتی که این کشور رسما از اتحادیه اروپا خارج بشود، این احتمال وجود دارد که تجارت و نهادهای مد بریتانیا از جمله انجمن مد بریتانیا، مرکز نهاد مد و دانشگاه هنرهای لندن میلیون‌ها یورو سرمایه را در قالب صندوق‌های کمکی اتحادیه اروپا از دست بدهند.

مرکز نهاد مد و شورای مد بریتانیا که بین ماه‌های جولای ۲۰۱۱ تا ژوئن ۲۰۱۳ به خاطر پروژه «اتاق‌های نمایش لندن» خود یک کمک‌ سرمایه ۷۴۳ هزار پوندی از اتحادیه اروپا دریافت کرد، از جمله نهادهایی هستند که از کمک مالی اتحادیه اروپا بهره می‌بردند.

در حال حاضر، تجارت مد بریتانیا می‌تواند خواستار حمایت مالی از سوی اتحادیه اروپا بشود؛ مثل هورایزون ۲۰۲۰ که ازسال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، ۳ میلیارد پوند دریافتی را در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار می‌دهد یا برنامه اتحادیه اروپا برای «رقابت نهادها و بنگاه‌های کوچک و متوسط» یا COSME که طی دو سال آینده، ۱۱۶ میلیون پوند سرمایه در قالب وام به بنگاه‌های کوچک و متوسط یا SME های بریتانیا اهدا می‌کند.

با این حال بعد از «برگزیت»(رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا)، ممکن است سازمان‌های برتیانیایی دیگر نتوانند از این سرمایه‌ها استفاده کنند و هنوز مشخص نیست که دولت بریتانیا قدم پیش می‌گذارد تا سرمایه از دست رفته اتحادیه روپا را جایگزین کند یا خیر. شورای مد بریتانیا (BFC) تا به حال میلیون‌ها یورو از صندوق توسعه منطقه‌ای اروپا (ERFD) دریافت کرده که برای ابتکارهایی از جمله «مجموعه های لندن: اتاق های نمایش مردان و لندن» به کار گرفته شده است.

کرولاین راش، مدیر عامل شورای مد بریتانیا می‌گوید: تضمین نشده که پس از سال ۲۰۱۸ ما تامین سرمایه خواهیم شد، بنابراین مشغول برنامه ریزی و تدبیر سناریوهای جدید بوده‌ایم تا در صورت در دسترس نبودن حمایت مالی، آماده باشیم. بعد از سال ۲۰۱۸ که پروژه تامین سرمایه فعلی ERDF به پایان می‌رسد، ما برای تامین سرمایه و حمایت ادامه‌دار، به دولت مرکزی روی خواهیم آورد.

آینده برنامه‌هایی مثل COSME تا زمانی که دولت بریتانیا از ماده ۵۰ قانون استفاده نکند، مورد بحث قرار نخواهد گرفت. با به جریان افتادن پروسه قانونی ماده ۵۰، این کشور دو سال وقت خواهد داشت تا کار خارج شدن از اتحادیه اروپا را به اتمام برساند. یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا در مورد سرمایه COSME می‌گوید: بدون اطلاع رسانی هیچ گونه مذاکراتی در کار نخواهد بود. فعلا چیزی تغییر نمی‌کند.

همچنین این احتمال وجود دارد که بریتانیا دسترسی به ابتکارهایی مثل «همکاری صنایع خلاق اروپایی» را از دست بدهد. این ابتکار در سال ۲۰۱۴ در زمینه زیرنظرگیری، تعلیم و آموزش و همچنین برگزاری کارگاه‌هایی برای ۳۷۵۰ SME فعال بود و همچنین ۴۵.۸ میلیون پوند سرمایه به صنایع خلاق اختصاص داد.

بعضی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم تحت حمایت سرمایه اتحادیه اروپا قرار دارند. مثلا شرکت سرمایه گذاری فیلیکس کاپیتال که سال گذشته با سرمایه ۱۲۰ میلیون دلار کار خود را آغاز کرد تا به حمایت مالی از برندهای مد دیجیتال اروپایی و استارت آپ های تکنولوژیکی لوکس بپردازد، خود تحت حمایت صندوق سرمایه‌گذاری اروپا (EIF) که یکی از زیرشاخه های بانک سرمایه گذاری اروپاست، قرار دارد. بعد از رفراندوم، EIF بیانیه‌ای صادر کرد و گفت برخوردش در مورد پروژه هایی که در حال حاضر در اروپا فعال هستند را تغییر نخواهد داد، اما با دیگر بدنه های اروپایی همکاری خواهد کرد تا «فعالیت این صندوق در بریتانیا را تعریف و مشخص کند».

حمایت مالی از دانشجویان اتحادیه اروپا در دانشگاه های بریتانیا هم ممکن است تغییر کند؛ آن‌ها در حال حاضر همان مبلغ ۹ هزار پوند در سال را به عنوان هزینه تحصیلی پرداخت می‌کنند که در مقایسه با ۱۷۲۳۰ دلار پرداخت شده توسط دیگر دانشجویان بین‌المللی، بسیار پایین‌تر است. دانشگاه هنرهای لندن که شامل چند کالج از جمله کالج مرکزی سن مارتین و کالج مد لندن میشود، به دانشجویان فعلی اتحادیه اروپا قول داده که این مسئله پیش از فارغ‌التحصیلی آن‌ها تغییر نخواهد کرد، اما نقشه‌ای برای حمایت مالی از دانشجویان جدید نکشیده است.

بعضی بورسیه‌ها – مثل بورسیه Mead که به دانشجویان تا سقف ۱۰ هزار پوند جایزه می‌دهد – هم تنها در دسترس دانشجویان بریتانیایی و اتحادیه اروپا قرار دارند. نایجل کرینگتون، معاون دانشگاه هنرهای لندن می‌گوید: «دانشجویان فعلی اتحادیه اروپا و آن دسته از دانشجویانی که در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ وارد دانشگاه می‌شوند، قابلیت استفاده از بورسیه‌ها را دارند. فراتر از آن، سخت می‌توان گفت که وضعیت حمایت مالی چطور از آب درمی‌آید».

بحث دیگری که بلاتکلیف مانده دسترسی دانشجویان بریتانیایی به برنامه‌های تبادل دانشجویی «ایراسموس» مورد حمایت مالی اتحادیه اروپاست. بیش از ۳ میلیون دانشجو بین سال های ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۳ در این برنامه ها شرکت کردند. از سال ۲۰۰۷، ایراسموس از بیش از ۲۱۰ هزار موقعیت شغلی و کارآموزی حمایت کرده است. اینکه دانشجویان بریتانیایی بعد از برگزیت می‌توانند از ایراسموس استفاده کنند یا خیر، هنوز مشخص نیست.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد