کسی از دفتر مشق ایرانی حمایت نمی‌کند

به گزارش فناوری فرهنگی، با اینکه در چند سال اخیر تلاش‌هایی هرچند دیر هنگام برای تولید نوشت‌افزار متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی صورت گرفته، اما این تلاش‌ها به اندازه‌ای نبوده تا نوشت‌افزار تولید داخل به قدر کفایت بازارها را در آستانه باز شدن مدارس تحت پوشش قرار دهد. کم‌کاری تاریخی در تولید محتوای مناسب برای کودک و نوجوان را که در کنار انفعال دستگاه‌های مسئول قرار دهیم، نتیجه‌اش شرایطی می‌شود که اکنون با آن مواجهیم. نوشت‌افزار تولید داخل به دلیل قیمت تمام‌شده بیشتر، نسبت به نوشت‌افزارهای وارداتی کمتر خریداری می‌شود.

موضوع فرهنگسازی برخلاف آنچه در نگاه اول ممکن است به نظر برسد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اگر محتوای مناسب و با کیفیت مهیا باشد، تازه اراده‌ای باید به میدان بیاید که این محتوا را به محصول تبدیل کند و اگر این اتفاق بیفتد اراده دیگری لازم است تا بازار را برای رسیدن به هدف مهیا کند، روندی که ظاهراً در حال حاضر با مشکل مواجه است. با اینکه گفته می‌شود همین حالا در چهارمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی-اسلامی 100 طرح جدید با حضور 50 برند ایرانی در حال عرضه شدن است، اما ظاهراً این عرضه در حد نمایشگاه باقی مانده و بازارهای نوشت افزار را به تسخیر خود در نیاورده است. نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در همین باره و در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه نوشت‌افزارهای موجود در بازار مفاهیم و فرهنگ غربی را به جامعه جوان کشور منتقل می‌کند، می‌گوید: امروزه الگوی مصرف نوشت‌افزارها در کشورمان از فرهنگ صحیح و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی پیروی نمی‌کند. فرزندان این سرزمین به دنبال انتخاب اسطوره هستند و ناخودآگاه به سمت الگوهای غربی تعلق خاطر پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه توجه به الگوهای استفاده شده در نوشت‌افزارها مورد غفلت قرار گرفته است، می‌گوید: باید اذعان کرد که هیچ حمایت جدی از ارائه طرح‌های مناسب روی جلد نوشت‌افزارها صورت نگرفته است.
به نظر می‌رسد حمایتی که پژمانفر از آن سخن می‌گوید، بیش از هر چیز مربوط به همدلی و همکاری نهادهای بازرگانی و اقتصادی است. مسئله‌ای که انتظار می‌رود موانع آن در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برطرف شود. پژمانفر با تأکید بر اینکه ایجاد گرایش و سوق دادن دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت الگوگیری از اسطوره‌های ایرانی امری ضروری است، تأکید کرده است: «خوشبختانه تجربه استفاده از نمادهای ایرانی که دارای پشتوانه تاریخ و فرهنگ است، در کشور وجود دارد، اما متأسفانه چنین طرح‌هایی فقط 5 درصد بازار را در دست گرفته‌اند؛ این مهم به معنی استقبال نکردن مصرف‌کنندگان نیست، بلکه به معنای پشتیبانی نکردن مناسب در این عرصه است. خانواده‌ها به دلیل شرایط اقتصادی موجود در تهیه نوشت‌افزار برای فرزندان به قیمت آنها دقت می‌کنند.» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه دستگاه‌های دولتی در آستانه آغاز سال تحصیلی بُن خرید نوشت‌افزار به کارمندان ارائه می‌کنند، به این مسئله اشاره کرده که «هیئت دولت می‌تواند با تصویب یک مصوبه، دستگاه‌های مختلف را مکلف به استفاده از نوشت‌افزارهای داخلی کند، بنابراین ظرفیت‌هایی وجود دارد، اما اراده‌ای برای به‌کارگیری آنها مشاهده نمی‌شود.» به نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی آنگونه که باید، در تجمیع و هم‌افزایی اراده‌های مختلف درون دستگاه‌ها برای تولید و عرضه انبوه و مناسب محصولات نوشت‌افزار ایرانی موفق عمل نکرده است.

برگزاری شکلی و فرمالیته نمایشگاه اگر با اقدامات مناسب و متناسب همراه نشود، فی نفسه تغییری در شرایط به وجود نخواهد آورد. گفته می‌شود که امسال در طرح‌های جدید ارائه شده در نمایشگاه نوشت‌افزار محصولاتی الهام گرفته از انیمیشن شاهزاده روم، جناب خان و حتی موضوع مدافعان حرم به چشم می‌خورد و تولیدکنندگان این حوزه که هم‌اینک پرچمدار فعالیت در حوزه صنایع فرهنگ عمومی هستند با انگیزه بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند. لزوم حمایت همه‌جانبه دولت از تولیدات داخلی نوشت‌افزار حتی در حد حرف هم مطرح نمی‌شود. مهم‌ترین حمایت دولت از این حرکت این است که ورود نوشت‌افزار خارجی به کشور را محدود یا ممنوع کند، در جایی که توان داخلی برای تولید چنین محصولاتی وجود دارد، چرا باید نوشت‌افزار چینی وارد کشور شود. اگر بخواهیم این کار پا بگیرد باید به یک بسته فرهنگی فکر کنیم؛ چرا که این کار تنها با تولید نوشت‌افزار پیش نمی‌رود.

منبع: کالتک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد