صنایع خلاق؛ هشتمین اقتصاد بزرگ جهان

به گزارش فناوری فرهنگی، صنایع خلاق در مجموع 1530 میلیارد پوند درآمد یا معادل 3 درصد تولید اقتصادی جهان درآمد ایجاد کرده که این بدان معناست که اگر صنایع خلاق و فرهنگی را در مجموع به عنوان یک کشور در نظر بگیریم، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر درآمد به شمار می‌رود؛ بزرگتر از کشورهایی مثل هند، روسیه، کانادا و استرالیا است.

در طول 5 سال گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی توسط دولت‌های انگلیس و ولز برای ترویج صنایع فرهنگی و خلاق انجام شده است. به عنوان مثال، نه تنها وزارت خزانه داری طرح معافیت مالیاتی را برای فیلم‌های انگلیسی در نظر گرفته بلکه تولیدات تلویزیونی انیمیشن و تولیدکنندگان بازی‌های ویدئویی نیز می‌توانند حمایت مشابهی را برای رونق بیشتر فعالیت‌های خود دریافت کنند.

در ولز، حمایت قابل توجهی از سوی دولت از «خلیج کاردیف» صورت گرفته است تا امکانات جدیدی را جذب کند، شامل استودیوهای «پاین وود» در کاردیف و تبدیل کارخانه قدیمی ویستون به محلی برای فیلمبرداری.

و در حالی که این سری‌ها اکنون به پایان رسیده، گزارش‌هایی وجود دارد که همان شرکت تولید کننده به دنبال ساخت فیلم فیلیپ پولمن است تا 100 میلیون پوند به اقتصاد ولز تزریق کند.

با توجه به این، شگفت آور نیست که یک گزارش جدید نشان دهد که صنایع خلاق و فرهنگی سهم مهم اقتصادی و اجتماعی در سطح جهان دارد. این مساله در گزارش جدید «ارنست اند یانگ» با مشارکت یونسکو و کنفدراسیون بین‌المللی نویسندگان و آهنگسازان تهیه شده است.

صنایع خلاق و فرهنگی

کالچرال تایمز نخستین نقشه جهانی صنایع خلاق و فرهنگی که اخیرا منتشر شده، 11 بخش صنایع خلاق و فرهنگی را در اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و جنوب اقیانوس آرام تحلیل کرده است.

این بخش‌ها شامل تلویزیون، هنرهای تجسمی، روزنامه‌ها و مجلات، تبلیغات، معماری، کتاب، هنرهای نمایشی، بازی، فیلم، موسیقی و رادیو در مجموع 1530 میلیارد پوند درآمد یا معادل 3 درصد تولید اقتصادی جهان درآمد ایجاد کرده است. این بدان معناست که اگر صنایع خلاق و فرهنگی را در مجموع به عنوان یک کشور در نظر بگیریم، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر درآمد به شمار می‌رود؛ بزرگتر از کشورهایی مثل هند، روسیه، کانادا و استرالیا است.

از نظر بخش‌های خاص، بیشترین درآمد مربوط به تلویزیون 324 میلیارد پوند، هنرهای تجسمی 265 میلیارد پوند و روزنامه و مجلات 240 میلیارد پوند است.

بخش‌های خلاق و فرهنگی سهم زیادی در اشتغال دارند و 29.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند که معادل یک درصد جمعیت فعال جهان است، که حدود نیمی از این افراد در هنرهای تجسمی هستند 6.7 میلیون کارمند، موسیقی 4 میلیون و کتاب 3.7 میلیون.

ولی نه تنها تعداد فرصت‌های شغلی مهم است بلکه کیفیت و دسترسی به فرصت‌های شغلی نیز در این شرکت‌ها اهمیت دارد. در اروپا بحش‌های خلاق و فرهنگی افراد بیشتری را که بین 15 تا 29 سال هستند بیشتر از سایر بخش‌های اقتصادی استخدام کرده‌اند و زنان بیشتری نسبت به صنایع سنتی در این بخش‌ها مشغول به کار هستند.

شغل‌های فرهنگی و خلاق بهره وری بیشتری دارد، سهم بیشتری در رشد اقتصادی نسبت به میانگین سایر بخش‌های اقتصادی دارد. همچنین این مساله شایان ذکر است که تاثیر کارآفرینی این بخش، به خصوص فناوری‌های دیجیتال، این مساله را برای افراد آسانتر کرده است تا یک کسب و کار خلاق و فرهنگی ر آغاز کنند و مهمتر از آن خدمات و تولیدات خود را به مخاطبان جهانی بفروشند.

تصویر انگلیس

اگر به طور خاص به وضعیت صنایع خلاق و فرهنگی در انگلیس نگاه کنیم، دو بخش هستند که عملکرد خوبی در این کشور داشته‌اند.

نخست هنرهای تجسمی که نه تنها بالاترین مشخصات را دارد بلکه بیشترین درآمد را تشکیل داده است. به عنوان مثال؛ بازار هنر در لندن ارزشی بیش از 9 میلیارد پوند در سال دارد و بیش از 50 میلیون بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هنری در سال انجام می‌شود که شامل 7 میلیون بازدید کننده خارجی است.

دوم صنعت بازی است که اکنون بر موسیقی و ویدئو پیشی گرفته و با فروش جهانی 2.7 میلیارد پوند توسط 2 هزار شرکت سازنده بازی ویدئویی تاثیر زیادی در رشد و رونق این صنعت داشته است.

از همه مهم‌تر، این صنعت که با تولیدات مهمی مثل بازی «گرند تفت اوتو 5» شناخته می‌شود، موفق‌ترین سرگرمی تولیدی در تمامی زمان‌هاست. در واقع، این سریع‌ترین فروش را نسبت به هر بازی ویدئویی دیگری داشته و تنها در روز نخست انتشار آن بیش از 500 میلیون پوند فروش رفته است.

علاوه بر این، وبسایت “موشی مونسترز”، که به کودکان اجازه می‌دهد تا یک هیولای خانگی داشته باشند و با سایر کاربران شبکه تشکیل دهند و پازل‌های آموزشی حل کنند، اکنون بیش از 80 میلیون بازیکن در سراسر جهان دارد.

بنابراین در حالی که بسیاری از ما تولیدات صنایع خلاق و فرهنگی را از خرید کتاب، روزنامه و موسیقی گرفته تا سینما، گالری‌های هنری و موزه استفاده می‌کنیم، ساده است تا سهم مهم این صنایع در فرصت‌های شغلی و تولید در سراسر جهان را فراموش کنیم.

به خصوص سیاستمداران و سیاستگذاران باید درک کنند که محتوایی را که ما به عنوان مصرف کننده دریافت می‌کنیم، پایه و اساس جهان دیجیتال است که زندگی روزانه همه ما را تشکیل داده و سرمایه گذاری و حمایت بیشتر نقش مهمی در تضمین پیشرفت صنایع خلاق و فرهنگی و رشد آنها در کل اقتصاد خواهد داشت.

منبع: walesonline.co.uk

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد