سرانه مصرف اسباب بازی در ایران ۱۰ دلار؛ میانگین جهانی ۳۰ دلار

به گزارش فناوری فرهنگی، حامد تأملی، مسئول کمیته هماهنگی نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه اسباب‌بازی چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی در باب لزوم ترویج بازی و اسباب بازی به خبرنگار مهر گفت: سرانه مصرف اسباب بازی در ایران حدود ۱۰ دلار است که نسبت به میانگین جهانی ـ حدود ۳۰ دلارـ رقم بسیار پایینی است و همین شاخص به تنهایی لزوم ترویج و گسترش مصرف اسباب‌بازی میان کودکان و نوجوانان را یادآوری می‌کند. در این میان نقش نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه اسباب‌بازی اعم از دولتی و خصوصی بسیار اهمیت دارد.

داور سومین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی تصریح کرد: در دوره‌های قبل جشنواره اسباب‌بازی سعی شد تا از ظرفیت‌های نهادها و سازمان‌ها در همین راستا استفاده شود ولی آنطور که باید و شاید همکاری و همگرایی صورت نگرفت به همین دلیل در این دوره به‌صورت ویژه از مجموعه فعالان حوزه ترویج سرگرمی و اسباب‌بازی دعوت به عمل آمده و برنامه‌های متنوعی برای آنها طرح‌ریزی شده است.

وی در خصوص برنامه‌های این کمیته عنوان کرد: در این بخش قرار است کاربردها و کارکردهای گوناگون بازی و اسباب‌بازی بصورت عملی و عینی برای کودکان و نوجوانان، والدین و مربیان به نمایش در می‌آید. کودکان و نوجوانان به بازی‌های مختلفی همچون بازی‌های حرکتی و مهارتی، فکری و رومیزی، بومی و محلی خواهند پرداخت و والدین و مربیان تاثیرات آموزشی و فرهنگی بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها را در ارتقای مهارت‌های گوناگون مورد نیاز فرزندان و شاگردان‌شان خواهند دید.

به گفته تأملی برگزاری این جشنواره فرصت خوبی است تا شرکت‌ها و موسسات خدمات بازی محور خود را در معرض عموم قرار داده و نمونه‌ای از فعالیت‌های خود را به نمایش بگذارند. کمیته هماهنگی نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه اسباب‌بازی نیز در جهت تسهیل حضور دانش‌آموزان با نهادهای مربوط مذاکراتی را ترتیب داده است تا در طول برگزاری نمایشگاه، مدارس از خدمات آموزشی بازی محور بهره‌مند شوند و با آشنایی و آگاهی بیشتر از روش‌ها و فرآیندهای نوین آموزش بازی محور در جهت استفاده از آنها در محیط مدرسه گام بردارند.

وی افزود: حضور مدارس در نمایشگاه در زمانبندی از قبل مشخص شده و براساس تمایل و انتخاب آنها انجام خواهد شد. در همین راستا فضایی نیز در این بخش از نمایشگاه برای والدین و مربیان تعبیه شده است تا با همکاری نهادها و سازمان ها کارگاه های کاربردی و عملی برگزار کنند.

این طراح اسباب‌بازی اظهار کرد: بخش‌های جانبی نمایشگاه می‌تواند تعامل میان تولیدکنندگان اسباب‌بازی با کودکان را پررنگ تر کند و تولیدکنندگان را بیش از پیش با نیازهای کودکان و نوجوانان آشنا سازد. از سویی دیگر فرصت مغتنمی است برای اینکه عیار اسباب‌بازی‌های خود را در مواجهه با بازی کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی صنعت اسباب‌بازی بسنجند.

تاملی در پایان افزود: نمایشگاه، مقدمه‌ای است برای راه‌اندازی مرکز دائمی ترویج بازی و اسباب‌بازی که امید است با نتایج مطلوبی از جشنواره حاصل شود تا هم باعث هم‌گرایی و هم‌افزایی نهادها و سازمان های مرتبط شود و هم در آینده شاهد راه‌اندازی این مرکز برای ارائه خدمات مرتبط با بازی و اسباب‌بازی در طول سال به عموم کودکان و نوجوانان باشیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد