امید سوری‌ها به شرکت‌های دانش بنیان ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، در شرایطی که موج رکود اقتصادی در بازارهای داخلی و تحریم‌های تجارت خارجی گریبان اقتصاد ایران را گرفته بازارهای منطقه خلیج فارس می‌تواند فعالان تجاری و اقتصاد برون مرزی را سر و سامان بخشد. در این بین کشورهایی که از لحاظ سیاسی و عقیدتی قرابت خاصی با مردم ایران دارند می‌توانند نقطه عطف تجارت خارجی ما باشند.

سوریه هم از این قاعده مستثنا نیست. سوریه به غیر از ارتباط سیاسی و مذهبی بسیار خوبی که با ایرانی‌ها دارد، از آن لحاظ مهم‌تر است در حال حاضر دوران بعد از یک جنگ وحشتناک را سپری می‌کند و با ایجاد قوانین و فرایندهای تسهیل گرانه ویژه به دنبال سرمایه‌گذاران و تجار توانمند صاحب فناوری برای توسعه عمرانی و زیربنایی و دانش بنیان خود است.

از این رو نشستی با عنوان «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سوریه و لبنان» عصر یکشنبه با حضور دو تن از رایزنان و فعالان پیشکسوت تجاری و سرمایه‌گذاری در سوریه و لبنان آقایان محمد حبیبی و هوشنگ عباسی در پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد که گزارشی از این نشست بدین شرح است:

رایزن تجاری ایران، سوریه و لبنان با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله خود در کشورهای منطقه با تشریح اوضاع سیاسی و اجتماعی سوریه، گفت: واقعیت این است که در حال حاضر سوریه جنگ زده فقط به دنبال تأمین مایحتاج اساسی مردم خود است.

محمد حبیبی با تأکید بر اینکه غرابت فرهنگی، مذهبی و سیاسی سوریه و ایران گزینه بسیار مناسبی برای مراوده‌های تجاری است، گفت: ارکان حکومتی سوریه معامله و تجارت با ایران را دوست دارند و در آگهی مناقصه‌ها و مزایده‌ها اولویت مهم و نخست آنها پیمانکاران و تجار ایرانی هستند.

وی با بیان اینکه در اوج بحران جنگ و از هم گسیختگی مردم سوریه برنامه‌های تجاری مشترک داشته است، گفت: متأسفانه در جنگ سوریه بیش از ۸۵ کشور درگیر جنگ بودند و در حال حاضر با آرامش نسبی که ایجاد شده زیرساخت‌ها و امکانات اساسی سوری‌ها نابود شده است.

سوریه بازار بکر سرمایه‌گذاری

پیشکسوتان تجاری ایران در سوریه با تأکید بر اینکه سوریه آماده سرمایه‌گذاری تجاری و عمرانی است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مرزهای سوریه در اختیار ارتش خودی است و تنها در منطقه ادلب و شرق فرات درگیرهای گاه و بیگاه وجود دارد.

وی یکی از دلایل جنگ افروزی در سال‌های اخیر را وجود ۸ حوزه نفتی و گازی در مناطق سوریه اعلام کرد و گفت: از زمانی که سوری‌ها بر مناطق مختلف خود مسلط شده‌اند، تلاش و پیشرفت عجیبی برای تغییر قوانین سرمایه‌گذاری و اصلاح ساختارهای اقتصادی خود فراهم می‌کنند.

یکی از دلایل جنگ افروزی در سال‌های اخیر در سوریه وجود ۸ حوزه نفتی و گازی در این کشور است

حبیبی با اشاره به قوانین جدید سرمایه پذیری در این کشور، گفت: برای ایجاد یک شرکت سهامی در کشور سوریه باید سرمایه اولیه ۸۰ هزاری فراهم کرد و یک هیئت نظارت سوری زمینه ورود به معادلات تجاری سرمایه‌گذاران خارجی را انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه ایران تنها کشوری که سوریه تجارت آزاد و همه جانبه برقرار کرده است، گفت: با این حال تجار سوری و حتی سایر کشورهای منطقه از کم تعهدی و عدم تداوم همکاری برخی تجار ایرانی گله مند هستند و تمایلی با عقد قرارداد ندارند.

این سرمایه‌گذار ایرانی در سوریه با بیان اینکه سوریه طی ۱۰ سال گذشته زمینه همکاری متقابل با ایران را فراهم کرده بود، گفت: سوری‌ها از سال ۲۰۱۱ میلادی تقریباً ۲۰۰ قلم کالا را با ایران معامله می‌کردند که حتی تا قبل از جنگ‌های اخیر تعرفه گمرکی آن را به ۴ درصد رسانده بودند.

تجارت آزاد ایران و سوریه

وی با تأکید بر اینکه سوری‌ها محدودیت‌هایی را در ورود و خروج کالاهای خود ایجاد کرده‌اند، گفت: واقعیت این است که سوری‌ها به نان شب خود محتاج هستند و در حال حاضر امکان ورود کالاهای غیر ضروری و غیر اساسی توجیه و مجوزی ندارد.

حبیبی با بیان اینکه سوری‌ها بازسازی و احیای زیرساخت‌های آسیب دیده خود را در اولویت دارند، گفت: واقعیت این است که سوری‌ها با ایجاد قوانین تسهیل گرانه درصدد احیای تجارت خارجی و رونق تولید هستند.

وی با تشریح موقعیت سیاسی و تجاری لبنان و طرح این مطلب که سوریه گزینه بهتری برای ورود ایرانی‌هاست، گفت: متأسفانه لبنان با وجود ۱۷ طایفه مهم و به دلیل شیطنت‌های برخی از همسایگانش از ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ درگیر جنگ‌های داخلی بوده و به شدت گرفتار تفرقه‌های عقیدتی و سیاسی است.

رایزن تجاری ایران، سوریه و لبنان با اشاره به اینکه کشور لبنان بستر خوبی برای تجارت خارجی نیست، گفت: در لبنان به دلیل وجود تنوع طایفه‌ای و ملاک دینی نمی‌توان به یک ثبات تجاری رسید. به طور مثال زمانی ایرانی‌ها نمی‌توانستند دارو وارد لبنان کنند اما از زمانی که وزیر بهداشت آنها یک فرد شیعه شده این امکان فراهم شده است.

ظرفیت‌های کم نظیر اقتصادی سوریه

یکی دیگر از فعالان تجاری در حوزه سوریه و کشورهای آفریقایی نیز در این جلسه با اعلام اینکه در سوریه خدمات اساسی تقریباً رایگان است، گفت: دولت بشار اسد درمان، آموزش، تأمین انرژی و نان را تقریباً رایگان و یا با یارانه ۹۰ درصدی در خدمت مردم می‌گذارد.

هوشنگ عباسی در ادامه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها قبل از جنگ سوریه پرداخت و گفت: سوریه چهارمین تولید کننده پسته، سومین تولید کننده بادام، زیتون و پسته جهان بوده و هنوز هم با وجود مصیبت‌های مختلفی که سرشان آمده ظرفیت احیاء و برگشت به دوران طلایی را دارند.

زمانی سوریه سالانه ۷ میلیون تن گندم تولید و ۲ میلیون آن را ذخیره و صادر می‌کرد

وی با طرح این مطلب که زمانی سوریه سالانه ۷ میلیون تن گندم تولید و ۲ میلیون آن را ذخیره و صادر می‌کرد، گفت: در سال ۲۰۰۴ هر دلار معادل ۵۳ لیر و الآن بعد از جنگ هر دلار ۴۵ لیر شده و دولت توانسته ارزش پول ملی خود را تقویت کند.

عباسی با اشاره به اینکه سوریه یک کشور نیمه صنعتی است گفت: در حال حاضر ۴ کارخانه بسیار قدرتمند مونتاژ خودرو که یکی از آنها ایرانی است فعالیت می‌کنند.

مشاوره صنعتی و تجاری طرح‌های سوری با اشاره به اینکه سوریه زمانی در تولید پوشاک و صنعت نساجی در دنیا مطرح بوده است، گفت: از گذشته‌های دور بلاد شام که سوریه هم جز آنهاست در تولید غذاهای خاص مطرح بوده و از طرفی چون ذائقه خوراک آنها با ایرانی تفاوت اساسی دارد نمی‌توان در صنعت غذایی در آنجا موفق بود.

خود اتکایی عجیب سوری‌ها

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های توسعه صنعتی و اقتصادی سوریه بعد از جنگ مفصل و مهم است، گفت: در سیاست‌های جدید دولت احیا و تقویت کلیه خطوط تولید آسیب دیده و رشد اقتصادی در رأس برنامه‌ها قرار گرفته است.

عباسی با بیان اینکه واردات اجناس غیر ضروری و فراوری شده محدود شده است، گفت: تهیه و تأمین مواد اولیه‌ای که توان تولید آن را دارند در رأس فعالیت‌های آنها قرار گرفته است.

این تاجر ایرانی با بیان اینکه ظرفیت‌های فناوری شرکت‌های دانش بنیان قابل انتقال به بدنه صنعتی و اقتصادی سوریه است، گفت: یکی از مهمترین معضلات خطوط تولید سوری‌ها ضعف دانش فنی و نبود تکنولوژی‌های پیشرفته برای توسعه اقتصادی است که از صاحبان ایده و فناوری برای ایجاد پشتوانه علمی و فنی در صنعت خود حمایت ویژه می‌کنند.

در این نشست حدود ۱۰ واحد فناور عضو پارک به طرح فعالیت‌ها و اعلان ظرفیت‌های اقتصادی خود برای توسعه همکاری با کشورهای منطقه از جمله سوریه و لبنان پرداختند که فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران حوزه خلیج فارس از طرح‌هایی که در حوزه برق و الکترونیک، دانش فنی پزشکی، مدیریت پسماند و…. استقبال کرده و قول دادند که شرایط فعالیت‌های تجاری خارجی آنها در کشورهای مقصد را فراهم کنند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد