درسهایی برای آشنایی با جادوگر مخفی سینما

به گزارش فناوری فرهنگی،نوشتن از مقدمات آنهم برای کسی که خودش هیچ وقت حوصله خواندن هیچ مقدمه‌ای را از هیچ کتابی نداشته و همیشه فکر می‌کرده حرف‌های به درد نخور کتاب‌ها را می‌شود در مقدمه و دیباچه و سخن نخست و از این دست پیدا کرد و نخواندشان کار ساده‌ای نبود اما لازم است این اول بسم اللهی تکلیف روشن شود که اساسا دوره شامل چه چیزهایی برای چه سطحی، چه کسانی و با چه کیفیتی است و نهایتا اگر همراه شوید چه بدست خواهید آورد و اگر نشوید چه از دست خواهید داد.

 حکایت، حکایت نیرویی است که در عرض چند سال یک کار علمی ابتدایی را از اختراعی جالب و با مزه به محبوب‌ترین، موثر‌ترین و پولساز‌ترین قالب هنری جهان تبدیل کرد. حکایت کشف  بزرگ و تحول سازی در تاریخ سینما و ای بسا در تاریخ هنر که مثل نوشداروئی، جنازه‌ی تصاویر متحرک بی معنی را زنده کرد و باعث شد تصاویر گنگ و بی رنگ و رو، کم‌کم به حرف بیایند و جان بگیرند، قصه بگویند، بخندانند و بگریانند، مسخره کنند یا عظمت ببخشند، غافلگیر کنند و بترسانند و به فکر بیندازند. و طرفه اینکه این کشف عدل وسط یک تشییع جنازه اتفاق افتاد، بد نیست بدانید لومیرها قبل از اینکه این اکسیر جادویی و قابلیت‌هایش کشف شود، فکر می‌کردند سینماتوگرافشان آینده‌ای تجاری نخواهد داشت و صرفا یک اختراع علمی بامزه که به زودی بی مزه می‌شود باقی می‌ماند.

درست به برکت توانمندی‌هایی که این اکسیر برای سینما آورده بود، کم کم سر و صداهایی در عالم هنر بلند شد، در این حدود که سینما دیگر کم‌کم قد راست کرده و راهش از اجداد هنری مشابهش مثل ادبیات، عکاسی و تئاتر به کلی سوا شده و قابلیتهایی را در روایت و خلق مفاهیم پیدا کرده که در هیچ کدام از والدینش نیست، تا جایی که هنر هفتم خوانده شد  و توانست در اقلیم هنر کارت اقامتش را به شناسنامه‌ای معتبر تبدیل کند.

نظرات بزرگ خاندان‌های سینما

سطوری که ذیلا پیش کش خواهد شد، عبارات عده‌ای از نامداران سینما در وصف این تحفه همه فن حریف است:

 اورسن ولز: تمام فصاحت سینما در این مرحله شکل می‌گیرد و وجودش برای کارگردان حیاتی است زیرا تنها زمانی است که کارگردان شکل فیلم را کاملا در اختیار می‌گیرد.

 فدریکو فلینی:(محل این عملیات) جای جان گرفتن و تنفس فیلم است (اینجا فیلم به دنیا می‌آید)

پودوفکین(این فن) که بیانگر آرمان کارگردان است، موثرترین ابزار او برای کنترل و رهبری عواطف و اندیشه‌های تماشاگر است، (آن) نیروی خلاقه واقعیت سینمایی است.

001 

 آندره تارکوفسکی(این فن) همان شیوه نگارش فیلم نامه است، (این) تلقی اصلی کارگردان از ایده فیلم را نشان می‌دهد. (او) واپسین نمود جهان بینی کارگردان است.

002

ریدلی اسکات: تصمیم در مورد انتخاب…  مثل تصمیم درباره ازدواج است.

003

هیلمارهافمن نظریه پرداز مطرح آلمانی: (آن) نه تنها شیوه‌ای برای سبک پردازی و نگارش فیلم است بلکه رعایت معیار(مشخصه) سینماست.

والتر مرچ (اینک آخرالزمان-کوهستان سرد): کشف (این فن) برای فیلم سازی و اختراع هواپیمای موتور دار هر دو در یک سال اتفاق افتاده‌اند و تاثیرات مشابهی را روی زندگی بشر داشته اند، (یعنی جدا شدن از زمین و جدا شدن از محدودیت‌های تئاتری، هر دو به انسان امکان پرواز داد).

004

افه کولشوف و دیگر کرامات

بعد از تولد سینمای ناطق و ورود صدا سه تن از کارگردانان مطرح روس (الکساندورف، آیزنشتاین، کولشوف) در بیانیه‌ای در سال ۱۹۲۸ (آن) را یگانه وسیله‌ای که سینما را به این حد از تاثیر رسانده‌است دانستند و گفتند در واقع (او) هنری منحصر به سینماست.

صدقه سر این هنر فیلمی بسیار با شکوه در ستایش جلال و جبروت نازی‌ها  چند سال بعد به فیلمی جهت تحقیر و مضحکه کردن آن‌ها بدل شد، کولشوف روسی توانست با استفاده از قابلیت‌های او تصویری که از حالت کاملا خنثای بازیگـری گرفـته شده بود را طوری به تماشاگر نشان دهد که او حس کند بازیگر نابغه، سه بار بازی کرده و در هر بازی حس متفاوتی داشته، یکبار غمگین،یکبار گرسنه و بار دیگر شاد.

005

006

کماکان داریم در مورد اهمیت دوره‌ای حرف می‌زنیم که

فقط درک میزان اهمیتش توسط شما، تقریبا نیمی از اهداف آموزشی ما را در طول کل دوره برآورده میکند.

دورهای که حداقل نیمی و در مواردی تمام فرآیند خلاقه سینمای مستند است.

دورهای در مورد فرآیندی که از نوشتن فیلم نامه شروع می‌شود و تا فیلم روی پرده به نمایش در نیامده تمام نمی‌شود

دورهای در مورد همان چیزی که لومیرها پیدایش نکرده بودند و فکر می‌کردند اختراعشان آینده‌ای ندارد.

دورهای که به قول شان پن بازیگر و کارگردان می‌تواند کارگردانی را از خود کشی نجات دهد  و اگر شناخت و پیش بینی‌های کافی از آن در پیش تولید نباشد، کمر فیلم، کارگردان و یا هردو را شکسته و تهیه کننده اش را به عزای مادرش می‌نشاند.

دورهای در مورد هنر مخفی سینما، از راز حبس شدن نفس‌ها تا علت خمیازه‌ها

دورهای برای فهمیدن سرّ اینکه چگونه بعضی‌ها از وزیدن نسیم فیلمی جالب می‌سازند و بعضی صحنه ی جنگ پر زد و خوردی را کسالت بار و مضحک به تصویر می‌کشند

دورهای در مورد فنی که می‌تواند بازیگری ضعیف را ستاره‌ای مسلط بر تمام اعضایش جلوه دهد و هنر بازیگری صاحب نام را روی پرده سر ببرد

دورهای در مورد خیاطی، وصله پینه کردن و گرفتن درزهای قصه

دورهای در مورد سرودن با کلمات سینما

منبع: مدرسه آینه

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد