ولنگاری فرهنگی در انیمیشن بسیار زیاد است/ باید عملکرد مرکز صبا مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد محمدی گفت: هزینه خوبی برای مرکز صبا انجام می‌شود؛ ولی آثار خوبی در آن تولید نمی‌شود و در حقیقت باید عنوان کرد که ولنگاری فرهنگی‌مان در حوزه انیمیشن بسیار زیاد است.

محمد محمدی  درباره وضعیت انیمیشن در کشور گفت: متاسفانه بزرگ ترین مشکل ما این است که تا الان در این حوزه پرداخت درست و مدیریتی در تراز بین الملل نداشته ایم؛ حتی انیمیشن سینمایی که به تازگی ساخته شده نیز در حد انیمیشن های سینمایی دنیا نیست؛ البته شاید برای کشور ما انیمیشن خوبی به شمار برود، ولی وقتی به انیمیشن های دنیا نگاه می کنیم، متوجه می شویم که در سطح بین المللی اثر خوبی به حساب نمی آید.

وی با بیان اینکه متاسفانه به اشخاصی که حقیقتاً کار انیمیشن انجام می‌دهند، بها داده نمی شود، افزود: مرکز فرهنگی و هنری صبا که یکی از مراکز رسانه ملی به شمار می رود و در حوزه انیمیشن فعالیت می کند، هیچ اثری که همتراز دنیای امروز انیمیشن سازی باشد و همچنین با اعتقادات و تفکرات اساسی و اصلی نظام هم راستا باشد، تولید نکرده است و اگر هم کاری در این زمینه صورت گرفته باشد تعداد آنها کمتر از 5 مورد است.

این فعال حوزه انیمیشن اظهار داشت: نمونه کارهایی که جوانان ما در حوزه انیمیشن ساخته اند، باور کردنی نیست، با این حال هیچ بهایی به آنها داده نمی شود و از آنجایی که ساخت یک اثر انیمیشن پرهزینه است، چندان به آن پرداخته نمی شود. به طور مثال یک فرد می تواند با سیستم شخصی اش یک نمونه کار 30 ثانیه ای در حوزه انیمیشن بسازد، ولی برای ساخت یک اثر 90 دقیقه ای نیاز به امکانات و بودجه است که این اتفاق کمتر در کشور ما میفتد.

درباره عملکرد موسسات انیمیشن‌سازی صحبت‌کنیم، ولی هیچ صحبتی از عملکرد مرکز صبا نمی‌شود

محمدی تصریح کرد: ما درباره مراکز انیمیشن سازی خارج از کشور مانند والت دیزنی، صحبت می کنیم؛ ولی هیچ حرفی از عملکرد مرکز صبا نمی زنیم؛ قطعا کسانی که در حوزه انیمیشن متخصص هستند به خوبی می دانند که جدیدترین انیمیشن سینمایی که در کشور ساخته شده، در حقیقت به نوعی معرفی گروه تولیدکننده اثر است و در واقع یک نوع نمونه کار برای گروه سازنده آن به شمار می رود که البته این کار نیز برای این است که گروه بتواند کارهای بعدی اش را تولید کند؛ چرا که این اثر نه فیلمنامه، نه روایت درماتیک و نه دوبله مناسبی دارد.

وی افزود: در کشور ما برای گرفتن یک میلیون تومان بودجه برای ساخت یک اثر باید یک هفته به مراکز دولتی رفت و آمد کنیم، ولی در خارج از کشور اصلا اینگونه نیست؛ در حالی که از لحاظ فنی و نرم افزاری در کشور مشکلی نداریم و تنها نبود مدیریت درست باعث شده که در حوزه انیمیشن با مشکلاتی روبه رو باشیم.

این فعال حوزه انیمیشن با بیان اینکه امروزه عصر، عصر ارتباطات است و ما ظرفیت خوبی در این حوزه داریم، اظهار داشت: یکی از تهیه کنندگان سینما برای ساخت بخش های ویژوال افکتی فیلمش به سراغ مان آمد و چون مسئله پول در میان بود، ترجیح داد کار را به گروه خارجی بسپارد؛ چرا که با این کار دیگر کسی نمی توانست بفهمد که چقدر به گروه خارجی پول داده است ولی اگر کار را به گروه ما و یا گروه ایرانی می داد، این مسئله مشخص می شد.

محمدی در همین زمینه افزود: متاسفانه در کشور ما همه از حوزه انیمیشن به نفع خودشان استفاده کرده اند و به همین دلیل است که هیچ سریال و انیمیشن سینمایی در تراز بین المللی نداریم؛ البته باید عنوان کرد که برای ساخت اینگونه آثار هم نیرو انسانی و هم مسائل فنی را در کشور داریم، بلکه نبود مدیریت درست باعث چنین اتفاقی شده است.

نیروی انسانی فعال در حوزه انیمیشن به دلیل نبود مدیریت درست در حال از دست رفتن است

وی گفت: نیروی کار فعال در حوزه انیمیشن کشور به دلیل نبود مدیریت در حال هرز رفتن است؛ از سوی دیگر نبود استراتژی در این حوزه باعث شده که نتوانیم اثری بسازیم که اهداف ما را تامین کند، در حالی که در خارج از کشور در بطن همه انیمیشن هایی که ساخته می شود، اهداف شان را دنبال می کنند؛ در حالی که ما نتوانسته این مهم را محقق کنیم و در نهایت تنها به ساخت دو اثر سینمایی پرداختیم؛ ولی آثار خارجی در بطن شان اهدافی مانند بحث مهدویت و …. را مطرح می کنند.

این فعال حوزه انیمیشن با اشاره به بحث ولنگاری فرهنگی تصریح کرد: رهبری این موضوع را مطرح کردند و باید بگوییم که ولنگاری فرهنگی همین است که نمی توانیم اهداف مان را در حوزه انیمیشن به مخاطب نشان دهیم ؛ در حقیقت ما هیچ تقابل به مثلی با نمونه های خارجی انیمیشن نداشته ایم و حتی هیچ کس به این فکر نکرده است که از سال 85 تا 95 مرکز هنری صبا که تنها مرکز انیمیشن سازی دولتی در کشور به شمار می رود، چه فعالیتی در این بازه زمانی داشته است.

محمدی درباره متولی اصلی انیمیشن در کشور گفت: ما نهادهای موازی زیادی در این حوزه داریم؛ با این حال متعقدم رسانه ملی مهمترین نهاد انیمیشن سازی در کشور به شمار می رود، چرا که این نهاد بودجه بیشتر و قابلیت هزینه کرد دارد، در حالی که وزارتخانه ای مانند ارشاد قابلیت هزینه کرد ندارد. به عبارت دیگر رسانه ملی هزینه می کند بدون اینکه به بازگشت سرمایه اش فکر کند، ولی در سایر نهادها در حوزه انیمیشن سازی اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: مخاطب ایرانی نشان داده که انیمیشن را دوست دارد و اگر انیمیشن خوبی ساخته شود، از آن استقبال می کند؛ به طور مثال تیزرهایی که چندی پیش با موضوع راهنمایی و رانندگی از رسانه ملی پخش شد و یا انیمیشن «دیرین دیرین» توانسته مخاطبان خود را جذب کند و دلیل اینکه ما نمی توانیم انیمیشن خوب سینمایی بسازیم به نبود بودجه باز می گردد.

این فعال حوزه انیمیشن خاطر نشان کرد: واقعاً باید در مورد مرکز فرهنگی هنری صبا یک تحقیق و تفحص اساسی صورت بگیرد که این مرکز که این مرکز از سال حداقل 84 چه عملکردی داشته است، در حالی که برای این مرکز هزینه های خوبی هم صورت می گیرد، ولی آثار خوبی در آن تولید نمی شود و در حقیقت باید عنوان کرد که ولنگاری فرهنگی‌مان در حوزه انیمیشن بسیار زیاد است .

منبع: نسیم آنلاین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد