تیر خلاص به نوشت‌افزار داخلی

به گزارش فناوری فرهنگی، در آستانه بازگشایی مدارس و اوج گرفتن بازار خرید لوازم‌التحریر، مسئولان دولتی در تصمیمی عجیب، تعرفه واردات این اقلام را کاهش داده‌اند که موجب اعتراض تولیدکنندگان داخلی شده است.

جهانبخش بهزادی‌کیا، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌التحریر در این باره به جام‌جم گفت: اواسط شهریور یکباره مسئولان با حذف گروه دهم اولویت واردات کالا به نوعی زمینه کاهش تعرفه واردات لوازم‌التحریر ـ مثلا مداد ـ و برخی اقلام دیگر را فراهم کردند.

وی افزود: پیش از این دولت برای حمایت از صنایع آسیب‌پذیر، برخی کالاهای تولیدی این صنایع را در ردیف دهم اولویت واردات کالایی قرار داده بود. بنابراین تعرفه واردات آنها هرچه بود دو برابر تعیین و دریافت می‌شد که لوازم‌التحریر نیز جزو آنها بود. به عنوان مثال قبل از این سیاست، تعرفه واردات مداد 55 درصد بود و پس از اجرای این سیاست با کسر 4 درصد حقوق گمرکی، تعرفه واردات مداد به کشورمان 106درصد در نظر گرفته شده بود. اما امروز دوباره با سیاست جدید تعرفه واردات مداد همان 55 درصد شده است.

این مقام صنفی با اشاره ‌به مشکلات تولید در کارخانجات تولیدی لوازم‌التحریر ایرانی تصریح کرد: این نوع سیاستگذاری در حالی اتفاق افتاده که واردات بی‌رویه و قاچاق باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی با وجود توانمندی‌های بسیار گسترده‌ای که در زمینه تامین نیازهای بازار دارند امروز با مشکلات اقتصادی قابل توجهی مواجه شده و تقریبا با یک‌سوم ظرفیت تولید مشغول به کار باشند. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌التحریر خاطرنشان کرد: امروز توانمندی تولیدکنندگان ایرانی بجز یک یا دو مورد مثل تولید روان‌نویس آنچنان بالاست که می‌توان گفت حتی با ظرفیت 50 درصدی تولید کارخانجات داخلی، هیچ نیازی به واردات لوازم‌التحریر نداریم. بنابراین باید با استفاده از سیاست‌های اصولی و منطقی از این توانمندی حمایت‌های لازم انجام شود.

  منبع: جام جم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد