فضای مجازی مخاطبان نشریات کاغذی را کاهش داده است

به گزارش فناوری فرهنگی، حسین فرخی در برنامه “پرده آخر” از شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: با رشد فضای مجازی در کشور و با توجه به هزینه ها و کیفیت چاپ مجله ی سینما و تئاتر، دیگر راغب به انتشار و درج اخبار روز در مجله نیستم.

برنامه “پرده آخر” با موضوع  بررسی جایگاه ماهنامه ها و مجلات تخصصی تئاتر و با حضور امیرحسین رسائل (مجموعه تئاتر آفتاب)، مرجان سمندری (دبیر تحریریه و خبرنگار مجله نمایش)، حسین فرخی (مدیر مسئول ماهنامه سینما و تئاتر)، مجید امرایی (مدیر مسئول و سردبیر ماهنامه تخصصی تئاتر) و خیام وقارکاشانی (مدیرمسئول ماهنامه باران) از شبکه رادیویی روی آنتن رفت.

در این برنامه مجید امرایی با اشاره رویکر مجله ی تئاتر در کشور، گفت: مجله ی تئاتر همواره با رویکرد نگاه تخصصی به تئاتر منتشر می شود، به طوری که محور اصلی این مجله بر روی مقالات و یادداشت های تخصصی حوزه ی تئاتر معطوف است.

وی با بیان این که رویکرد تئاتر درمانی و نمایش درمانی یکی از موضوعات مهم و ثابت مجله ی تئاتر است، اظهار داشت: اغلب مقالات و یادداشت های مجله ی تئاتر در باب تئاتر درمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی نوشته و منتشر می شوند.

مدیر مسئول و سردبیر ماهنامه تخصصی تئاتر در خصوص فرمت چاپی نشریه در کشور گفت: تجربه ی دنیا نشان داده است که نشریات کاغذی از دایره ی مطبوعات هنوز خارج نشده اند، در کنار این موضوع مجله ی تخصصی تئاتر علاوه بر نسخه ی چاپی برای انتقال مطالب از فضای مجازی و اینترنتی نیز بهره گیری می کند.

در بخش دیگر این برنامه حسین فرخی در خصوص فعالیت های اینترنتی و تعریف وبگاه برای مجله ی سینما و تئاتر، گفت: مجله ی سینما و تئاتر در دوره های مختلف از فضای مجازی و وبگاه های اینترنتی استفاده می کند، اما در 2 سال اخیر این فعالیت متوقف شده است.

وی با اشاره به دخالت فضای مجازی در کار نشریات چاپی، اظهار داشت: قبل از رشد و همه گیری فضای مجازی در دنیای اخبار مجله ی سینما و تئاتر درباره گزارش های پشت صحنه و یادداشت های از این دست فعالیت های زیادی داشت.

مدیر مسئول ماهنامه سینما و تئاتر همچنین در ادامه تصریح کرد: با رشد فضای مجازی در کشور و با توجه به هزینه ها و کیفیت چاپ مجله ی سینما و تئاتر، دیگر راغب به انتشار و درج اخبار روز در مجله نیستم.

وی در خصوص وبگاه مجله ی سینما و تئاتر گفت: اگر چاپ و انتشار مجله ی سینما و تئاتر منظم انجام شود، راغب به فعالیت در حوزه ی اینترنتی نیز هستیم.

در ادامه ی برنامه پرده آخر امیرحسین رسائل در خصوص علل نشر مجله ی تئاتر آفتاب، گفت: رویکرد ماهنامه ی تئاتر آفتاب واکنش به مسایل روز نیست، حتی در جشنوراه های تئاتر نیز اقدام به چاپ ویژه نامه یا کارهایی از این دست نمی کند.

وی در خصوص وبگاه ماهنامه ی تئاتر آفتاب اظهار داشت: وبگاه این ماهنامه بیشتر کارکردی بازاری داشته و هدف اصلی آن آشنایی بیشتر مخاطب با مجموعه و ماهنامه ی تئاتر آفتاب است.

این عضو مجموعه ی تئاتر آفتاب با اشاره به تغییرات فضای مجازی در سال های اخیر افزود: با انفجار گوشی های هوشمند و اینترنت های پرسرعت در کشور، نیاز بسیار احساس شد برای راه اندازی یک وبگاه کمکی برای وبگاه ماهنامه ی تئاتر آفتاب که بیشتر رویکردی هم افزایی داشته و تمرکزش بر یادداشت های تحلیلی و خبری است.

وی در خصوص مباحث مالی مربوط به فضای اینترنت در کشور گفت: در اکثر کشورهای دنیا برای استفاده از اخبار آنلاین باید هزینه های آن را پرداخت کرد، این در حالی است که مخاطبان فضای مجازی در ایران به صورت رایگان از اخبار آنلاین مطلع می شوند.

در بخش دیگر این برنامه مرجان سمندری در خصوص تغییرات مخاطب و فرمت انتشار مجله ی نمایش در کشور، گفت: هر مجله ای باید با ورود تکنولوژی های جدید به کشور خودش را به روز کرده و با جریان پیش آمده هم گام باشد.

وی در خصوص وضعیت فضاای مجازی در ایران، اظهار داشت: عده ای از مخاطبان مجله ای نمایش بر این گمان هستند که فایل اینترنتی مجله باید به صورت رایگان در اختیارشان باشد، چرا که فضای مجازی احبار مختلف را رایگان مخابره می کند.

دبیر تحریریه و خبرنگار مجله نمایش همچنین در ادامه افزود: مخاطب بهترین کسی است که با خرید خود می تواند از کالای فرهنگی تولید شده حمایت کرده و بقای آن را تضمین کند.

در بخش پایانی این برنامه خیام وقارکاشانی در خصوص دلایل انتشار کاغذی ماهنامه ی باران نامه گفت: تیم باران نامه با انتشار این نشریه به صورت کاغذی قصد داشت تا مردم را از هجوم اطلاعات مجازی دور کرده و به خواندن مجله راغب کند.

وی با اشاره به فعالیت مستندسازی باران نامه در کشور، اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی باران نامه مقابله و مبارزه با هجوم اطلاعات فضای مجازی است.

مدیر مسئول ماهنامه ی باران در ادامه تصریح کرد: باران نامه علاوه بر حوزه ی تئاتر در حوزه های دیگر مطبوعاتی نیز فعالیت خوبی دارد.

منبع: رادیو گفتگو

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد