دانشگاه‌ها بستر خوبی برای گسترش بازی‌های رومیزی هستند

به گزارش فناوری فرهنگی، نشست گردهم‌آیی طراحان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و فعالان حوزه اسباب‌بازی و به‌ویژه بازی‌های رومیزی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این نشست که به همت اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری برگزار شد، محسن حموله مدیرکل این اداره گفت: با هدف تعامل و مشورت با تولیدکنندگان بازی‌های رومیزی و اطلاع تولیدکنندگان از فعالیت‌های صورت گرفته و تغییرات مدیریتی در شورای نظارت بر اسباب‌بازی و تشکیل کارگروه بازی‌های رومیزی در این شورا و تغییر مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون که می‌تواند در این بخش با اهمیت باشد این گردهم‌آیی برگزار شد.

وی در ادامه با اشاره به امضای دو تفاهم‌نامه‌ی کانون با سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی و ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: امروز توجه جدی به بحث بازی‌های رومیزی در سطح دانشگاه وجود دارد و ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی نیز از تولید بازی‌های رومیزی با محور علوم شناختی حمایت می‌کند.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با بیان این‌که ظرفیت‌های خوبی برای برگزاری یک جشنواره مستقل با عنوان جشنواره معرفی بازی‌های رومیزی در سطح ملی و کشوری وجود دارد، خاطرنشان کرد: برگزاری این رویداد نیازمند هم‌فکری، مشارکت و برنامه‌ریزی فعالان این حوزه است.

حموله در این‌نشست هم‌چنین از ایجاد طرح میز و قفسه بازی به‌صورت آزمایشی در برخی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خبر داد و گفت: کانون آمادگی همکاری با طراحان و تولیدکنندگان برای توسعه این طرح را دارد.

در ادامه این‌نشست نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی نیز با اشاره به اهداف ستاد گفت: یکی از اهداف ستاد شتاب‌دهی به توسعه علوم و فناوری‌های شناختی است و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با کانون به امضا رسید تلاش می‌کنیم این اهداف را در حوزه طرح‌ها و تولید و توسعه‌ی بازی‌های شناختی با کمک کانون پیش ببریم.

نماینده سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی نیز در گردهم‌آیی طراحان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و فعالان حوزه اسباب‌بازی گفت: کودکان و نوجوان پس از کانون مخاطبان دانشگاه هستند و شاید به حوزه بازی تا به‌حال کمتر در دانشگاه‌ها پرداخته شده است اما جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر به این بخش ورود پیدا کرده و فعالیت‌های خوبی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به پوشش گسترده‌ای که دانشگاه‌ها در سطح کشور دارد بستر مناسبی برای توسعه‌ این رویکرد فراهم است و با توجه به استقبال خوبی که در سال گذشته از برگزاری مسابقه‌ها و برنامه‌هایی در زمینه بازی‌ها از سوی دانشجویان شاهد بودیم، به نظر می‌رسد از این ظرفیت می‌توان برای معرفی و اطلاع‌رسانی این بخش به جامعه استفاده کرد.

در ادامه این نشست طراحان و تولیدکنندگان اسباب‌بازی به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در حوزه‌های مختلف برای توسعه‌ی بازی‌های رومیزی در مراکز فرهنگی‌هنری، دانشگاه‌ها و… پرداختند.

هانی فتوت تولیدکننده و عضو کارگروه بازی‌های رومیزی شورای نظارت بر اسباب‌بازی ضمن قدردانی از برنامه‌های کانون در زمینه‌ی ایجاد قفسه بازی در مراکز فرهنگی‌هنری خواستار مشخص شدن چگونگی حمایت‌های ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های علوم شناختی شد.

وی هم‌چنین به کمبود فضای مناسب برای عرضه کالاهای حوزه اسباب‌بازی به مخاطبان اشاره کرد و افزود: بازی‌های رومیزی ابتدا باید دیده شود تا بتواند مخاطب را جذب خود کند و در صورت فراهم‌شدن فضا در مراکز کانون نیز باید از تولیدات با کیفیت استفاده شود که به اعتبار کانون آسیبی وارد نکند.

صمد خطیبی دیگر فعال این‌حوزه نیز از برگزاری جشنواره مستقل بازی‌های رومیزی استقبال کرد و گفت: به عنوان یک تولیدکننده احساس می‌کنم ابتدا باید پیش‌نیازهای آن از قبیل تعداد بازی‌های تولید داخل در این حوزه بررسی شود.

محسن رجبی عضو انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی نیز ضمن قدردانی از همکاری کانون در این‌زمینه گفت: به نظر می‌رسد فعالان این‌حوزه باید نسبت به دغدغه کانون در اینبخش تلاش کنند همکاری لازم را از این حرکتی که آغاز شده، داشته باشند و از فرصت‌های به‌وجود آمده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

امین نصیری طراح بازی‌ها گفت: تولید بازی و اسباب‌بازی علاوه بر فعالیت اقتصادی نوعی اشاعه‌ فرهنگ محسوب می‌شود و به اعتقاد من تمام بازی‌های فکری به نوعی مفهوم شناختی دارد.
وی نیز ترویج فرهنگ بازی را از مهم‌ترین دغدغه‌هایی دانست که به‌نظر می‌رسد باید در کشور مناسبتی مانند هفته‌ی بازی برای این مهم تعریف شود.

حامد تأملی دیگر طراح و مروج بازی‌ها نیز در گردهم‌آیی فعالان حوزه بازی‌های رومیزی با اشاره به سرانه‌ پایین مصرف اسباب‌بازی در کشور گفت: حوزه بازی قبل از هر چیز نیازمند معرفی بیشتر و تحریک جامعه به‌ویژه در دوره شیوع بیماری کرونا است. باید توجه داشته باشیم هر تصمیم حاکمیتی در این بخش می‌تواند در حوزه اقتصاد آن نیز تأثیر داشته باشد بنابراین برای برگزاری جشنواره‌ای با عنوان بازی‌های رومیزی باید ابتدا سازوکارهای لازم آن فراهم شود.

در بخشی از این‌نشست سایر فعالان حوزه اسباب‌بازی دیدگاه‌های خود را در زمینه‌های مختلف ارائه کرده و مسؤولان کانون و نمایندگان ستاد توسعه‌ فناوری‌ها و علوم شناختی و جهاد دانشگاهی به آن‌ها پاسخ دادند.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد