تئاتر به نقطه صفر اقتصادی می‌رسد

به گزارش فناوری فرهنگی،معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید مجموعه مدیریتیِ شهرها را به تئاتر عادت دهیم، گفت: می‌توانیم خانه‌های تئاتر را در بخش‌های مختلف تهران ایجاد کنیم تا نبض شهر در ساعت‌های پایانی روز هم بزند.

 علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهر در ساعاتی از شب و پس از غروب معمولا خاموش می‌شود و خیلی‌ها دیگر کاری با آنجا ندارند؛ مدیریت شهری هم در این بخش‌ها دیگر کار را خاتمه یافته تلقی کرده و می‌روند. اما همان کاری که قالیباف، شهردار تهران در راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ و فرهنگسرا انجام داد را می‌توان برای ایجاد خانه‌های تئاتر در سراسر تهران اجرا کرد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وقتی نبض بیولوژیک شهر در ساعات خاموشی، فعال باشد می‌تواند به نشاط و پویایی اجتماعی کمک کند و معرفت عمومی جامعه را نسبت به مواردی که باید در جریانش قرار بگیرد افزایش دهد.

مرادخانی؛ راه‌اندازی خانه‌های تئاتر متعدد با فعالیت حتی در ساعات پایانی شب را یک بحث مهم فرهنگی و اجتماعی خواند و گفت: این موضوع درواقع نوعی نگاه مدیریتی به مساله تئاتر و عمومی‌تر کردن آن است که باید روی آن کار شود.

سهم 40 درصدی تئاتر از بودجه معاونت هنری وزارت فرهنگ

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به افزایش بودجه مصوب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مبلغ بودجه امسال هنوز به طور مشخص ابلاغ نشده است اما معاونت هنری هرچقدر افزایش بودجه داشته باشد حدود چهل درصد آن را به تئاتر اختصاص می‌دهد.

مرادخانی با تاکید بر اینکه بخش‌های دیگر معاونت هنری مانند موسیقی و آموزش‌های هنری، تجسمی، بنیاد رودکی و … درصد بسیار کم‌تری از این بودجه را می‌گیرند، گفت: حوزه تئاتر در طول این سال‌ها فشارهای زیادی را تحمل کرده و در بودجه کمبودهای زیادی داشته است.

وی ادامه داد: از این رو در موارد بودجه‌ای، کمک می‌کنیم تا تئاتر امسال بتواند در نقطه صفر اقتصادی قرار بگیرد.

مرادخانی تصریح کرد: امروز، تئاتر خیلی پایین‌تر از نقطه صفر اقتصادی است و تنها زمانی که به این نقطه برسد مدیران و هنرمندان می‌توانند نفسی بکشند؛ حرکتی در تئاتر کشور بعد از آن آغاز می‌شود.

او با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تئاتر از یک طرف و درآمد پایین آن از طرف دیگر، گفت: مگر سالن‌های تئاتر گنجایش چند تماشاگر را دارند؟ از سوی دیگر قیمت بلیت را هم جز در شرایط استثنایی و در بعضی از کارها، نمی‌توان چندان بالا برد؛ قاعده این است که کمک‌ها را در این زمینه تقویت کنیم. تئاتر هم بیشتر از سایر هنرها نیاز به کمک دارد.

معاون هنری وزیر فرهنگ با اشاره به مکانیزم توزیع بودجه تئاتر از طریق مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد: سیاست‌هایی وجود دارد که طبق آن حرکت خواهد شد؛ مثلا یکی از سیاست‌های ما در حوزه پژوهش تئاتر این است که ببینیم چقدر می‌خواهیم کارهای پژوهشی منتشر کنیم یا فعالیت‌های میدانی ما برای تئاتر کلاسیک و بین‌الملل و انواع دیگرش چقدر است؟

مرادخانی تشریح کرد: نتیجه این ساز و کارها به یک عدد و رقم می‌رسد که همه اینها در یک مجموعه قرار گرفته، طراحی می‌شود و ابعاد پیدا می‌کند.

او با اشاره به سهم خانه تئاتر از این بودجه، گفت: خانه تئاتر یک حوزه صنفی است؛ البته ما سعی می‌کنیم به این خانه هم در این زمینه کمک کنیم تا برنامه‌هایش را اجرایی کند.

متقاضی برای راه‌اندازی خانه‌های تئاتر در کشور زیاد است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: متقاضیان زیادی به معاونت هنری مراجعه می‌کنند و می‌خواهند خانه‌های تئاتر کوچکی چه در تهران و چه در شهرستان‌ها راه‌اندازی کنند؛ این موضوع نشان می‌دهد مردم تئاتر می‌بینند و استقبالشان از این هنر گسترده‌تر شده است.

علی مرادخانی با تاکید بر اینکه تئاتری‌ها باید خودشان ارتباط با مردم را از طریق فضاهایی که در اختیار دارند بیشتر کنند، گفت: ما در استان‌ها در این زمینه کارهایی را انجام می‌دهیم؛ به همین دلیل هم است که می‌بینید چقدر تئاتر نسبت به سال‌های گذشته مقبولیت بیشتری پیدا کرده است.

او یادآور شد: هرقدر بتوانیم تماشاگر را به صحنه نزدیک کنیم و قاب را بشکنیم، در ارتباط مردم با تئاتر موفق‌تر می‌شویم؛ البته گاهی در ایران شاهد کارهایی در این زمینه بوده‌ایم اما امیدوارم بیشتر در این زمینه کار شود؛ ایجاد رابطه دوستانه و صمیمی مردم با تئاتر زمان می‌برد و نمی‌توان انتظار تحولی سریع را داشت.

مرادخانی با تاکید بر اینکه «مدام تئاتر می‌بینم»، گفت: اخیرا چند کار خیلی خوب دیدم؛ یکی از آنها کار تئاتری مشارکتی ازسوی بچه‌های جوان در فرهنگسرای ارسباران بود که کم کم خودم هم جزو آنها شدم؛ در کار مشارکتی همه کسانی که مخاطب کارند می‌توانند بخشی از کار باشند و من چون حوزه تحصیلی‌ام روان‌شناسی بوده به این بخش اهمیت زیادی می‌دهم و از آن لذت بردم.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد