تأکید جنتی بر لزوم تمرکز پژوهشگران بر اقتصاد فرهنگ

به گزارش فناوری فرهنگی،علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در سخنانی با اشاره به ابعاد گسترده‌ای که فرهنگ شامل آنها می‌شود، این جشنواره را یکی از دیرینه‌ترین جشنواره‌های فرهنگی کشور خواند که به گفته او تلاش می‌کند پژوهش‌های پراکنده‌ای را که به صورت فرآیندی روی یک مقوله متمرکز می‌شوند، مورد توجه و نظر قرار دهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر لزوم انتشار نتایج این تحقیقات و پژوهش‌ها برای استفاده تعداد بیشتری از کاربران، گفت: ما از آغاز سال ۹۴ و تا پایان این سال در شورای فرهنگ عمومی مقوله تحکیم خانواده را در دستور کار جلسات این شورا قرار دادیم و خوشبختانه بیشتر کسانی که در این حوزه در نقاط مختلف کشور، پژوهش‌ها و مطالعاتی انجام داده‌اند، در جلسات شورا شرکت می‌کردند و نظراتشان را ارائه می‌دادند که امیدواریم جمع‌بندی این بحث‌ها و تبادل‌نظرها در قالب یک کتاب منتشر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس گفت: اگر پژوهش‌هایی که در حوزه فرهنگ و در سطح کشور انجام می‌شود، با یکدیگر هماهنگی داشته باشند، می‌توانند در رفع بسیاری در نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی موثر باشند.

به گفته جنتی، در چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال ۷۰۰ اثر ارائه شد که بسیاری از آنها جزو آثار ممتاز است و موفقیت این جشنواره که پس از چهار سال مجددا احیا شده است، وابسته به ارتباط خوبی است که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این دوره با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برقرار کرده است.

این عضو کابینه یازدهم همچنین بر لزوم پرداختن پژوهشگران به مقوله اقتصاد فرهنگ و تمرکز آنها بر این حوزه تاکید کرد و گفت: متاسفانه این ذهنیت که حوزه فرهنگ و هنر هیچ نقشی نمی‌تواند در اقتصاد ایفا کند، حتی در میان نخبگان و خبرگان اقتصادی ما هم وجود دارد که باید با پژوهش‌های کاربردی نشان داد این ذهنیت صحیح نیست و حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند سهم قابل توجهی در اقتصاد داشته باشد.

جنتی اضافه کرد: در این دوره ما سعی کردیم از خرده‌گیری‌هایی که در گذشته نسبت به ابراز نظر و بیان افکار در قالب مطبوعات و کتاب‌ها صورت می‌گرفت، خودداری کنیم و به جز در مواردی که ممنوعیت‌های قانونی اجازه نمی‌دهد، هر کسی که صاحب فکر است، می‌تواند آزادانه نظر و ایده خود را مطرح کند.

منبع: اقتصادخلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد