نتایج پیمایش ملی بازی‌های دیجیتال/ از گیمرهای ایرانی چه می‌دانیم؟

به گزارش فناوری فرهنگی،نتایج جامع‌ترین پیمایش ملی در حوزه بازی‌ها نشان از آن دارد که ۳۰ درصد ایرانی‌ها مشتری بازار ۴۶۰ میلیاردتومانی بازی‌های رایانه‌ای در سال گذشته بوده‌اند.

واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی پیمایشی جامع از سراسر کشور، گزارشی آماری از وضعیت بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران در سال ۹۴ استخراج کرده است که نتایج آن را می‌توان به عنوان جامع‌ترین اطلاعات آماری از مصرف بازی‌های رایانه‌ای در کشور قلمداد کرد.

بر اساس این گزارش که با بیش از ١۵ هزار نفر به عنوان نمونه آماری در سرتاسر کشور از کلانشهرها و شهرهای تابعه تا روستاها، تهیه شده، در حال حاضر ما ٢٣ میلیون گیمر در کشور داریم که چیزی در حدود ٣٠ درصد جمعیت ایران را شامل می‌شود.

از نکات جالب درباره این پیمایش این است که تا کنون پیمایش ملی در حوزه بازی‌های دیجیتال با این گستردگی نداشته‌ایم و آخرین پیمایش مشابه این گزارش در سال ٩٢ انجام شده که جامعه آماری  آن تنها ۴۵۰۰ نفر بوده است.

این یعنی نمونه‌های آماری پیمایش سال ٩۴  بیش از سه برابر جامعه اماری سال ٩٢ بوده و از این منظر می‌توان این گزارش را نخستین گزارش جامع آماری از وضعیت بازی‌های رایانه‌ای در کشور دانست.

نتایج پیمایش حاضر نشان می‌دهد که گیمرهای ایرانی به طور متوسط ۷۹ دقیقه در روز زمان برای بازی می‌گذارند و ۹۷ درصد از آن‌ها هم در منزل شخصی این زمان را صرف بازی می‌کنند.

از میان گیمرهای ایرانی ۶۹ درصد به اینترنت دسترسی دارند اما تنها ۳۹ درصد ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین بازی کنند.

براساس آمار این پیمایش ٣٧ درصد کل جمعیت گیمرها با همان بازیکن‌های بازی‌های رایانه‌ای در کشور را زنان تشکیل می‌دهند و این درصد شامل ٨ میلیون و ۵٠٠ هزار زن در کشور می‌شود.

از لحاظ رده‌بندی سنی هم بازی‌های بالای سه سال با ۶۳ درصد کاربر بیشترین و بازی‌های بالای ۱۸ سال با ۲ درصد کمترین کاربر را در میان گیمرهای ایرانی دارند. جالب اینکه ۲۶ درصد از مخاطبان پیمایش اعلام کرده‌اند که اساسا توجهی به دره‌بندی سنی بازی‌ها ندارند!

از دیگر نکات قابل تأمل در نتایج این پیمایش این است که برخلاف تصور غالب نه کودکان و خردسالان که این نوجوانان و جوانان هستند که بیشترین سهم را در جمعیت مخاطبان بازی‌های دیجیتال از آن خود کرده‌اند.

اما جالب‌ترین بخش پیمایش تهیه‌ شده در واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مربوط به آمارهای اقتصادی بازار بازی‌های رایانه‌ای است که در سال ۹۴ ۴۶۰ میلیارد تومان درآمد داشته و از این درآمد سهم بازی‌های ایرانی تنها ۵ درصد بوده است.

در نسبت خرده فروشی بازی‌ها در بازار ایران سهم خرده‌فروشی دیجیتال ۷۷ درصد و فروش فیزیکی تنها ۲۳ درصد است و این نشان دهنده چیرگی بازار آنلاین و دیجیتال بر بازار فیزیکی است.

متن کامل گزارش «نمای باز» که توسط واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تهیه شده است را می‌توانید اینجا بخوانید.

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد