نقشه صنایع فرهنگی و خلاق بمبئی

به گزارش فناوری فرهنگی، در حالی که برنامه ریزی توسعه بمبئی برای 20 سال آینده در حال تصویب است، تمرکز روی صنایع ساختاریافته و سازماندهی شده است مثل بانکداری و مالی و اینکه چگونه شهر می تواند به یک مقصد مورد پسند کسب و کارهای مختلف تبدیل شود.

 ایده های هیچان انگیز برای زندگی شهری امسال محدود به طراحی و برنامه ریزی شهرها، ساختمان ها و خودروها نبوده است. یک ایده با تبعاتی برای توسعه آینده شهری برای اولین بار طی هفته های گذشته در جهان گزارش شده است. این ایده ما را برآن داشته است تا بینش جدیدی داشته باشیم: شهرها به عنوان مرکز صنایع فرهنگی و خلاق هستند که هزاران میلیارد دلار به اقتصاد جهانی تزریق می کنند و این صنایع چگونه می توانند بر جذابیت و قابلیت زندگی در شهرها تاثیر بگذارند.

نخستین گزارش از این نوع از سوی یونسکو و با کمک موسسه مشورتی ئی وای ارائه شده و نقشه کلی اقتصاد کلان صنایع فرهنگی و خلاق را در جهان نشان داده است، قاره به قاره، صنعت به صنعت و رابطه بین شهرها را نمایان کرده است.

این گزارش شامل 11 بخش اصلی است: تبلیغات، معماری، کتاب، بازی، موسیقی، فیلم، روزنامه ها و مجلات، هنرهای نمایشی، رادیو، تلویزیون و هنرهای تجسمی.

این گزارش نشان می دهد که اقتصاد خلاق در سال 2013 میلادی حدود 30 میلیون نفر در سراسر جهان را به کار گرفته و 2.25 تریلیون دلار درآمد داشته است که معادل 3 درصد تولید ناحالص داخلی جهان است. این رقم بسیار بیشتر از صنعت ارتباطات جهان 1.57 تریلیون دلار و بزرگتر تولید ناخالص داخلی روسیه، هند یا کانادا بوده است. 3 کارفرمای بزرگ نیز شامل هنرهای تجسمی، کتاب و موسیقی بوده اند. شهرها نیز مرکز اصلی اقتصاد خلاق بوده‌اند.

علاوه بر ایجاد درآمد، صنایع فرهنگی و خلاق موجب افزایش حذابیت شهرها برای مردم شده است. این گزارش افزود: زیرساخت فرهنگی در سطح جهانی، یک عامل تسریع کننده برای توسعه شهری است: ساخت یک موزه غالبا فرصت هایی را برای تعامل در پروژه های بزرگ شهری به وجود می آورد تا یک شهر به یک برند در عرصه صنایع خلاق و فرهنگی جهان تبدیل شود. اجرای این پروژه ها، موجب می شود تا یک شهر برای توریست ها جذابیت بیشتری پیدا کند.

این گزارش به شهر بیلبائو در منطقه باسک اسپانیا اشاره می کند که اکنون به یک آیکون بازسازی شهری مبتنی بر فرهنگ تبدیل شده است. ساخت موزه گاگنهایم در این شهر منجر به ایجاد بیش از 1000 شغل تمام وقت شده است و میزان بازدید توریست ها 8 برابر شده است. این شهر همچنین قابلیت بهتری برای سکونت و زندگی پیدا کرده است.

هند در یک فصل جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. گرچه هند در تمامی 11 بخش پتانسیل هایی دارد ولی دو بخش یعنی سینما و روزنامه ها رونق بیشتری دارد. این دو بخش و همین طور کارخانجات نساجی و مهندسی قدیمی یا صنایع مالی و بانکداری جدید، شهرهایی مثل بمبئی را شکل داده است. در واقع بسیاری از این 11 بخش که در این گزارش به ان اشاره شده حضور چشمگیری در این شهر دارد. در حالی که برنامه ریزی توسعه بمبئی برای 20 سال آینده در حال تصویب است، تمرکز روی صنایع ساختاریافته و سازماندهی شده است مثل بانکداری و مالی و اینکه چگونه شهر می تواند به یک مقصد مورد پسند کسب و کارهای مختلف تبدیل شود. صنایع خلاق و فرهنگی به ندرت در طرح های توسعه شهری بلندمدت بمبئی در نظر گرفته شده‌اند.

ایجاد ساختارهای حمایتی برای صنایع فرهنگی و خلاق رو به رشد است، و این مساله در بازسازی مناطق قدیمی و جدید از طریق صنایع خلاق، نقشه کشی برای شهر به وسیله صنایع خلاق و فرهنگی و تشویق مراکز فرهنگی در سراسر شهر ، حمایت از منافع سازندگان و همین طور غنی سازی ایده های خلاق؛ حفاظت از فعالیت های فرهنگی و خلاق قدیمی و تطبیق دادن آنها با عصر مدرن دیجیتال، همه اینها نیاز به یک چشم انداز و سیاست هایی دارد که باید همراه با توسعه زیرساخت‌های فیزیکی باشد.

طرف فرهنگی و خلاق شهر باید مورد توجه جدی برنامه ریزان شهری، دولت های محلی و ایالتی قرار گیرد. خواندن گزارش یونسکو باید برای همه اینها اجباری شود. اکنون وقت آن است که صنایع فرهنگی و خلاق نیز در شکل گیری برنامه شهری بمبئی نقش ایفا کند.

منبه: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد