تغییر مرز فروش در سینمای ایران

به گزارش فناوری فرهنگی،فیلم «من سالوادور نیستم» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز، فاصله‌زیادی تا تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم سینمای این سال‌ها ندارد.

اقتصاد خلاق: اتفاقی عجیب در سینمای ایران در حال رخ دادن است. عجیب ولی واقعی. سینمای ایران در حال شکستن رکورد تاریخی فروش خود است. رکوردی که پیش از این در دست فیلم محمد(ص) بود که سال گذشته حدود 13 میلیارد تومان از فروش گیشه را به خود اختصاص داد. در حال حاضر این رکورد با فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی و با بازی مثل همیشه شیرین رضا عطاران دارد  تغییر می‌کند. کسی فکر نمی‌کرد که لشکر یک نفره عطاران بتواند تماشاگران سینمای ایران را در ماه آخر سال گذشته و نوروزی که گذشت اینچنین به سالن سینما‌ها بکشاند و تا نزدیکی یک رکورد تاریخی پیش برود. فیلم «من سالوادور نیستم» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز، فاصله‌زیادی تا تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم سینمای این سال‌ها ندارد.

کمدی‌ها، حرف اول استقبال مردم را می‌زنند

درحالی‌که سه فیلم درام و پرحرف و حدیث مثل ابد و یک روز، بادیگارد و خشم و هیاهو روی پرده هستند اما میزان فروش دو فیلم کمدی من سالوادور نیستم و 50 کیلو آلبالو تقریبا دو برابر کل فروش سه فیلم دیگر بوده تا ثابت شود جنس سینماروهای ایرانی جنس جوری نیست و حداقل اینکه بسیاری از آنهایی که برای فیلم دیدن در سینما پول می‌دهند فقط برای خندیدن، دشواری‌های سینما رفتن از جمله تهیه بلیت، ترافیک، جای پارک و… را به جان می‌خرند و می‌خواهند برای دو ساعت هم که شده شاد باشند. در سال‌های اخیر پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما فیلم‌های کمدی و به‌اصطلاح خنده‌دار بوده‌اند. اگر فروش فوق‌العاده فیلم محمد (ص) را با توجه به در نظر گرفتن تعداد سالن‌های زیاد و مدت اکران طولانی‌اش کنار بگذاریم تمام فیلم‌هایی که در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر قرار می‌گیرند فیلم‌هایی بوده‌اند که به هر شکل ممکن با ابزار و قصه‌های بعضا تکراری مخاطبشان را می‌خندانند و لحظات مفرحی را برای آنها ایجاد می‌کنند. حتی شهر موش‌های 2 که دو سال قبل فروشی بالغ‌بر 12.5 میلیارد تومان داشت جدا از زنده کردن حس نوستالژیک سریالی با همین نام در دهه 60 با تبلیغات فراوان اکران شد و طی مدتی طولانی و با تبلیغاتی فراوان مخاطب بزرگسال و کودکش را خنداند و با عنصر خنده به این میزان از فروش رسید.

نهنگ عنبر کمدی دیگری از سامان مقدم بود که با ستاره‌های گیشه بیش از 7 میلیارد تومان فروخت و آن‌قدر موفق بود که کارگردانش خیلی زود به فکر ساخت قسمت دوم بیفتد. قبل‌تر از اینها سه‌گانه اخراجی‌ها نیز چنین سرنوشت فوق‌العاده‌ای پیدا کرد. مسعود ده‌نمکی که قبل از ساخت اخراجی‌های 1 به فروش میلیاردی و رکوردشکنی‌هایش فکر هم نمی‌کرد با اکران این سه فیلم در اکران‌های نوروزی ارقام عجیبی را در سینمای مرده سال‌های ابتدایی دهه 90 برجا گذاشت و البته به پشتوانه همین سه‌گانه با رسوایی هم در گیشه کامیاب شد. سال گذشته فیلم‌هایی در فهرست بالاترین فروش سالانه قرار گرفتند که غیر از خنداندن آن هم به بدترین شکل ممکن هیچ کارکردی نداشتند و به لحاظ در نظر گرفتن وجوه شاخص فیلمسازی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار می‌گیرند. از بین فیلم‌های پرفروش سال قبل گینس و ایران برگر در این دسته قرار می‌گرفتند و مثل سه‌گانه اخراجی‌ها فقط با در نظر گرفتن عنصر خنده به رقم فروش عجیب‌وغریبی به نسبت کیفیتشان دست یافتند. در این میان آنچه واضح است اینکه در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران به موارد مشابه زیادی برمی‌خورید. فیلم‌هایی با تم کمدی و طنز که برخی‌شان به لحاظ استانداردهای فیلم‌سازی در این ژانر نمره خوبی نمی‌گیرند اما در کمال تعجب مثلا در مقایسه با اثری شاخص مثل «درباره الی» فروش عجیب‌وغریبی داشته و اصلا نمی‌توان رقم فروش آنها را با ساخته درخشان اصغر فرهادی در همان سال و همان قیمت بلیت مقایسه کرد.

رضا عطاران به تنهایی رکورد می‌زند

همین حالا رقم فروش من سالوادور نیستم بعد از حدود دو ماه اکران از عدد حیرت‌انگیز 11 میلیارد تومان گذشته و به نظر می‌رسد شاید اگر نیمی از زمان اکران محمد (ص) را در اختیار داشته باشد حتی رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را می‌شکند. یا 50 کیلو آلبالو که یک ماه از زمان شروع نمایشش گذشته 5.6 میلیارد تومان فروش را رد کرده  و به نظر می‌رسد رکورد سال گذشته نهنگ عنبر را به‌راحتی می‌شکند و رقم حیرت‌انگیزی را در پایان نمایشش ثبت خواهد کرد تا دو فیلم کمدی به‌احتمال فراوان پرفروش‌ترین‌های سال 95 لقب بگیرند. در این میان نمی‌توان از سهم بی نظیر مرد اول گیشه سینمای ایران؛ رضا عطاران به راحتی عبور کرد. عطاران هر گاه در فیلمی ایفای نقش می‌کند انگار به مردم پیغام می‌دهد که به دیدن آن فیلم بروند. در این مورد مشخص؛«من سالوادور نیستم» عطاران همراه با فضای توریستی برزیل و حضور یک سکانسی فوتبالیست مشهور برزیلی، ریوالدو در این فیلم توانسته به رکوردی تاریخی در سینمای ایران نزدیک شود. رقم نزدیک به 12 میلیاردی فروش «من سالوادور نیستم» نشان می‌دهد این بازیگر ستاره نبض تماشاگران ایرانی را همچنان در دست دارد. این ارقام البته با در نظر گرفتن بلیت‌های ده‌هزارتومانی شاید چندان هم زیاد نباشد اما با توجه به تعداد مخاطبان این فیلم‌ها می‌توان گفت همچنان کمدی‌های نه‌چندان محکم و بدون چارچوب از فیلم‌هایی که استانداردهای بالاتری در سینما دارند بیشتر می‌فروشند و مردم سینما روی ایران به انتخاب‌های عجیبشان ادامه می‌دهند.

سینمای ایران در فروردین‌ چقدر فروخت؟

فروش فروردین‌ماه امسال نسبت به سال 94 با افزایشی بیش از چهار برابر همراه بوده است. به گفته علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران فروردین گذشته فروش سینمای ایران حدود 6 میلیارد تومان بود که این رقم در زمان مشابه در امسال به 26 میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده است. تعداد بیننده‌ها هم سال گذشته در فروردین‌ یک میلیون و 600 هزار نفر بود که امسال به سه میلیون و 872 هزار نفر رسیده است. البته علی سرتیپی به این نکته اشاره نکرده که پرفروش‌ترین فیلم اکران سینمای ایران در حال حاضر یعنی «من سالوادور نیستم» از پنجم اسفند سال گذشته روی پرده رفته بود و بخشی از فروش قابل‌توجهش در ماه آخر سال گذشته اتفاق افتاد. البته با احتساب این رقم نیز می‌توان نوروز امسال را رکوردشکن اکران‌های نوروزی در مقایسه با سال‌های قبل از خود دانست

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد