شروع به کار کیوسک‌های وای فای رایگان در نیویورک- الگویی برای ایران؟!

به گزارش فناوری فرهنگی، یک شرکت زیرمجموعه کنسرسیوم CityBridge به نام LinkNYC ، در پی توافق با شهرداری نیویورک، در نظر دارد در محل کیوسک‌های قدیمی تلفن و نیز مکان‌های دیگر، کیوسک‌های وای فای نصب کند. با این کیوسک‌ها مردم می‌توانند به اینترنت بسیار سریع از طریق وای فای متصل شوند. به علاوه با این کیوسک‌ها می‌توانند گجت‌هایشان را شارژ کنند.

برد وای فای این کیوسک‌ها حدود ۳۰ متر است و کاربران باید نخست با ایمیل، گجت‌هایشان را ثبت‌نام کنند تا بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند.

طبق یک برنامه جاه‌طلبانه قرار است ۷۵۰۰ کیوسک وای فای در سطح شهر نصب شود.

طبق معمول ممکن است شما فکر کنید که توجیه اقتصادی این کار چه می‌تواند باشد؟

خیلی ساده! بنرهایی که در روی این کیوسک‌ها نصب می‌شود و می‌تواند کاملا هزینه نصب آنها را جبران کند و حتی عایدی هم برای شرکت داشته باشد. در واقع نمایش تبلیغات در عرض ۱۲ ماه گذشته، در شرایطی که پروژه در سطح محدودی اجرا شده، ۵۰۰ میلیون دلار برای شرکت به ارمغان آورده است.

تا به حال حدود ۵۰۰ کیوسک وای فای نصب شده است که بیشتر آنها در منهتن بوده است.

7-28-2016 6-52-33 PM

اما استقبال و شیوه برخورد با این کیوسک‌ها، از سوی مردم متفاوت بوده است. پاره‌ای اصلا اعتماد نمی‌کنند و به هیچ عنوان از اینترنت ارائه شده استفاده نمی‌کنند، چرا که گمان می‌کنند، همه اطلاعات آنها از این طریق قابل دسترسی خواهد بود.

برخی از وای فای رایگان ارائه شده، فقط برای گوش کردن به موسیقی جاری یا تماشای ویدئوهای یوتیوب استفاده می‌کنند و البته برخی‌ها که در میان آن بی‌خانمان‌های نیویورک هم دیده می‌شود، از این طرح بسیار خوششان آمده است.

در اینجا با بخش های مختلف این کیوسک‌ها آشنا می‌شویم:

7-28-2016 6-55-19 PM

۱- اتصال به وای فای

۲- امکان وب‌گردی مستقیم و استفاده از نقشه‌های شهری

۳- برقراری تماس تلفنی رایگان با هر نقطه از آمریکا با استفاده از یک اپلیکیشن نصب‌شده در تبلت روی کیوسک

۴- برقراری تماس اورژانسی با ۹۱۱

۵- شارژ گجت با استفاده از پورت USB

۶- بدنه جانبی دستگاه

۷- مشاهده تبلیغات و اطلاعیه‌های عمومی روی نمایشگر ۵۵ اینچی

راستی الان از کیوسک‌های تلفن قدیمی سطح شهرهای ما چه استفاده‌ای می‌شود؟ آیا شما استفاده خلاقانه‌ای دیده‌اید؟ آیا تصور می‌کنید که می‌توان کار مشابهی را در ایران هم انجام داد؟!

7-28-2016 7-18-42 PM

زمستان سال ۹۳ سخنگوی شرکت مخابرات ایران-داوود زارعیان- خبر داده بود که تبدیل کیوسک‌های قدیمی تلفن به کیوسک‌های وای فای در دست بررسی است. تا آن زمان در سطح استان تهران بیش از ۳۵ هزار کیوسک تلفن وجود داشت، در شرایطی که به طور متوسط از هر یک از آنها در شبانه‌روز تنها ۲۰ دقیقه استفاده می‌شود. قطعا با گذشت یک و نیم سال از آن زمان، میزان استفاده از کیوسک‌ها پایین‌تر هم آمده است. (+)

حال باید دید که که آن وعده شیرین تا چه حد پیگیری شده است و اصولا وقتی ما در صدد اجرایی کردن آن برآییم، چقدر می‌توانیم موفق باشیم.

منبع: یک پزشک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد