کتابی در بزرگداشت فناوری و هشدار نسبت به استفاده نابه‌جا از آن

به گزارش فناوری فرهنگی، «نیکلاس کار» در این کتاب نقبی به پس پرده عناوین خبری مربوط به روبات‌های کارخانه‌ای، خودروهای بی‌راننده، کامپیوترهای پوشیدنی و پزشکی دیجیتال می‌زند و هزینه پنهان تسلط نرم‌افزارها بر کار و تفریح را آشکار می‌سازد و نشان می‌دهد این برنامه‌های کامپیوتری، از یک سو فراغت بیشتری به زندگی‌مان می‌بخشند و از سویی دیگر، چیزی حیاتی از آن می‌ربایند.

وی، با تکیه بر مطالعات صورت گرفته در حوزه‌های روان‌شناسی و عصب‌شناسی که موید وابستگی عمیق شادی و رضایت خاطر افراد به سخت‌کوشی در دنیای واقعی است، آنچه را که تاکنون به دیده ظن می‌نگریستیم، فاش می‌گوید: جابه‌جایی توجه‌مان از کار عملی به نمایشگر کامپیوتر می‌تواند ما را از زندگی‌مان منفصل و ناخشنود سازد.

«قفس شیشه‌ای»، از ماشین‌های بافندگی قرن نوزدهمی تا کابین خلبان جت‌های قرن حاضر و از شکارگاه‌های یخ زده قبایل اینوییت تا چشم‌اندازهای لم یزرع نقشه‌های جی‌پی‌اس، تاثیر «اتوماسیون» بر زندگی را از دیدگاهی انسانی می‌کاود و پیامدهای شخصی و اقتصادی وابستگی روز افزون‌مان به کامپیوتر را زیر ذره‌بین می‌گذارد.

این کتاب، با آمیزه‌ای از تاریخ، فلسفه، شعر و دانش، ما را به سفری می‌برد که از نخستین آثار آدام اسمیت و آلفرد نورث وایتهد آغاز می شود، از پژوهش‌های معاصر در حوزه توجه، حافظه و شادی انسان گذر می‌کند و در تاملی تکان دهنده در باب چگونگی استفاده از فناوری برای گسترش تجربه انسانی‌مان به اوج می‌رسد.

کتاب ۲۱۶ صفحه‌ای «قفس شیشه‌ای» با عنوان فرعی «کامپیوتر و اتوماسیون چه بلایی بر سرمان می‌آورد» با ترجمه امیر سپهرام در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۱۲ هزار تومان از سوی انتشارات مازیار منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد