غفلت درباره کالای فرهنگی را با گفتمان‌سازی و صنعتی‌کردن رفع کنیم

به گزارش فناوری فرهنگی،مراسم اختتامیه پنجمین جایزه فیروزه یکشنبه ۲۹ بهمن‌ با حضور هنرمندان صنایع فرهنگی کشور در فرهنگستان هنر برگزار شد.

علی فریدونی دبیر جایزه فیروزه در این مراسم گفت: دستگاه‌های عظیم فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هویت‌ساز است و تأثیرگذاری فرهنگی زیادی دارد، باید پیش از این در حوزه معرفی و گفتمان‌سازی فرهنگی وارد می‌شدند. در بخش فرهنگ و تولید محصولات فرهنگی، مشکلاتی وجود دارد، به‌عنوان مثال معرفت عمومی و توجه به آن کمتر اتفاق می‌افتد و باید جبران شود، چرا که کار فرهنگی از بعد حسی و هم بعد معرفتی درگیر می‌شود. اثر درگیری حسی و معرفتی و هویت‌محور کاربردی است، به این معنا که حس و معرفت با موادی مثل چوب حرف می‌زند و تبدیل به محصول کاربردی می‌شود.

وی افزود: دستگاه‌های عظیم فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هویت‌ساز است و تأثیرگذاری فرهنگی زیادی دارد، باید پیش از این درحوزه معرفی و گفتمان‌سازی فرهنگی وارد می‌شدند. حالا به هر علتی در مورد کالای فرهنگی غفلت صورت گرفته است. پس گفتمان‌سازی، توجه به تولید و مصرف، مدرن‌سازی، شناسایی و صنعتی‌کردن کالای فرهنگی مهم است و باید این‌کمبود را جبران کنیم.

دبیر جایزه فیروزه درباره شرکت‌کنندگان این‌دوره از جایزه مذکور گفت: از ۴۰۰ اثر در حوزه اسباب‌بازی، ۱۵۰ اثر، در بخش عروسک ۲۰۰ اثر و در بخش نوشت‌افزار ۴۰۰ اثر به داوری نهایی راه پیدا کرد. در بخش هدایای فرهنگی ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. امسال ۸۰ استارتاپ فرهنگی ثبت نام کردند و ۴۰ استارتاپ در راستای اهداف جایزه با هم به رقابت پرداختند. ۹ نشست تخصصی با موضوع‌های جایزه فیروزه نیز برگزار شد. امسال به دستور شورای سیاست‌گذاری جایزه‌ی فیروزه به ۳ استان سیستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان برگزار و آثارشان در گالری‌های فرهنگستان هنر به نمایش درآمد.

در ادامه این‌مراسم بیانیه هیئت داوران جایزه فیروزه قرائت شد. هیئت داوران پنجمین دوره این‌رویداد، آثار ارائه شده به دبیرخانه را در چهار بخش؛ اسباب بازی و عروسک، نوشت افزار، هدایای فرهنگی و استارت‌آپهای فرهنگی در روز ۲۵ و ۲۶ دی ۱۳۹۸ ارزیابی و داوری کردند.

در بیانیه مذکور آمده است:

هیئت داوران، با قدردانی از تلاش دست اندرکاران برگزاری پنجمین جایزه فیروزه، بسیار خرسند است این رویداد به دوره پنجم خود رسید و امید دارد که هر سال بر کیفیت برگزاری افزوده شود و گامی رو به جلو داشته باشد. آثار رسیده به پنجمین جایزه فیروزه از نظر کمی و کیفی نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشتند که این مسئله بسیار امیدوارکننده و نویدبخش اتفاقات خوب در این عرصه است. تعداد آثار به ویژه در حوزه طراحی و تولید عروسک‌ها منجر شد به اینکه برای بررسی دقیق‌تر و درست تر عروسک‌ها در دسته‌ای جدا بررسی شوند و به عنوان یکی از دسته‌های مهم کالاهای فرهنگی به آن نگاه ویژه شود. از دیگر دستاوردهای دبیرخانه جایزه مشارکت دادن سه استان به جهت غنا بخشیدن به اصالت‌های اصیل و بومی و ترویج آن در طراحی محصولات فرهنگی جای تقدیر دارد.

موضوعات بومی و فرهنگی هر سرزمین به اشاعه و تکریم ارزش‌های بومی کمک خواهد کرد که این مسئله تضمین توسعه پایدار، تقویت فرایند همزیستی مسالمت‌آمیز است. بی شک مطالعه تجربه‌ها و درس‌های آموخته در اقلیم‌های دیگر به تولید بهینه کمک خواهد کرد اما آگاهی از ریشه‌های فرهنگی و هنری هر سرزمینی و سیر تکاملشان در طول تاریخ و جای جای جهان، به آگاهی و احترام ما نسبت به دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها می‌افزاید. تکریم ارزش‌های بومی با هدف ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به خطرات بزرگی که نسل آینده را تهدید می‌کند باید بتواند تولیدکنندگان، طراحان، فروشندگان و بازرگانان کمک کند تا با چشمانی باز و مسئولیتی بسیار حساس گام برداند و تصمیم بگیرند، چرا که طراحی و تولید کالاهای فرهنگی صرفاً طراحی و تولید یک کالا نیست، طراحی یک خط و مشی فکری، فرهنگی در سطح ملی است و شکل‌دهنده نسلی خواهد بود که سرزمین‌مان را به آنها می‌سپاریم پس هوشیار باشیم که آنچه رقم می‌خورد نگاهبان میراث فرهنگی ماست.

مشارکت نهادهای متولی در امر طراحی و تولید محتوا کالاهای فرهنگی کمک خواهد کرد تا در شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایرانی اسلامی، راه و مسیر روشنی پیش رو قرار گیرد و جامعه نسبت به اهمیت و لزوم کالاهای فرهنگی برای رشد نسل آینده و حفظ میراث سرزمینشان آگاه‌تر شوند. ایجاد فضای نقد در فضاهای طراحی و تولید کمک به رشد هر صنف و حوزه‌ای است، رویدادهایی این چنین می‌توانند مجالی برای حضور و به ارزیابی آثار در راستای رشد و بالندگی باشد که امید است در سال‌های آینده به طور جدی فضایی برای نقد و به چالش کشیدن تولیداتمان داشته باشیم. هیئت داوران پنجمین جایزه فیروزه با قدردانی از همه شرکت کنندگان در این رویداد ملی تقاضا دارد تا ضمن تلاشی که در ارائه آثاری در شأن ارزش و فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت خود را حفظ اصالت‌ها و ارزش‌های بومی و ملی خطیر بدانند و احساس مسئولیت خود را در حفظ کیفیت روز به روز بالاتر ببرند و تا بتوانند در بازار رقابتی بدرخشند و با افتخار آثار خود را سفیرانی برای صادرات فرهنگ و ارزش‌های ملی بدانند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد