«جایزه فیروزه» فضا را برای ورود کسب‌وکارهای فرهنگی جدید آماده کند

به گزارش فناوری فرهنگی، کتایون سپهری با اشاره به این‌که آینده کسب‌وکارها در سطح قابل توجهی به سمت فضاهای استارتاپی حرکت می‌کند، در این زمینه توضیح داد: طبق یافته‌ها در مطالعات جدید کشورهای پیشرفته، مشاغل سنتی ظرف ۱۵ سال آینده جای خود را به شکل‌های جدید کسب‌وکار مانند استارتاپ‌ها می‌دهند. این البته نشان‌گر نقش پررنگ‌تر ایده‌پردازی نسبت به صرف دارا بودن سرمایه برای ورود به یک حوزه است. اتفاق خوبی که با شکل‌گیری کسب‌وکارها بر مبنای ایده‌های منطبق با دنیای جدید رخ می‌دهد، بالا بردن شانس نهادهای سنتی برای استفاده از دانش متخصصان هر حوزه در توسعه کسب‌وکارهای فرهنگی است.

سپهری با بیان این مثال که اکنون در کشور ما نهادهای سنتی مانند آژانس‌های کرایه تاکسی یا آژانس‌های معاملات املاک، با کسب‌وکارهای آنلاین تقریبا جایگزین شده‌اند، به لزوم توجه و حمایت نهادهای مربوط فرهنگی از ایده‌پردازان شیوه‌های جدید فعالیت فرهنگی پرداخت: همان‌طور که بانک‌ها و نهادهای مالی به این نتیجه رسیده‌اند که حرکت به سمت فین‌تک و توجه به تکنولوژی‌ راهگشاست، در حوزه فرهنگی هم با برگزاری رویدادهایی مثل جایزه فیروزه، پتانسیل خوبی ایجاد می‌شود تا پیوند تکنولوژی و شیوه‌های جدید کسب‌وکار نیز با فرهنگ محکم‌تر شود.

وی با توجه به زمینه فعالیت خود که در حوزه شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار است، استقبال سرمایه‌های انسانی از شروع فعالیت‌های کارآفرینی را درخور توجه اعلام کرد و این استقبال را در نتیجه‌ی گرایش فضا به سمت رونق استارتاپ‌ها دانست: جوان خلاقی که در فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خود است، اکنون کمتر با دغدغه سرمایه اولیه درگیر است. چرا که می‌داند با ارائه یک ایده جدید دست‌کم در ابتدای راه می‌تواند به جذب سرمایه امیدوار باشد تا با اجرای آن ایده در فکر مقیاس‌پذیری کسب‌وکارش باشد. در این میانه ضروری است فضایی نمایشگاهی وجود داشته باشد تا فرصت رقابت ایده‌های اجراشده فراهم شود و این سرمایه‌های انسانی قادر به پیدا کردن جایگاه خود در میدان باشند.

کتایون سپهری از رویدادهایی سخن گفت که به اطلاع‌رسانی درباره کسب‌وکارهای جدید در حوزه علوم انسانی در دبیرستان‌های فرهنگ می‌پردازند تا نسل آینده ذهنی آماده برای پرورش ایده و کارآفرینی در حوزه فرهنگ داشته باشند.

سپهری افزود: خوشبختانه از سوی نهادهای مسئول فرهنگی این پذیرش وجود داره و گواه آن وجود سازمان‌هایی مثل سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات زیرمجموعه وزارت ارتباطات و نهادهای فرهنگی ریاست جمهوری است که تمرکز خود را روی توسعه فضای استارتاپی گذاشته‌اند. حتی در حوزه‌هایی مثل کشاورزی هم وزارت کشاورزی در پی جذب استارتاپ‌های حوزه علوم انسانی است و این نشان از درک اهمیت ورود تکنولوژی در صنایع و کسب‌وکارهای داخلی دارد. در همین نقطه است که نقش رویدادهای ترویجی پررنگ‌تر از پیش می‌شود.

جایزه فیروزه با هدف حمایت از کالاهای ایرانی با محوریت فرهنگ‌سازی ایرانی-اسلامی، امسال در بخش نمایشگاهی به معرفی محصولات و ایده‌های شرکت‌کنندگان خواهد پرداخت.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد