تولید انیمیشن در ایران به صرفه نیست/ نگذاریم استودیوها تعطیل شوند

به گزارش فناوری فرهنگی، امیرحسین داودی از به صرفه نبودن تولید انیمیشن در ایران و تعطیل شدن استودیوهای انیمیشن‌سازی گفت.

امیرحسین داودی کارگردان عرصه انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت های اخیر خود گفت: بعد از پایان مجموعه انیمیشن «شنگول آباد ۲» که من یکی از کارگردانان آن بودم و از تلویزیون پخش می‌شود هنوز هیچ انیمیشن دیگری نساخته ام، زیرا این روزها تولید به صرفه نیست. برای مثال ما قرارداد «شنگول آباد ۲» را در سال ۹۰ بسته بودیم اما به دلیل جابجا شدن هزینه ها در این چند سال اخیر و اینکه سازمان صدا و سیما به یکباره دچار رکود شد و تعهدات خود را با تاخیر انجام داد، ساخت آن برای ما سود چندانی نداشت.

وی افزود: در سال های ۹۰ تا ۹۲ یک انفجار بزرگ در هزینه های جامعه به وجود آمد و همین امر باعث شد تعداد افراد گروه تولید ما پراکنده شوند و به همان میزان تولیدمان کاهش یابد. هنگامی که افراد یک تیم پراکنده شوند ریکاوری کردن آن هزینه های زیادی دارد و در این میان تهیه کننده ای که سرمایه و تیم خود را از دست داده و درآمد تولید او بسیار پایین تر از هزینه هایش شده است، دیگر چنین ریسکی نمی کند.

این انیماتور درباره تاثیر این مشکلات بر ساخت انیمیشن‌هایش توضیح داد:‌ در پی این اتفاق من نیز ادامه تولید «شنگول آباد ۲» را متوقف کردم و ترجیح دادم بعد از دریافت دستمزدم این انیمیشن را به صورت تمام شده تحویل دهم، زیرا موسسه صبا در حال تغییر و تحول و عوض شدن مدیران بود. به همین دلیل در نهایت «شنگول آباد ۲» را به تیم جدید صبا تحویل دادم و در حال حاضر نیز منتظر تسویه حساب هستم.

داودی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از استودیوها به دلیل بالا رفتن هزینه ها و تغییر نکردن دستمزدها چاره ای جز تعطیلی ندارند. این در حالی است که انیمیشن قدرتمندترین ابراز سینما در دنیا است و اکثر فیلم ها از فضای افکت و تصویرسازی استفاده می کنند. در حال حاضر نیز بسیاری از فیلم های پر فروش دنیا یا انیمیشن هستند یا از فضای انیمیشن استفاده می کنند، اما در ایران این اتفاق نمی افتد که به نظر من اصلی ترین دلیل آن خصوصی نشدن فضای تولید انیمیشن است. ما باید کاری کنیم که انیمیشن بتواند خودش پول خود را در بیاورد.

منبع: چهره‌نیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد